1. Home
  2. Nieuws
  3. “Het contact met studenten is goud waard”

“Het contact met studenten is goud waard”

Een carrière als communicatiestrateeg én lesgeven op Hogeschool Tio; Jantine Nollen combineert haar werk bij buro BAM! met haar docentschap aan Tio. “Tio heeft hele leuke studenten en het is een feest om met ze te werken. Het is mooi om te zien dat ze wat ze leren in de lessen daadwerkelijk gebruiken in de praktijk.”

Van een volleybalcarrière naar de reclamewereld en het onderwijs

Jantine Nollen studeerde Communicatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. “Vervolgens heb ik veel tijd besteed aan mijn volleybalcarrière. Daar heb ik enorm veel van geleerd op het gebied van werken in teamverband, discipline en doorzettingsvermogen.” Naast het volleybal werkte Nollen als managementassistent bij ABN AMRO, maar de reclamewereld lonkte. Ze werkte bij diverse bureaus. “Inmiddels werk ik een aantal jaar als communicatiestrateeg bij buro BAM!.”

Hoe komt iemand die helemaal op haar plek zit bij een reclamebureau terecht in het onderwijs? Haar partner gaf het goede voorbeeld: “Ik zag dat hij echt iets kon betekenen voor zijn leerlingen. Dat wilde ik ook graag, maar dan wel liever op het mbo of hbo. Toen ik de vacature van Tio las, wist ik: dit is mijn kans.”

Studenten brengen geleerde in de praktijk

Nollen is actief binnen Tio; ze geeft niet alleen les, ze is ook vakcoördinator, afstudeercoach, docentencoach en vertrouwenspersoon. “Het lesgeven is zo leuk! Het contact met de studenten is voor mij goud waard. Ik vind de studenten van Tio heel leuk. Het is een feest om met ze te werken. Ik vind het ook erg mooi om te merken dat ze de kennis uit de lessen daadwerkelijk gebruiken in de praktijk.”

Tio-docenten komen uit de praktijk en hebben uitgebreide, actuele kennis van hun vakgebied. Nollen verwerkt haar praktijkervaring uiteraard ook in haar lessen. “Bij verkoopvaardigheden leg ik sterk de nadruk op de lange termijnrelatie met klanten. Uit ervaring weet ik dat een goede relatie met een klant erg belangrijk is en dat de prijs van een product of dienst lang niet altijd doorslaggevend is voor een potentiële koper. Bij de communicatievakken benadruk ik de kracht van herhaling en het belang van een goed, consistent verhaal.”

Uitdagend en flexibel werk

Niet alleen als communicatiestrateeg voelt Nollen zich dus als een vis in het water, ook bij Tio is ze helemaal op haar plek. “De interactie met de studenten vind ik erg boeiend. Het snelle schakelen en flexibel moeten zijn, maakt dit werk voor mij uitdagend. Herinneringen waar ik met een glimlach op terugkijk? Slapen op de vestiging na het eindfeest in Amsterdam, de 1 aprilgrappen van vestigingsmanager Ingrid Alssema en de - door studenten - perfect uitgevoerde rollenspellen bij praktijkvakken.”

Volg Jantine Nollen op LinkedIn