Tijdens de opleiding Commerciële Economie en Ondernemerschap is praktijkgericht het sleutelwoord. Leren door doen dus. Zo'n 60% van de opleiding Commerciële Economie en Ondernemerschap staat in het teken van de praktijk. Het studieprogramma van de hbo-opleiding Commerciële Economie en Ondernemerschap is opgezet in overleg met de brancheorganisaties Thuiswinkel.org, Ecommerce Foundation en Sales Management Association en experts uit de praktijk. Hierdoor sluit het aan bij de behoefte van de branche en bij de laatste trends.
Vakkenpakket hbo-bachelor
Hieronder staan de vakken en projecten die je volgt bij de Commerciële Economie opleiding van Tio. Het vakkenpakket is opgedeeld in vier onderdelen: e-commerce, marketing, sales & branding, internationaal ondernemerschap en stage & afstuderen.
Gezien het belang van internationale ervaring volg je minimaal één onderdeel van je studie in het buitenland. Dit kan een stage, afstudeerproject of internationale uitwisseling zijn.
E-commerce
Je leert bij de vakken E-commerce, Digital marketing en Supply chain management alles over online inkopen en verkopen. Deze kennis helpt je bij het opzetten van je eigen webshop. Samen met je medestudenten zet je online een product in de markt en genereer je zoveel mogelijk winst voor de aandeelhouders. Tijdens de E-commerce week ga je de strijd aan met je medestudenten: wie ontwikkelt het beste online-marketingplan?
Creative concept design
Het bedenken van een concept op het gebied van e-commerce, marketing en sales. Bedenk en presenteer een onvergetelijke belevenis of product.
Digital student company
Samen met je medestudenten ga je een eigen online onderneming opzetten. Gezamenlijk een product bedenken, marktonderzoek uitvoeren om te kijken wat de kansen zijn, een ondernemingsplan opstellen, aandelen verkopen en dan echt aan de slag!
Alles wat bij het runnen van een bedrijf komt kijken, wordt door jou en je medestudenten uitgevoerd. Allemaal vanuit een eigen kantoor op school. Van inkoop tot productie, van het bouwen van een website tot de financiële administratie, van personeelszaken tot verkoop. Uiteraard word je bij het hele project uitvoerig begeleid. Naast een begeleidend docent en een externe begeleider, krijgt jullie onderneming onder andere een accountant toegewezen. Want hoewel het in eerste instantie natuurlijk een leerproces is, gaat het tenslotte ook om echt geld.
En om de eer! De vijf beste ondernemingen van heel Tio strijden tegen elkaar in een spannende finale om de titel Beste Tio-onderneming van het jaar. De winnende onderneming gaat niet alleen met de wisselbeker aan de haal, maar mag ook deelnemen aan een internationale verkiezing!
Digital marketing
Kennis en toepassing van digital marketing, waarmee de marketingdoelstellingen van een onderneming worden gerealiseerd via online en interactive media.
E-commerceweek
In teams nemen de studenten de digital marketing van een grote speler onder de loep. Tijdens de e-commerceweek neem je een kijkje achter de schermen, volg je workshops en bind je de strijd aan met andere teams om een zo goed mogelijk (online) marketingconcept neer te zetten.
E-commerce
Wat houdt e-commerce nu precies in? Welke digitale middelen staan ondernemingen tot hun beschikking? Studenten gaan sites bekijken vanuit een de rol van ondernemer. Hoe zorg je ervoor dat klanten je site opmerken, langer rondkijken op je site en een aankoop doen? Hoe kunnen orders worden uitgeleverd en hoe zorg je dat de klant weer terugkomt?
De customer journey staat centraal in dit vak. Elke week komen één of twee onderwerpen per stap in de customer journey ter sprake. De lessen worden ondersteund door praktijkvoorbeelden en klassikale oefeningen.
E-commercetools
Na alle theorie ga je nu aan de slag met praktische e-commerce gereedschappen zoals Hootsuite, MailChimp en Hubspot. Deze tools of gelijkwaardige programma's behoren tot het basisgereedschap van een e-commerce afdeling.
Iedere week wordt kort de theoretische achtergrond van een tool besproken waarna je zelf de tool induikt om een aantal concrete opdrachten uit te voeren.
Gastcolleges
Drie gastcollegedagen, workshops van experts uit de branche.
Search engine marketing
Zoekmachinemarketing is het specialisme dat webpagina's vindbaar maakt bij zoekdiensten. Je leert digitale analyse middels Google Analytics, adverteren op zoekmachines en hoe je hoge posities in zoekresultaten van zoekmachines kan bereiken (SEO).
Supply chain management
Import en export, vendor rating, benchmarking, inkoopprocessen, contracteren, onderhandelen.
Webdesign
Hoe maak je een grafische uiting en wat is daarbij belangrijk? Je gaat hier zelf mee aan de slag, je leert bijvoorbeeld te werken met een CMS door hierin templates te maken en te muteren. Ook leer je hoe je een goede opdracht voor bijvoorbeeld de grafische ontwikkeling van een website opstelt en hoe je een webdesigner aanstuurt.
Vakken | Projecten |
---|---|
Creative concept design2 | Digital student company8 |
Digital marketing4 | E-commerceweek2 |
E-commerce6 | |
E-commercetools2 | |
Gastcolleges1 | |
Search engine marketing4 | |
Supply chain management2 | |
Webdesign2 |
* EC staat voor European Credit. Eén EC staat gelijk aan 28 uur studiebelasting. Onder voorbehoud van wijzigingen.
Marketing, sales & branding
Je leert consumentengedrag interpreteren, zodat je ziet waar de kansen en bedreigingen liggen. Je doet marktonderzoek en schrijft een marketingcommunicatieplan. Door middel van rollenspellen en masterclasses worden je commerciële vaardigheden getraind. Tijdens het project Branding ontwikkel je met medestudenten een eigen merk, compleet met identiteit en marktpositionering.
Accountmanagement
Hoe houd je overzicht en contact met (potentiële) klanten?
