1. Home
  2. Nieuws
  3. Tio-studenten bieden innovatieve oplossingen voor reisbedrijven

Tio-studenten komen met innovatieve oplossingen voor reisbedrijven

Het nieuwe kabinet wil de samenwerking tussen het hoger onderwijs en het bedrijfsleven gaan stimuleren; ANVR en Tio brengen die samenwerking nù al in praktijk. Van 17 tot en met 19 oktober organiseren reisbranchevereniging ANVR en Hogeschool Tio voor de tweede keer een 3-daagse bootcamp voor Tio's derdejaars studenten Internationaal Toeristisch Management (ITM). Studenten komen tijdens deze bootcamp met innovatieve en creatieve oplossingen voor cases uit de echte praktijk van vier reisbedrijven: ABC Travel, Delta Holidays, Het Buitenhof/Ouderen Vakanties en Stichting Reis met je Hart. 

Hoe bereikt een touroperator nieuwe doelgroepen in een markt die steeds meer concurreert op prijs? Hoe maak je een nieuw label voor ouderen met een mobiliteitsbeperking bekend? Hoe converteert een online touroperator het hoge aantal bezoekers op haar site naar offerte-aanvragen? En hoe zet je storytelling in om nog meer gezinnen met een minimum inkomen op vakantie te laten gaan? Met deze en andere vragen gaan Tio's hbo-studenten drie dagen aan de slag. De reisbedrijven presenteren hun case aan de studenten en geven speeddates en telefonische consulten. Bij het oplossen van de cases maken de studenten gebruik van het ANVR-rapport Travel Tomorrow, een onderzoek naar de toekomst van reizen.

Van concept tot praktijk

De studenten werken tijdens de driedaagse bootcamp in groepen aan hun case. Tussendoor worden ze geïnspireerd door een aantal powerspeeches, bijvoorbeeld over het belang van E-commerce en data-analyse in een reisbedrijf, over agile werken in de reisbranche en over het reisbloggersplatform Travelvalley. Daarnaast geeft Frank Oostdam, voorzitter/directeur ANVR, een uitgebreide toelichting op het rapport Travel Tomorrow. Op de laatste dag presenteren de Tio-studenten hun oplossingen aan de jury, die bestaat uit docenten van Hogeschool Tio onder voorzitterschap van Frank Oostdam. Het winnende team krijgt de kans om zijn oplossing, samen met het reisbedrijf en een projectmanager van ANVR, uit te werken tot een product of toepassing dat daadwerkelijk in de praktijk wordt gebruikt.

Praktijkervaring

Hogeschool Tio hecht veel belang aan praktijkervaring en besteedt daar ook veel aandacht aan. Toerismestudenten organiseren hun studiereizen dan ook helemaal zelf, lopen meerdere (internationale) stages en krijgen de kans deel te nemen aan deze bootcamp. De hbo-opleiding Internationaal Toeristisch Management is door de Keuzegids 2018 voor het zevende jaar op rij uitgeroepen tot beste toerismeopleiding van Nederland.

Travel Tomorrow

ANVR heeft samen met ruim 20 professionele reisorganisaties onderzoek gedaan naar hoe vakantie- en zakenreizigers in 2025 reizen en welke gevolgen dat heeft voor de toegevoegde waarde die reisondernemingen bieden aan de reiziger. In het rapport Travel Tomorrow is dit uitgewerkt tot vier persona’s en hun customer journey die zijn gekoppeld aan strategische businessmodellen. Met de bootcamp laat ANVR studenten kennismaken met de grote veranderingen waar de reisbranche voor staat.