1. Home
  2. Schiphol en KLM scoren goed op punctualiteit

Schiphol en KLM scoren goed op punctualiteit 

Vluchten vanaf de Amsterdamse luchthaven Schiphol vertrokken in juni vaker op tijd dan vluchten vanaf andere Europese luchthavens.


Schiphol neemt op de wereldwijde ranglijst van grote luchthavens wat betreft punctualiteit zelfs de derde plaats in. Dat blijkt vrijdag uit een rapport van het Amerikaanse Flightstats.

Op het Europese toneel is Schiphol lijstaanvoerder over juni, met 83,5 procent van de vluchten die volgens schema de startbaan verlieten. Daarmee blijft Schiphol de luchthaven van M√ľnchen (83,3) nipt voor. Vergeleken met grote Europese vliegvelden als Heathrow in Londen (71,4 procent op tijd) en Charles de Gaulle in Parijs (58,7 procent op tijd) doet Schiphol het uitstekend.

Vanaf de luchthaven van Istanbul vertrok in juni slechts 38 procent van de vluchten volgens schema. Ook vanuit Moskou en Lissabon vertrok minder dan de helft op tijd.


Op de wereldwijde ranglijst van de drukste luchthavens wereldwijd moet Schiphol alleen Haneda Airport en Narita Airport in de Japanse hoofdstad Tokio voor zich dulden. Vanaf deze luchthavens vertrekt respectievelijk 95 procent en 86,3 procent van de vluchten volgens schema. Haneda is vrijwel elke maand lijstaanvoerder.


Opvallend is dat veel Chinese luchthavens al geruime tijd slecht presteren. Vanaf de luchthaven van Peking vertrok in juni slechts 18,3 procent van de vluchten op tijd. Pudong Airport in Sjanghai doet het met 28,7 procent volgens schema maar net iets beter.

KLM


KLM is over juni ook vertegenwoordigd in de bovenste regionen van de ranglijst. Van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij vertrok in juni 89,7 procent van de vluchten op tijd.

Daarmee komt de KLM op de zevende plaats op de ranglijst van de grootste luchtvaartmaatschappijen. South African Airways is met 93,3 procent van de vluchten volgens schema lijstaanvoerder, gevolgd door Gulf Air uit Bahrein en het Japanse ANA.

Oud Tio-studenten Liesbeth en Christiaan werken met veel plezier bij KLM.


Door: Joost Nederpelt, NU.nl

Ja, ik accepteer cookies om optimaal van de mogelijkheden van Hogeschool Tio gebruik te kunnen maken. Accepteer cookies