Een gave afstudeerplek vinden midden in coronatijd? Rogier van Eck draaide er zijn hand niet voor om. Sterker nog: met G-star RAW wist hij een afstudeerplek in de wacht te slepen bij één van de meest succesvolle jeans- en kledingmerken ter wereld. De ondernemende Tio-student loopt er stage als online productmanager en voert er zijn afstudeeronderzoek uit. Rogier: “Heel cool om te werken in een groot e-commerceteam van een internationaal bekend bedrijf als G-star.”
Online productmanagement
G-star RAW heeft meer dan 400 monobrand stores en duizenden verkooppunten wereldwijd. Op het hoofdkantoor in Amsterdam is Tio-student Rogier, als online productmanager, verantwoordelijk voor de producten op G-star.com. “Dat betekent dat ik nieuwe producten online zet, productbeschrijvingen maak en de producten voorzie van afbeeldingen”, legt hij uit. “Ik controleer of de producten in de juiste categorie staan, of de afbeeldingen volledig aangeleverd zijn door het photography team, of er niets online staat wat uitverkocht is en of er verder geen aanpassingen nodig zijn.”
Van jeans tot boots
Het bevalt Rogier goed bij G-star RAW. Het leukst aan zijn werkzaamheden vindt hij de verantwoordelijkheden die hij als online productmanager krijgt, vertelt hij. “Dat is heel leuk. Het is daarnaast heel cool om te werken met een groot e-commerceteam van een goedlopend, internationaal bedrijf waar enorm veel gebeurt. Ik leer hier heel veel. Heel gaaf om een bedrijf als G-star van binnen te kunnen zien. G-star is een hartstikke leuk bedrijf om voor te werken, met veel jonge mensen en een informele bedrijfscultuur.”
Duurzame denim
“Weinig mensen weten dat G-star één van de meest duurzame merken binnen de jeansbranche is”, gaat Rogier verder. “Mijn afstudeeronderzoek gaat daarover. Ik onderzoek hoe G-star hun duurzame activiteiten bijvoorbeeld via Instagram beter kan communiceren. Ik vind mode en duurzaamheid heel interessant en het is ook heel relevant in deze tijd. Het is leuk om daar, op deze manier, meer over te leren.”
Beste Commerciële Economie-opleiding van Nederland
Rogier studeert Commerciële Economie en Ondernemerschap bij Hogeschool Tio in Amsterdam. De opleiding werd onlangs voor de vijfde keer uitgeroepen tot beste hbo-opleiding Commerciële Economie van Nederland (Keuzegids). De nadruk op e-commerce en online marketing binnen de studie sprak Rogier direct aan, vertelt hij. “Het is een leuke, brede opleiding met veel mogelijkheden. Bij deze opleiding is er veel aandacht voor het online aspect. E-commerce is een snelgroeiende branche waar veel kansen liggen.”
Bachelor in de pocket
Na drie jaar studeren – Rogier volgt zijn studie versneld – kan hij zijn diploma bijna in zijn zak steken. “Ik heb in drie jaar tijd heel veel geleerd en ben heel blij met mijn studie; ik heb een leuke tijd gehad bij Tio”, zegt hij tot slot. “En straks heb ik een goede bachelor in the pocket waar ik altijd op terug kan vallen.”