1. Home
  2. Nieuws
  3. Vliegangst? 9 tips voor een ontspannen vlucht!

Vliegangst? 9 tips voor een ontspannen vlucht!

Breekt het angstzweet je uit als je alleen al dénkt aan een vliegtuig? Laat staan als je ermee de lucht in moet? Niets vervelender dan vliegen met vliegangst! Gelukkig is er iets aan te doen. Lees snel hieronder verder hoe je met deze eenvoudige tips jouw volgende vlucht een stuk comfortabeler maakt.

1. Vliegen is veilig

De kans dat er onderweg iets met jouw vliegtuig gebeurt is ontzettend klein. Sterker nog: vliegen schijnt de meest veilige manier van reizen te zijn. De kans dat je de loterij wint is groter dan de kans dat jouw vliegtuig neerstort. Besef je de volgende keer dat je vliegangst weer de kop op steekt dat je angst niet reëel is.

2. Kom op tijd

<div>Icons made by <a href="https://www.freepik.com/" title="Freepik">Freepik</a> from <a href="https://www.flaticon.com/" 			    title="Flaticon">www.flaticon.com</a> is licensed by <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" 			    title="Creative Commons BY 3.0" target="_blank">CC 3.0 BY</a></div>Zorg dat je niet hoeft te haasten en dat je ruim op tijd aanwezig bent op het vliegveld. Je weet vooraf nooit hoe druk het is en hoe lang je moet wachten. Hoe minder stress, hoe beter. En dus hoe groter de kans dat jij je vlucht ontspannen kunt beginnen.

3. Maak het jezelf gemakkelijk

<div>Icons made by <a href="https://www.freepik.com/" title="Freepik">Freepik</a> from <a href="https://www.flaticon.com/" 			    title="Flaticon">www.flaticon.com</a> is licensed by <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" 			    title="Creative Commons BY 3.0" target="_blank">CC 3.0 BY</a></div>Draag loszittende kleding en comfortabele schoenen. In het vliegtuig heb je meestal niet zo veel bewegingsruimte en van het stilzitten kunnen je enkels en voeten wat opzwellen. Met fijne kleding en, als het kan, af en toe een wandelingetje naar het toilet heb je hier minder last van.

4. Zo weer zen

<div>Icons made by <a href="https://www.freepik.com/" title="Freepik">Freepik</a> from <a href="https://www.flaticon.com/" 			    title="Flaticon">www.flaticon.com</a> is licensed by <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" 			    title="Creative Commons BY 3.0" target="_blank">CC 3.0 BY</a></div>

Wordt de spanning, eenmaal in het vliegtuig, je toch te veel? Een gespannen houding, hartkloppingen, rillingen en zweethanden? Focus je op je ademhaling en ontspan. Een rustige en regelmatige ademhaling zorgt voor een ontspannen lichaam. Luisteren naar muziek kan ook helpen.

5. Turbulentie is OK

<div>Icons made by <a href="https://www.freepik.com/" title="Freepik">Freepik</a> from <a href="https://www.flaticon.com/" 			    title="Flaticon">www.flaticon.com</a> is licensed by <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" 			    title="Creative Commons BY 3.0" target="_blank">CC 3.0 BY</a></div>Luchtzakken of turbulentie mogen dan misschien vervelend of oncomfortabel zijn, het zegt niets over de veiligheid van de vlucht. Het hoort er nu eenmaal bij. Onthoud dus: turbulentie is misschien niet fijn, maar zeker niet onveilig.

6. De kater komt later

<div>Icons made by <a href="https://www.freepik.com/" title="Freepik">Freepik</a> from <a href="https://www.flaticon.com/" 			    title="Flaticon">www.flaticon.com</a> is licensed by <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" 			    title="Creative Commons BY 3.0" target="_blank">CC 3.0 BY</a></div>Het lijkt misschien verleidelijk om je vooraf wat moed in te drinken. Maar geloof ons: beter van niet. Angstgevoelens kunnen door alcohol versterkt worden en daarnaast zit niemand te wachten op mogelijke bijwerkingen als misselijkheid, evenwichtsklachten of een overactieve blaas. 

7. Boter, kaas en eieren

<div>Icons made by <a href="https://www.freepik.com/" title="Freepik">Freepik</a> from <a href="https://www.flaticon.com/" 			    title="Flaticon">www.flaticon.com</a> is licensed by <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" 			    title="Creative Commons BY 3.0" target="_blank">CC 3.0 BY</a></div>Een goede tip bij vliegangst, of eigenlijk iedere vorm van angst, is het zoeken van afleiding. Leid je hersenen af door middel van cognitieve afleiding en focus je op iets anders, zoals een spannend boek, een goede serie/film of een game op je mobiel. 

8. Maak het bespreekbaar

<div>Icons made by <a href="https://www.freepik.com/" title="Freepik">Freepik</a> from <a href="https://www.flaticon.com/" 			    title="Flaticon">www.flaticon.com</a> is licensed by <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" 			    title="Creative Commons BY 3.0" target="_blank">CC 3.0 BY</a></div>Kom je er zelf niet uit? Vraag de steward(ess) gerust om hulp. Zij hebben ervaring met dit soort situaties en zijn ervoor opgeleid om passagiers met vliegangst te helpen. Ze zullen naar je luisteren en hebben vaak praktische tips om je (snel) beter te voelen.

9. Visualiseren kun je leren

<div>Icons made by <a href="https://www.freepik.com/" title="Freepik">Freepik</a> from <a href="https://www.flaticon.com/" 			    title="Flaticon">www.flaticon.com</a> is licensed by <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" 			    title="Creative Commons BY 3.0" target="_blank">CC 3.0 BY</a></div>Tot slot, misschien wel de beste tip: visualiseer je vakantiebestemming! Visualisatie is een krachtige techniek waarmee je je gedachten en emoties positief kunt beïnvloeden. Denk jezelf alvast in die hangmat: zon op je gezicht, een briesje door je haar, het ruisen van de zee op de achtergrond en een cocktail in je hand. Zijn we er al bijna?!