1. Home
  2. Nieuws
  3. Marc Meeuwis: brein achter 'Groots met een zachte G'

Marc Meeuwis: brein achter 'Groots met een zachte G'

Halverwege de jaren negentig kreeg Marc Meeuwis’ carrière een verrassende wending toen broer Guus na een fles wodka voor het eerst het nummer durfde te zingen dat hij schreef voor zijn vrouw. “Het is een nacht” kwam daarmee uit de anonimiteit en gaf de studentenband Guus Meeuwis & Vagant vleugels. Hij werd het brein achter veel succesvolle muziekevents zoals Bavaria Open Air en Groots met en zachte G.

“Uit het niets op nummer 1 en ons eerste optreden voor 40.000 man in Enschede, daar waren wat biertjes voor nodig! Ik was gewoon een kampvuurgitarist en wij waren als jonge jongens in wonderland” aldus Marc Meeuwis. De afgelopen jaren was hij het brein achter succesvolle muziekspektakels als Bavaria Open Air, Brabant Open Air en Groots met een zachte G. En vandaag de dag is Marc naast vader, echtgenoot, broer, vriend en festivaldirecteur vooral nog steeds muzikant. Een van het ondernemende, onvermoeibare en inspirerende soort. Zo bleek ook tijdens de gastcollegedag in Eindhoven waar hij vertelde hij over zijn carrière en de wijze lessen die hij leerde.

Studeren is combineren

In de tijd dat de band doorbrak volgde Marc de studie fiscaal recht aan de Universiteit van Tilburg. Met de nodige studentennegens rondde hij na negen jaar zijn studie af en ging achtereenvolgens aan de slag als fiscaal jurist en kroegeigenaar. In 2005 komt Marc tot de conclusie dat een fulltime baan niet te combineren valt met zijn gezin en zijn veertigurige ‘bijbaan’ als bandlid. In dat jaar kiest hij dan ook definitief voor de muziek, iets wat als rode draad door zijn leven loopt.

Groots met een zacht G

Samen met zijn broer, die jaren eerder zijn solocarrière begon, ontwikkelt Marc het concept Groots met een zachte G. Een muzikaal zomercarnaval in het PSV-stadion waar jaarlijks meer dan 100.000 bezoekers op af komen. Studenten, huismoeders, hardwerkende dertigers en bejaarden, heel Brabant gaat in juni uit zijn dak tijdens de concertreeks die al meer dan 10 jaar garant staat voor een Groots feest met een spectaculair decor en een geweldige sfeer. Het succes zit volgens Marc in die grootsheid en de originaliteit. “Ieder jaar weer verrassen we het publiek. De eerste keer keken we samen naar de EK-wedstrijd. En vorig jaar vierden we op een ludieke manier samen met het hele stadion de komst van de miljoenste bezoeker.

Samenwerking met Nikon en T-mobile

In de loop der jaren gingen we, met het oog op de originaliteit, ook regelmatig succesvolle samenwerkingsverbanden aan met bijvoorbeeld Nikon en T-mobile.” Daarvoor de ideeën bedenken en tot leven brengen geeft Marc ontzettend veel energie. Dankzij de creatieve samenwerking met derden, steeg de omzet en groeide de positieve naamsbekendheid voor beide partijen. Toch is dat niet wat Marc drijft. Hij wil door muziek te maken mensen ontdooien en raken zodat ze na een bezoek aan een van zijn events met een warm wauw-gevoel naar huis gaan. En om dat te bereiken moet je niet alleen keihard werken, knopen durven doorhakken en kritisch zijn. Je moet ook je netwerk benutten en vol passie doorgaan nadat je op je bek bent gegaan. Want ook dat laatste hoort bij het vak. Soms krijg je de financiering niet voor elkaar of blijft de kaartverkoop dusdanig achter dat je een event voor meer dan 20.000 man moet cancelen. “Maar waar er een deur dicht gaat, gaan er tien deuren open”, zegt Marc. En zo is het maar net.

Tio-stagiaires erg gedreven

Marc werkt graag met stagiaires van Tio. Ze zijn oplossingsgericht, creatief, hebben lef, durven anders te denken en kunnen hun mening goed onderbouwen. Het liefste werkt hij met ze van januari tot en met september zodat ze de organisatie van een event van A tot Z kunnen meemaken.

Lees meer over: eventmanagement