Branding
Tijdens het project Branding ga je in teams allereerst jullie favoriete merk positioneren. Je maakt een merkencollage voor de verschillende doelgroepen. Je bezoekt daarnaast een bedrijf uit de branche met een sterk merkprofiel. Dit alles is ter voorbereiding van het verzinnen en uitwerken van een eigen merk: ontwerp het logo, denk na over de profilering en ontwikkel een promotiestrategie.
Branding
Wat is een merk? Hoe ontwikkel en beheer je een merk?
Marketingcommunicatieplan
Je leert hoe je een communicatieplan en communicatiestrategie ontwikkelt en toepast, voor een product of voor een bedrijf. In het marketingcommunicatieplan wordt de marketingcommunicatiestrategie, die verwerkt is in het strategisch marketingplan, verder uitgewerkt. Uit de marketinginstrumenten moet de juiste marketingcommunicatiemix worden gekozen. Denk bijvoorbeeld aan: doelgroepbepaling, doelstelling, communicatietools, creatieve ontwikkeling, mediakeuze etc.
Commerciële vaardigheden
Acquisitie, verkooptechnieken, onderhandelen, klantentyperingen, rollenspellen, elevator pitch.
Sales week
Voor de invulling van dit project wordt nauw samengewerkt met de branchevereniging Sales Management Association (SMA). In samenwerking met SMA worden verschillende events georganiseerd tijdens de sales week. Bijvoorbeeld een gastcollege van de “Young Sales Professional of the Year, een kijkje in de keuken bij een bedrijf aangesloten bij SMA en een speeddate event met SMA leden. Een mooie kans om kennis te maken met potentiele toekomstige werkgevers.
Consumentengedrag
Leren waarom consumenten iets kopen en hoe je dat kunt beïnvloeden.
Digital sales
In het vak digital sales leer je alles over het gebruik van CRM-systemen en social selling en hoe dit effectief in te zetten bij sales.
Marketing
Afnemersgedrag, marktsegmentatie, positionering, marketingmix, promotie. De analyse van trends en ontwikkelingen, concurrentieanalyse, SWOT-analyse, confrontatiematrix.
Marketingcommunicatie
Consumenten worden dagelijks overstelpt met vele uitingen van marketingcommunicatie. Al deze communicatie-uitingen strijden om aandacht, maar slechts een klein gedeelte van alle communicatie ‘raakt’ de consument ook echt. Om de kans op ‘raken’ zo groot mogelijk te maken is een aanpak nodig met kennis van theorie en praktijk, zodat je weet wat wel werkt en wat niet. Het vak Marketingcommunicatie behandelt stapsgewijs hoe je een goed marketingcommunicatieplan opgesteld.
Masterclasses
Diverse masterclasses op het gebied van e-commerce, marketing en sales.
Salesmanagement
Leren hoe je de salesafdeling zo organiseert dat bedrijfsdoelstellingen behaald worden en dat het functioneren wordt geëvalueerd en indien nodig bijgesteld.
Sales skills
Je leert alle kneepjes van het salesvak en ontwikkelt je sales skills. Als een ware sales trainee doorloop je in teams de hele salescyclus.
Strategische marketing
Strategische analyses, confrontatiematrix, marketingmix, operationeel marketingplan, strategisch plan.
Zakelijke communicatie
Schrijven van zakelijke brieven, commerciële teksten, rapportages.
Vakken | Projecten |
---|---|
Accountmanagement2 | Branding4 |
Branding2 | Marketingcommunicatieplan4 |
Commerciële vaardigheden2 | Salesweek2 |
Consumentengedrag2 | |
Digital sales2 | |
Marketing8 | |
Marketingcommunicatie4 | |
Masterclasses0 | |
Salesmanagement4 | |
Sales skills2 | |
Strategische marketing4 | |
Zakelijke communicatie6 |
* EC staat voor European Credit. Eén EC staat gelijk aan 28 uur studiebelasting. Onder voorbehoud van wijzigingen.
Internationaal ondernemerschap
Marketing binnen Nederland is één ding, maar hoe werkt dat in het buitenland? Tijdens het vak Cross-culturele communicatie leer je hoe je producten in verschillende landen in de markt zet. Tijdens de internationale studiereis neem je een kijkje bij bedrijven in het buitenland.
Bedrijfsbezoeken
Bezoeken aan o.a. een reclamebureau en vakbeurzen.
Internationale studiereis
Een reis binnen Europa waarin je een partnerschool bezoekt, een internationale college volgt en een internationale bedrijven bezoekt. Onder het mom van ‘leren door doen’ leer je nog beter de theoretische kennis in de praktijk toe te passen. Een perfecte mix van business en pleasure.
Communicatie
Presentatietechnieken, adviseren, interviewtechnieken, slechtnieuwsgesprekken, vergaderen, assertiviteit.
Managementgame
In een team vorm je met je medestudenten het management van een (internationaal) bedrijf. Jullie zijn verantwoordelijk voor de totale bedrijfsvoering. Een enorme uitdaging! Je voert strategisch management uit, en neemt dus beslissingen die ook in een echte onderneming aan bod komen. Zoals financiën, inkoop, marketing, PR, online en offline verkoop, HRM, uitbreidingen, verbouwingen, etcetera. Van tevoren schrijf je een businessplan met een executive summary, een SWOT-analyse, een marktanalyse, toekomstvoorspelling, leerdoelen en financiële doelen.
Corporate communication
Huisstijl, imago, brochures, advertenties, perscommunicatie, DM, jaarverslagen.
Corporate social responsibility
Maatschappelijk verantwoord ondernemen in een internationale setting.
Cross-cultural communication
Interculturele interactie, communicatie en conflicthantering, culturele sensitiviteit. Omgaan met culturele verschillen binnen een team, culturele verschillen inzetten om het optimale resultaat te behalen.
Engels
Branchegerichte communicatie op managementniveau, luisteren, schrijven en lezen van maatschappelijke en werkgerelateerde teksten.
