1. Home
  2. Nieuws
  3. Boost your brand: hoe Tio-studenten zich ontpoppen tot bedreven brandmanagers

Boost your brand: hoe Tio-studenten zich ontpoppen tot bedreven brandmanagers

Je eigen merk ontwerpen, profileren en promoten? Eitje! Voor de studenten Commerciële Economie en Ondernemerschap wel tenminste. Zij doken tijdens het project Branding in de praktijk van het ontwikkelen en activeren van nieuwe merken. Tijdens de finale presenteerden ze hun merkactivatie aan de jury. Wij woonden de finale op Tio Rotterdam bij. Eén ding werd duidelijk: aan creatieve én commerciële talenten geen gebrek!

Merkactivatie van a tot z

Tijdens het project Branding zijn de Commerciële Economie-studenten, tweedejaars en eerstejaars, een semester lang met een eigen merk aan de slag gegaan. In teams doken ze in de praktijk van branding en merkactivatie. Van het doen van marktonderzoek tot het ontwerpen van logo’s en van het ontwikkelen van een promotiestrategie tot het visualiseren van de merkactivatie. Alles kwam aan bod. Boost your brand: na dit project draaien de studenten hun hand er niet meer voor om!

Van duurzame kleding tot positive movement

Het project werd afgesloten met een spannende finale waarin de studenten in teams de strijd met elkaar aangingen. De opdracht? Kies voor een merk waar je de afgelopen weken mee bezig bent geweest, maak een merkactivatie en pitch je plannen – in slechts één dag tijd. Als bedreven brandmanagers presenteerden de drie teams aan het eind van de dag hun merkactivaties. Het ging om drie toffe merken: Benessere; een high end duurzaam kledingmerk, MeJo; een telefoon die oplaadt op zonne-energie én No Time For Asian Hate Crime; een positive movement tegen Aziatische haat.

Van theorie naar praktijk

De studenten leren veel van dit project, vertelt Tio-docent Peter-Frank Haarmans. In de afgelopen elf weken kwamen alle facetten van branding voorbij: van conceptontwikkeling tot merkwaarden en van merkbeleving tot storytelling. Peter-Frank: “In de basis worden theorie en praktijk gecombineerd tijdens dit vak, studenten gaan er dus meteen mee aan de slag. Je merkt dat ze dat ook het leukste vinden. Ze kunnen alles wat ze leren direct toepassen in de praktijk. Dat is echt een pre.”

Handig als je ondernemersambities hebt

Ook tweedejaarsstudenten Alec en Joris zijn positief over het project Branding, vertellen ze enthousiast. “Tijdens het project en de verschillende praktijkopdrachten komen allerlei aspecten van branding voorbij”, vertelt Alec. “Heel interessant, zeker als je later een eigen onderneming wil. Dat spreekt mij heel erg aan.” Joris kan zich daar helemaal in vinden. “Voor een ander project hebben we onze eigen onderneming. Dan is zo’n project over Branding heel handig. Sowieso hoor je op Tio veel praktijkverhalen over ondernemen, heel leuk!”

En de winnaar is…

Nadat alle drie de teams hun ideeën hadden gepitcht, was het tijd voor het juryberaad. De jury, bestaande uit Sander Kroeze, Senior Marketing Manager bij Upfield (Unilever) en Tio-docenten Ivonne van Zuilen en Peter-Frank Haarmans, was er niet veel later al uit. Het beste idee? Dat bleek van team Benessere te zijn, bestaande uit Jorin Talboom, Nova de Kok, Daphne van Peperstraten en Sharee van Vliet! Zij bedachten een merkactivatie voor hun high end kledingmerk dat duurzame en gerecyclede kleding wil verkopen. Het team ging met een cheque ter waarde van € 250,- naar huis.

Blije winnaars

Jorin van het winnende team was blij verrast: “Ontzettend gaaf dat we gewonnen hebben! Waarom ik denk dat de jury voor ons heeft gekozen? Het is een maatschappelijk probleem en onze generatie is natuurlijk steeds milieubewuster. Met ons merk kun je op een simpele manier al een groot verschil maken. Heel leuk dat we met dit project en de finaledag echt aan de slag gingen met de praktijk, dat was ook een van de redenen waarom ik voor Tio gekozen heb.”