Op basis van een behaald taalniveau wordt bepaald op welk taalniveau je wordt ingedeeld en of je de taal 2, 4 of 5 semesters moet volgen.
Finance & accounting
Het ambitieniveau van het vak Finance & Accounting is om studenten op een theoretische en praktische wijze de belangrijkste beginselen van de bedrijfseconomie te leren. Zo worden in het eerste en tweede jaar in hoofdlijnen de financiering en kosten van de onderneming behandeld. In het derde jaar verkrijg je inzicht in de financiële verslaglegging.
Informatiemanagement
Tijdens en na je studie zal je veel te maken krijgen met CRM, CMS en andere informatiesystemen. Vanuit informatiebehoeften kom je samen met de ICT-afdeling tot een informatievoorziening, waarbij jij als gebruiker een spil bent in de opzet en verbetering van deze systemen.
Introductie in bedrijfseconomie
Introductie in de bedrijfseconomie, waarbij je de belangrijkste basisbeginselen van de bedrijfseconomie leert.
Vrijstelling voor studenten met Management & Organisatie of Bedrijfseconomie in de vooropleiding.
Managementvaardigheden
Leiden van vergaderingen, motiveren, conflicthantering, gesprekstechnieken, managementstijlen.
Operations management
Efficiëntie en effectiviteit van bedrijfsprocessen in de businessbranche. Ontwerp en analyse van processen, kwaliteitszorg.
Organisational behaviour
Managementproces, informatiestromen, organisatiecultuur, organisatiemodellen, besluitvormingsproces, verandermanagement.
Professionele ontwikkeling
Beroepsoriëntatie, competentieontwikkeling, sollicitatietraining.
Projectmanagement
Samenwerken om zakelijke deals te optimaliseren, initiatief nemen en actief deelnemen in het projectteam.
Recht
Merkenrecht, intellectueel eigendomsrecht, ondernemingsrecht.
Vakken | Projecten |
---|---|
Bedrijfsbezoeken0 | Internationale studiereis2 |
Communicatie2 | Managementgame4 |
Corporate communication2 | |
Corporate social responsibility2 | |
Cross-cultural communication2 | |
Engels6 | |
Finance & accounting10 | |
Informatiemanagement4 | |
Introductie in bedrijfseconomie2 | |
Managementvaardigheden2 | |
Operations management2 | |
Organisational behaviour4 | |
Professionele ontwikkeling3 | |
Projectmanagement2 | |
Recht2 |
* EC staat voor European Credit. Eén EC staat gelijk aan 28 uur studiebelasting. Onder voorbehoud van wijzigingen.
Stage & afstuderen
Tijdens de twee (internationale) stages doe je direct praktijkervaring op. Tot slot bundel je al het geleerde in je afstudeeronderzoek.
Data-analyse
Meten is weten, dus je wilt weten hoeveel bezoekers er op jouw website komen, hoe ze daar komen en waar ze op klikken. Bij dit vak ontwikkel je onderzoeksvaardigheden en leer je werken met statistische analyseprogramma’s.
Afstuderen
Je gaat zelfstandig of binnen een bedrijf een door jezelf gekozen onderzoek verrichten.
Afstuderen speelt een belangrijke rol binnen de hbo-opleiding. Tijdens het afstuderen ga je als professional aan het werk om je reeds verworven kennis en vaardigheden in de praktijk te brengen. Je gaat aan de slag om de laatste competenties te ontwikkelen die je nodig hebt om straks in de beroepspraktijk aan de slag te kunnen. Afstuderen gebeurt via het succesvol uitvoeren en afronden van een afstudeeropdracht. Deze afstudeeropdracht wordt meestal uitgevoerd voor een een organisatie met een probleem. De student kan echter ook bij een van de lectoraten van Tio, of zelfstandig afstuderen. Tijdens de afstudeeropdracht voert de student praktijkgericht onderzoek uit. Dat betekent doelbewust en methodisch zoeken naar kennis en inzichten met betrekking tot problemen uit de praktijk, in de vorm van antwoorden op van te voren gestelde vragen.
Methoden en technieken
Het vak Methoden en technieken is erop gericht om de studenten stapsgewijs onderzoeksvaardigheden aan te leren. De nadruk ligt op de praktische kanten van onderzoek. Er wordt ingegaan op het onderzoeksproces in al zijn facetten, zoals het opstellen van een probleemstelling, de keuze van een onderzoeksmethode, vragenlijstconstructie, het veldwerk en de rapportage.
Marktonderzoek
Het project Marktonderzoek helpt je om je goed voor te bereiden op je afstudeeropdracht. In groepen van vier voer je een eigen branchegericht onderzoek uit. Er wordt een probleemstelling en een onderzoeksvraag geformuleerd. Samen denken jullie na over hoe je het onderzoek uit gaat voeren.
Je benadert de door jou gekozen doelgroep actief om informatie te verzamelen en conclusies te kunnen formuleren. Je schrijft een onderzoeksverslag, dat ook gepresenteerd moet worden. Een uitdagend project! Na het afronden van dit project heb je voldoende bagage om je afstudeeropdracht goed te kunnen afronden.
Voorbereiden afstuderen
Het doel van van dit vak is het voorbereiden op de afstudeeropdracht door een basis leggen voor de zelfstandig uit te voeren onderzoeksopdracht en het schrijven van een afstudeervoorstel.
Minor
Naast de major, waarin je de vakken van het curriculum volgt, kies je één minor van 20 EC’s of twee minors van 10 EC’s om je te specialiseren of je kennis te verbreden.
Vrije keuzeruimte
Je kunt 4 EC's volledig vrij indelen. Ga bijvoorbeeld eens op een beurs staan om Tio te promoten of kom helpen op de open dag.
(Internationale) Stages
Kies een (internationale) stage om het geleerde in praktijk te brengen en om werkervaring op te doen. Je loopt twee stages van minimaal 13 weken.
Vakken | Projecten |
---|---|
Data-analyse2 | Afstuderen30 |
Methoden en technieken6 | Marktonderzoek4 |
Voorbereiden afstuderen2 | Minor20 |
Vrije keuzeruimte4 | (Internationale) Stages40 |
* EC staat voor European Credit. Eén EC staat gelijk aan 28 uur studiebelasting. Onder voorbehoud van wijzigingen.
Optioneel
Onderstaande keuzevakken zijn facultatief en dus geen verplichting.
Extra taal: Duits / Frans / Spaans
Branchegerichte communicatie met zakelijke relaties en collega’s waarbij aandacht wordt besteed aan grammatica, uitspraak, presenteren, luisteren, schrijven en lezen van vakteksten.
Op basis van een behaald taalniveau wordt bepaald op welk taalniveau je wordt ingedeeld en of je de taal 2, 4 of 5 semesters moet volgen.
Vinologie
Wijnkennis, wijn-spijscombinaties, vinificatie, gastronomie en wijnproeven.
Keuzevakken |
---|
Extra taal: Duits / Frans / Spaans4 |
Vinologie2 |
* EC staat voor European Credit. Eén EC staat gelijk aan 28 uur studiebelasting. Onder voorbehoud van wijzigingen.
Vakkenpakket hbo-ad
Hieronder staan de vakken en projecten die je volgt bij de Commerciële Economie opleiding van Tio. Het vakkenpakket is opgedeeld in vier onderdelen: e-commerce, marketing, sales & branding, internationaal ondernemerschap en stage.
E-commerce
Creative concept design
Het bedenken van een concept op het gebied van e-commerce, marketing en sales. Bedenk en presenteer een onvergetelijke belevenis of product.
E-commerceweek
In teams nemen de studenten de digital marketing van een grote speler onder de loep. Tijdens de e-commerceweek neem je een kijkje achter de schermen, volg je workshops en bind je de strijd aan met andere teams om een zo goed mogelijk (online) marketingconcept neer te zetten.
Digital marketing
Kennis en toepassing van digital marketing, waarmee de marketingdoelstellingen van een onderneming worden gerealiseerd via online en interactive media.
E-commerce
Wat houdt e-commerce nu precies in? Welke digitale middelen staan ondernemingen tot hun beschikking? Studenten gaan sites bekijken vanuit een de rol van ondernemer. Hoe zorg je ervoor dat klanten je site opmerken, langer rondkijken op je site en een aankoop doen? Hoe kunnen orders worden uitgeleverd en hoe zorg je dat de klant weer terugkomt?
De customer journey staat centraal in dit vak. Elke week komen één of twee onderwerpen per stap in de customer journey ter sprake. De lessen worden ondersteund door praktijkvoorbeelden en klassikale oefeningen.
E-commercetools
Na alle theorie ga je nu aan de slag met praktische e-commerce gereedschappen zoals Hootsuite, MailChimp en Hubspot. Deze tools of gelijkwaardige programma's behoren tot het basisgereedschap van een e-commerce afdeling.
Iedere week wordt kort de theoretische achtergrond van een tool besproken waarna je zelf de tool induikt om een aantal concrete opdrachten uit te voeren.
Gastcolleges
Drie gastcollegedagen, workshops van experts uit de branche.
Search engine marketing
Zoekmachinemarketing is het specialisme dat webpagina's vindbaar maakt bij zoekdiensten. Je leert digitale analyse middels Google Analytics, adverteren op zoekmachines en hoe je hoge posities in zoekresultaten van zoekmachines kan bereiken (SEO).
Webdesign
Hoe maak je een grafische uiting en wat is daarbij belangrijk? Je gaat hier zelf mee aan de slag, je leert bijvoorbeeld te werken met een CMS door hierin templates te maken en te muteren. Ook leer je hoe je een goede opdracht voor bijvoorbeeld de grafische ontwikkeling van een website opstelt en hoe je een webdesigner aanstuurt.
Vakken | Projecten |
---|---|
Creative concept design2 | E-commerceweek2 |
Digital marketing4 | |
E-commerce4 | |
E-commercetools2 | |
Gastcolleges1 | |
Search engine marketing2 | |
Webdesign2 |
* EC staat voor European Credit. Eén EC staat gelijk aan 28 uur studiebelasting. Onder voorbehoud van wijzigingen.
Marketing, sales & branding
Accountmanagement
Hoe houd je overzicht en contact met (potentiële) klanten?
Branding
Tijdens het project Branding ga je in teams allereerst jullie favoriete merk positioneren. Je maakt een merkencollage voor de verschillende doelgroepen. Je bezoekt daarnaast een bedrijf uit de branche met een sterk merkprofiel. Dit alles is ter voorbereiding van het verzinnen en uitwerken van een eigen merk: ontwerp het logo, denk na over de profilering en ontwikkel een promotiestrategie.
Commerciële vaardigheden
Acquisitie, verkooptechnieken, onderhandelen, klantentyperingen, rollenspellen, elevator pitch.
Marketingcommunicatieplan
Je leert hoe je een communicatieplan en communicatiestrategie ontwikkelt en toepast, voor een product of voor een bedrijf. In het marketingcommunicatieplan wordt de marketingcommunicatiestrategie, die verwerkt is in het strategisch marketingplan, verder uitgewerkt. Uit de marketinginstrumenten moet de juiste marketingcommunicatiemix worden gekozen. Denk bijvoorbeeld aan: doelgroepbepaling, doelstelling, communicatietools, creatieve ontwikkeling, mediakeuze etc.
Digital sales
In het vak digital sales leer je alles over het gebruik van CRM-systemen en social selling en hoe dit effectief in te zetten bij sales.
Sales week
Voor de invulling van dit project wordt nauw samengewerkt met de branchevereniging Sales Management Association (SMA). In samenwerking met SMA worden verschillende events georganiseerd tijdens de sales week. Bijvoorbeeld een gastcollege van de “Young Sales Professional of the Year, een kijkje in de keuken bij een bedrijf aangesloten bij SMA en een speeddate event met SMA leden. Een mooie kans om kennis te maken met potentiele toekomstige werkgevers.
Marketing
Afnemersgedrag, marktsegmentatie, positionering, marketingmix, promotie. De analyse van trends en ontwikkelingen, concurrentieanalyse, SWOT-analyse, confrontatiematrix.
Masterclasses
Diverse masterclasses op het gebied van e-commerce, marketing en sales.
Salesmanagement
Leren hoe je de salesafdeling zo organiseert dat bedrijfsdoelstellingen behaald worden en dat het functioneren wordt geëvalueerd en indien nodig bijgesteld.
Sales skills
Je leert alle kneepjes van het salesvak en ontwikkelt je sales skills. Als een ware sales trainee doorloop je in teams de hele salescyclus.
Vakken | Projecten |
---|---|
Accountmanagement2 | Branding4 |
Commerciële vaardigheden2 | Marketingcommunicatieplan4 |
Digital sales2 | Salesweek2 |
Marketing4 | |
Masterclasses0 | |
Salesmanagement4 | |
Sales skills2 |
* EC staat voor European Credit. Eén EC staat gelijk aan 28 uur studiebelasting. Onder voorbehoud van wijzigingen.
Internationaal ondernemerschap
Bedrijfsbezoeken
Bezoeken aan o.a. een reclamebureau en vakbeurzen.
Digital student company
Samen met je medestudenten ga je een eigen online onderneming opzetten. Gezamenlijk een product bedenken, marktonderzoek uitvoeren om te kijken wat de kansen zijn, een ondernemingsplan opstellen, aandelen verkopen en dan echt aan de slag!
Alles wat bij het runnen van een bedrijf komt kijken, wordt door jou en je medestudenten uitgevoerd. Allemaal vanuit een eigen kantoor op school. Van inkoop tot productie, van het bouwen van een website tot de financiële administratie, van personeelszaken tot verkoop. Uiteraard word je bij het hele project uitvoerig begeleid. Naast een begeleidend docent en een externe begeleider, krijgt jullie onderneming onder andere een accountant toegewezen. Want hoewel het in eerste instantie natuurlijk een leerproces is, gaat het tenslotte ook om echt geld.
En om de eer! De vijf beste ondernemingen van heel Tio strijden tegen elkaar in een spannende finale om de titel Beste Tio-onderneming van het jaar. De winnende onderneming gaat niet alleen met de wisselbeker aan de haal, maar mag ook deelnemen aan een internationale verkiezing!
Communicatie
Presentatietechnieken, adviseren, interviewtechnieken, slechtnieuwsgesprekken, vergaderen, assertiviteit.
Cross-cultural communication
Interculturele interactie, communicatie en conflicthantering, culturele sensitiviteit. Omgaan met culturele verschillen binnen een team, culturele verschillen inzetten om het optimale resultaat te behalen.
Engels
Branchegerichte communicatie op managementniveau, luisteren, schrijven en lezen van maatschappelijke en werkgerelateerde teksten.
Op basis van een behaald taalniveau wordt bepaald op welk taalniveau je wordt ingedeeld en of je de taal 2 of 4 semesters moet volgen.
Finance & accounting
Het ambitieniveau van het vak Finance & Accounting is om studenten op een theoretische en praktische wijze de belangrijkste beginselen van de bedrijfseconomie te leren. Zo worden in hoofdlijnen de financiering en kosten van de onderneming behandeld.
Professionele ontwikkeling
Beroepsoriëntatie, competentieontwikkeling, sollicitatietraining.
Recht
Merkenrecht, intellectueel eigendomsrecht, ondernemingsrecht.
Vakken | Projecten |
---|---|
Bedrijfsbezoeken0 | Digital student company8 |
Communicatie2 | |
Cross-cultural communication2 | |
Engels6 | |
Finance & accounting6 | |
Professionele ontwikkeling3 | |
Recht2 |
* EC staat voor European Credit. Eén EC staat gelijk aan 28 uur studiebelasting. Onder voorbehoud van wijzigingen.
Stage
Tijdens de twee (internationale) stages doe je direct praktijkervaring op.
Methoden en technieken
Het vak Methoden en technieken is erop gericht om de studenten stapsgewijs onderzoeksvaardigheden aan te leren. De nadruk ligt op de praktische kanten van onderzoek. Er wordt ingegaan op het onderzoeksproces in al zijn facetten, zoals het opstellen van een probleemstelling, de keuze van een onderzoeksmethode, vragenlijstconstructie, het veldwerk en de rapportage.
(Internationale) Stages
Kies een (internationale) stage om het geleerde in praktijk te brengen en om werkervaring op te doen. Je loopt twee stages van minimaal 13 weken.
Vakken | Projecten |
---|---|
Methoden en technieken6 | (Internationale) Stages40 |
* EC staat voor European Credit. Eén EC staat gelijk aan 28 uur studiebelasting. Onder voorbehoud van wijzigingen.
Optioneel
Onderstaande keuzevakken zijn facultatief en dus geen verplichting.
Extra taal: Duits / Frans / Spaans
Branchegerichte communicatie met zakelijke relaties en collega’s waarbij aandacht wordt besteed aan grammatica, uitspraak, presenteren, luisteren, schrijven en lezen van vakteksten.
Op basis van een behaald taalniveau wordt bepaald op welk taalniveau je wordt ingedeeld en of je de taal 2 of 4 semesters moet volgen.
Vinologie
Wijnkennis, wijn-spijscombinaties, vinificatie, gastronomie en wijnproeven.
Keuzevakken |
---|
Extra taal: Duits / Frans / Spaans4 |
Vinologie2 |
* EC staat voor European Credit. Eén EC staat gelijk aan 28 uur studiebelasting. Onder voorbehoud van wijzigingen.
(Internationale) stages en afstuderen
Tio staat voor praktijkgericht studeren. Naast de projecten die aan bod komen tijdens je studie, zijn de beste voorbeelden hiervan je stages en afstuderen. Hierbij breng je alle opgedane kennis in de praktijk en ontwikkel je je communicatieve en onderzoeksvaardigheden. Veel studenten zien hun stage daarom als één van de leukste onderdelen van hun studie.
Waar loop jij volgend jaar stage?
Bedenk jij straks de SEO strategie als specialist bij een online warenhuis? Of toon jij je sales skills bij een van de grote spelers in de retailbranche? Alles kan tijdens je stage! En je krijgt persoonlijke begeleiding van je studiecoach. Bij Tio loop je twee stages van 13 weken en voer je daarnaast 20 weken een onderzoek uit, bij bekende nationale merken of bedrijven in wereldsteden. Denk aan Morphosis Apps in Bangkok, Flow Traders in New York of het hoofdkantoor van Fonq of TomTom. Zo leer je je vakgebied goed kennen en upgrade je direct je cv voor een succesvolle start van je carrière.
Stageperiode
Stageplaatsen komen automatisch beschikbaar dankzij de jarenlange relatie van Tio met grote namen in de branche. Je kunt zelf ook een stageplaats aandragen. Tijdens het tweejarige Ad-programma en het driejarige bachelorprogramma volg je twee stages in de zomermaanden. Tijdens het vierjarige bachelorprogramma loop je je tweede stage tijdens het derde studiejaar. Je sluit je studie af met een afstudeeropdracht bij een bedrijf. Veel studenten krijgen na hun afstudeerproject een baan aangeboden bij hun afstudeerbedrijf.
Begeleiding
Aan het begin van het studiejaar vertelt je studiecoach je alles over je stage. Via het Studentenweb van Tio kun je je oriënteren op honderden stageadressen. Voordat je gaat solliciteren, geef je je voorkeur op bij je studiecoach. Ieder stagebedrijf moet bovendien aantonen dat het in staat is de benodigde begeleiding te geven. Je krijgt bezoek van je studiecoach. De meeste studenten in het buitenland worden ook bezocht. Alle studenten worden telefonisch, via videobellen en per e-mail begeleid.
Goede contacten
Tio onderhoudt intensieve contacten met bedrijven en multinationals uit de branches hotellerie, event, toerisme en business. Van ID&T en The Ritz-Carlton tot ABN AMRO en van fonQ en TUI tot BMW.
Career event
Jaarlijks organiseert Tio voor alle studenten het Career Event. Hier kun je je bij de aanwezige, goed aangeschreven bedrijven oriënteren op een stageplek en volg je gastcolleges en workshops van professionals uit de branche.
Verdiensten tijdens stage
Als richtlijn voor de vergoeding die je tijdens je stage van het stagebedrijf ontvangt, hanteert Tio het bedrag van € 62,- bruto per week. Er zijn echter ook bedrijven die geen stagevergoeding bieden.
Streepje voor met buitenlandervaring
Buitenlandervaring staat goed op je cv. Je leert zelfstandig problemen op te lossen, ontmoet nieuwe mensen en verbetert je talenkennis. Je krijgt hier bij Tio daarom alle ruimte voor. Op verschillende momenten tijdens de studie kun je naar het buitenland gaan.
Internationale ervaring
Alle hbo-studenten van Tio doen ervaring op in het buitenland, via een internationale stage, afstudeerproject, studieperiode in het buitenland of internationale studiereis. Je leert zelfstandig problemen op te lossen en initiatief te nemen. Je maakt kennis met andere culturen en verbetert je talenkennis. Een stage duurt minimaal 13 weken. In het buitenland kan het voorkomen dat stages langer duren. Regelmatig geldt een minimumleeftijd van 18 jaar.
Erasmus+ beurs
De Erasmus+ beurs is een beurs voor hbo-studenten die in het buitenland (maar wel binnen Europa) willen studeren of stage willen lopen. Of een student een beurs kan krijgen, is afhankelijk van het aan Tio beschikbaar gestelde beursbedrag. Afhankelijk van het land kan de beurs variëren van € 819,- tot € 1.875,- per keer.
Kosten buitenlandstage
Binnen Europa kun je al van zo’n € 675,- per maand rondkomen; € 375,- huisvesting en € 300,- huishoudelijke uitgaven. Het retourticket heb je soms al voor € 125,-. Buiten Europa liggen de kosten, volledig afhankelijk van de bestemming, vaak hoger. Een retourticket naar Australië zal misschien wel € 1.500,- kosten, maar veel bestemmingen zijn ook bereikbaar tegen een lagere ticketprijs. Dagelijkse kosten in niet-westerse landen zijn vaak relatief laag, terwijl dit in bijvoorbeeld Amerika vergelijkbaar of hoger ligt dan in Nederland. Ook een visum kan kosten met zich meebrengen. Bovengenoemde bedragen zijn indicatief. Wie studiefinanciering ontvangt, komt tijdens de buitenlandstage in aanmerking voor een vergoeding voor het stopzetten van het studentenreisproduct. Dit reisvoordeel kan met de eventuele Erasmusbeurs oplopen tot meer dan € 650,- per maand.
De kosten voor de buitenlandstage zijn niet opgenomen in het collegegeld.
Excursies
Jaarlijks kun je zowel binnen als buiten het studieprogramma deelnemen aan verschillende studiereizen, internationale excursies en de excursies van studentenvereniging Cognatio, zoals een wintersportreis.
Study abroad
Tio werkt samen met verschillende partneruniversiteiten over de hele wereld, van Parijs tot New York en van Barcelona tot Dubai of Tokyo. Als hbo-student kun je aan een van de partneruniversiteiten studeren.
Hiermee biedt Tio haar studenten een kans zichzelf te ontwikkelen en zich goed voor te bereiden op een internationale carrière. Natuurlijk is een buitenlandperiode ook een goede persoonlijke ervaring. Vaak woon je op een campus en studeer je in een internationale klas met verschillende nationaliteiten.
Wil jij in het buitenland studeren?
Doordat de lesperioden niet bij alle universiteiten exact op die van Tio aansluiten, kan het voorkomen dat je een aantal lesweken bij Tio mist of een of meer maanden studievertraging oploopt.
Grand international tour
Als je het vierjarige hbo-programma volgt, kun je kiezen voor de Grand international tour. Dan ruil je je tweedejaarsstage in voor een extra semester studeren in het buitenland en studeer je een jaar aan twee verschillende partneruniversiteiten van Tio.
Internationale samenwerking
Tio heeft haar internationale netwerk de afgelopen jaren nog verder uitgebreid en geprofessionaliseerd. Dit heeft geleid tot een samenwerking met verscheidene partnerscholen wereldwijd. De verwachtingen voor de toekomst zijn groot, Tio blijft uitwisselingsmogelijkheden onderzoeken. Hiermee biedt Tio studenten de kans zich goed voor te bereiden op het internationale bedrijfsleven. Met een Tio-opleiding op zak ligt de wereld aan je voeten!
Selectie partnerscholen
Tio heeft haar partnerscholen geselecteerd op basis van een aantal criteria.
- Het onderwijs ligt in het verlengde van de Tio-opleidingen.
- De aangeboden vakken zijn aantrekkelijk en de onderwijstaal moet één van Tio’s moderne vreemde talen zijn.
- De semesters lopen gelijk, het onderwijs is praktijkgericht en geaccrediteerd.
- Daarnaast is de stad of omgeving van belang, net als de begeleiding die de school de student kan bieden.
- Ook het aanbieden of regelen van huisvesting en de faciliteiten op school spelen een rol.
Kortom, universiteiten die, net als Tio, een toegevoegde waarde hebben!
Lijst met partnerscholen
- Austria – FH Salzburg
- Austria – FH Upper Austria
- Belgium – Thomas Moore Mechelen
- Brasil – Unisul Campus Pedra Branca
- Canada – Ryerson University
- Chilli – Universidad Finis Terrae
- China – Zhejiang Sci–tech University (ZSTU)
- Denmark – University of Southern Denmark (SDU)
- Dubai – Emirates Academy of Hospitality Management
- Finland – Arcada
- France – ESC Troyes
- France – Institut supérieur de gestion (ISG)
- Germany – Business & Law School (BSP)
- Germany – FH Westküste
- Germany – International School of Management (ISM)
- Italy – University of Florance
- Japan – Toyo University
- Latvia – Turiba University
- Malaysia – Taylor's University
- Mexico – Universidad de Gualdajara
- Norway – University of Agder
- Norway – University of Southern Norway (USN)
- Poland – Cracow University of Economics
- Portugal – Instituto Politechnico Do Porto (ISCAP)
- Portugal – Polytechnic Institute of Viseu
- Scotland – Abertay University
- Scotland – Napier University
- Scotland – Robert Gordon University
- Singapore – SP Jain School of Global Management
- South Korea – Soongsil University
- South Korea – University of Seoul
- Spain – Euroaula Universitat de Girona
- Spain – Universidad Carlos III de Madrid
- Spain – Universidad de Alicante
- Spain – Universidad de Malaga
- Sweden – Dalarna University
- Switzerland – Haute école de gestion de Genève (HEG GE)
- Taiwan – Providence University
- United Kingdom – University of Central Lancashire
- United States – Fairleigh Dickinson University
- United States – San Diego State University
Kies je minor
Naast de major, waarin je de vakken van het studieprogramma volgt, kies je één minor van 20 EC’s of twee minors van 10 EC’s om je kennis te verbreden. Welk vakgebied past het beste bij jou?
Eventmanagement
In deze minor leer je hoe een event strategisch in kunt zetten ter promotie van een merk of bedrijf.
Praktijkminor
Breng wat je hebt geleerd tijdens je opleiding direct in de praktijk door onderzoek uit te voeren bij een organisatie.
Grand international tour
Instead of a second internship, you will study two semesters abroad at two of Tio’s partner universities.
Alleen mogelijk in het vierjarige studietraject.
Real estate
Verdiep je in de vastgoed markt en leer alles over waar debepaling, koop en verkoop, vastgoed als belegging, exploitatie en strategieën in deze succesvolle branche.
International business
You will acquire knowledge of international marketing, business English and international management to be able to advise a global player.
Lisanne over de minor international business: “Ik wilde graag een uitdagende minor volgen. Ik houd erg van out of the box denken en ik wil graag gepusht worden om een goed resultaat te behalen. De minor International Business leek me daarom een goede keuze!”
Recht
Leer hoe je vraagstukken oplost met juridische kennis en duik in de rechtsgebieden die je in de praktijk tegen komt, zoals consumenten en privacyrecht.
International financial management
You will analyse the international, business and financial risks of corporate acquisitions.
Research
Denk je erover om na je hbo-opleiding nog een (universitaire) master te gaan volgen? Dan is dit voor jou een interessante minor. Je bereidt je met deze minor optimaal voor op een academische master en leert meer over het doen van onderzoek.
Tijdens de minor Research krijg je vakken als academisch schrijven en research skills. Je gaat je verder verdiepen in verschillende statistische analyses en leert meer over het conceptualiseren van kwalitatief onderzoek. Vaardigheden die je goed kunt gebruiken tijdens het afstuderen en die je vaak nodig hebt om een universitaire masteropleiding te volgen.
Managementdevelopmentstage
Een intensieve managementstage voor excellente studenten waarbij je managementvaardigheden ontwikkelt en toepast.
Indien je deze minor in het driejarige traject volgt, duurt je studie ongeveer twee maanden langer.
Bram Kreté over de minor managementdevelopmentstage: “Ik heb niet lang getwijfeld welke minor ik zou kiezen. Door de combinatie van theorie en praktijk kun je veel ervaring opdoen. Je leert tenslotte meer in de praktijk!”
Stocks & bonds
Shares, bonds, options, futures and securities; after this minor, the financial market has no secrets to you anymore.
Minor stage
Wil je nog meer praktijkervaring opdoen, je kennis van de branche vergroten en je cv een boost geven? Loop dan een extra stage bij een door jou gekozen bedrijf.
Study abroad
Enrich your language skills and international contacts by studying one semester at a partner university abroad.
Bij een aantal universiteiten sluiten de lesperioden niet exact aan op die van Tio. Daardoor mis je mogelijk een aantal lesweken bij Tio of loop je één of meer maanden studievertraging op. Het volgen van twee semesters aan een van Tio’s partneruniversiteiten is alleen mogelijk in het vierjarige studietraject.
Minors | Minors |
---|---|
Eventmanagement10 | Praktijkminor10 |
Grand international tour40 | Real estate20 |
International business (in English)20 | Recht10 |
International financial management (in English)10 | Research10 |
Management-developmentstage20 | Stocks & bonds (in English)10 |
Minor stage20 | Study abroad (in English)20 |
* EC staat voor European Credit. Eén EC staat gelijk aan 28 uur studiebelasting. Onder voorbehoud van wijzigingen.
Welke minor(en) kies jij?
Hbo-bachelor in 3 of 4 jaar
Hbo in 3 jaar
Ambitieuze studenten krijgen de kans om de hbo-opleiding in slechts drie jaar af te ronden. Als je voldoende resultaat hebt behaald in het eerste gezamenlijke jaar, kun je worden toegelaten tot dit versnelde programma. Bij het volgen van de driejarige variant loop je beide stages in de zomer en heb je dus minder vakantie. Na afronding van de opleiding mag je de internationaal erkende Bachelortitel voeren.
september-december | januari-mei | juni-augustus | |
---|---|---|---|
Jaar 1 | Lesperiode 1 | Lesperiode 2 | Stage 1 |
Jaar 2 | Lesperiode 3 | Lesperiode 4 | Stage 2 |
Jaar 3 | Lesperiode 5 | Minor | Afstuderen |
Hbo in 4 jaar
Studenten die het vierjarige programma volgen hebben (met uitzondering van het eerste jaar) vakantie in de zomer en kunnen ook deelnemen aan de grand international tour. Deze tour geeft studenten de mogelijkheid om niet één maar zelfs twee semesters in het buitenland te studeren aan de partneruniversiteiten van Tio. Na afronding van de opleiding mag je de internationaal erkende Bachelortitel voeren.
september-december | januari-mei | juni-augustus | |
---|---|---|---|
Jaar 1 | Lesperiode 1 | Lesperiode 2 | Stage 1 |
Jaar 2 | Lesperiode 3 | Lesperiode 4 | Vakantie |
Jaar 3 | Lesperiode 5 | Stage 2 | Vakantie |
Jaar 4 | Minor | Afstuderen |
Hbo-ad in 2 jaar
Een Associate degree is een 2-jarige hbo-opleiding, waarbij je na afronding meteen aan de slag kunt in het werkveld. De opleiding biedt vakkennis en vaardigheden die je meteen in de praktijk kunt toepassen.
De Associate degree opleidingen zijn in samenwerking met het bedrijfsleven opgezet, vanuit de speciale wens aan personeel met een opleidingsniveau dat ligt tussen mbo4 en hbo-bachelor. Ideaal voor mbo-studenten die willen doorstromen naar hbo en versneld willen studeren.
september-januari | januari-mei | juni-augustus | |
---|---|---|---|
Jaar 1 | Lesperiode 1 | Lesperiode 2 | Stage 1 |
Jaar 2 | Lesperiode 3 | Lesperiode 4 | Stage 2 |
Starten in januari?
Ga je na het behalen van je havo- of vwo-diploma een half jaar backpacken of heb je bijvoorbeeld een verkeerde keuze gemaakt in je vervolgopleiding? Dan kun je bij Tio starten in januari en kun je binnen 3,5 of 4,5 jaar je hbo-bachelordiploma behalen of in 2,5 jaar je Associate degree diploma.
Als je in januari instroomt, dan duurt het totale hbo-traject een half jaar langer. Je stage vindt plaats halverwege het studiejaar.
Hbo-bachelor in 3,5 jaar
januari-mei | juni-augustus | september- januari | |
---|---|---|---|
Jaar 1 | Lesperiode 1A | Vakantie | Lesperiode 2 |
Jaar 2 | Lesperiode 1B | Stage 1 | Lesperiode 3 |
Jaar 3 | Lesperiode 4 | Stage 2 | Lesperiode 5 |
Jaar 4 | Minor | Afstuderen |
Hbo-bachelor in 4,5 jaar
januari-mei | juni-augustus | september- januari | |
---|---|---|---|
Jaar 1 | Lesperiode 1A | Vakantie | Lesperiode 2 |
Jaar 2 | Lesperiode 1B | Stage 1 | Lesperiode 3 |
Jaar 3 | Lesperiode 4 | Stage 2 | Lesperiode 5 |
Jaar 4 | Lesperiode 6 | Vakantie | Minor |
Jaar 5 | Afstuderen |
Hbo Associate degree in 2,5 jaar
januari-mei | juni-augustus | september- januari | |
---|---|---|---|
Jaar 1 | Lesperiode 1A | Vakantie | Lesperiode 2 |
Jaar 2 | Lesperiode 1B | Stage 1 | Lesperiode 3 |
Jaar 3 | Lesperiode 4 | Stage 2 |
Waar kan ik studeren?
Engelstalig onderwijs
Je kunt Commerciële Economie en Ondernemerschap niet alleen in het Nederlands, maar ook in het Engels volgen aan Tio Amsterdam, Tio Rotterdam en Tio Utrecht.
Studiebelasting
De studiebelasting is ± 25 tot 27 contacturen en 15 tot 20 uur zelfstudie per week, afhankelijk van het 3- of 4-jarige programma. In het laatste jaar heb je, afhankelijk van de gekozen minor(s), minder contacturen en meer zelfstudie.
Verdeling onderwijstijd
Bedrijven aan het woord
