1. Home
  2. Nieuws
  3. Senior Director bij WorldHotels

Senior Director bij WorldHotels

Rob van der Beek, oud-student en oud-docent van Tio, begon zijn hotelcarrière ooit achter de receptie van – toen nog – Grand Hotel Krasnapolsky. Onlangs werd hij Senior Director Hotel Development Europe bij WorldHotels. “Volg je passie, want daaruit ontstaat motivatie en gedrevenheid.”

Rob van der Beek, Senior Director Hotel Development EuropeSenior Director Hotel Development Europe, dat klinkt als een verantwoordelijke functie. Maar wat houdt het eigenlijk in? Rob: “Mijn voornaamste taken zijn het behouden van bestaande hotels en het toevoegen van nieuwe hotels aan het Worldhotels netwerk. Dit betekent in de praktijk veel gesprekken met hoteliers, investeerders en hotel management companies om het Worldhotels concept, zowel franchise als affiliate, onder de aandacht te brengen.” Dat Rob vaak in het buitenland zit, spreekt voor zich. “Officieel staat mijn bureau in het Worldhotels kantoor in Londen, maar ik werk ook veel vanuit huis in Nederland als ik niet op reis ben. Doordat het werkgebied West-Europa is, reis ik ongeveer twee weken per maand.”

Samen een hotel group verder uitbouwen

Rob’s werkdag begint met het doornemen van de laatste hotelnieuwsberichten: welke nieuwe hotelprojecten zijn er, wie zit erachter en is het een potentieel Wordhotel? Rob: “Daarnaast zijn de specifieke marktrapportages van belang om te zien wat de hotel perfomance van de voornaamste Europese bestemmingen is. En als ik onderweg ben, bestaat de dag voornamelijk uit hotelinspecties en meetings met hoteliers en management companies. Ik heb veel diversiteit en vrijheid in mijn werk, dat is een groot pluspunt. Ik vind het erg leuk om samen met het team een hotel group verder uit te bouwen. Het lastige is soms dat projecten lange lead times kunnen hebben. Het kan zijn dat hotels voor een paar jaar later op de planning staan of dat de bestaande contracten eerst afgelopen moeten zijn. Waar je in de hotel sales vaak binnen een maand resultaat ziet, duurt dat bij dit werk soms wel twee of drie jaar.”

Hard werken loont

Met een hotelschool- en Tio-achtergrond ging Rob al snel de hotellerie in. Rob: “Ik ben begonnen in de front office van Grand Hotel Krasnapolsky. Daarna heb ik voor de commerciële kant van de hotellerie gekozen en ik vind hierin nog steeds mijn uitdaging. De hotellerie is zowel operationeel als commercieel een zeer dynamische branche om in te werken. Uiteindelijk gaat het om beleving en het spel om hier op het juiste moment de juiste prijs voor te vragen. Revenue management heeft een enorme vlucht genomen en de manier waarop gewerkt wordt in de hotels is ongelooflijk veranderd. Ik vind het jammer dat de horeca als branche niet altijd even goed aangeschreven staat bij starters op de arbeidsmarkt als het gaat om arbeidstijden en verdiensten. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat hard werken, zeker in de hotellerie, loont en niet alleen in financiële zin!”

Kennis overdragen op anderen

Naast zijn werk in de hotellerie gaf Rob een aantal jaren met veel plezier Sales aan studenten Hotel- en Eventmanagement van Tio. “Als je ergens een passie voor hebt, wil je niets liever dan dat overdragen op anderen. Het kunnen gebruiken van praktijkvoorbeelden en de hierop volgende discussies met de studenten beschouw ik nog steeds als een waardevolle periode. Helaas kon ik het lesgeven niet meer combineren met mijn veranderende werkzaamheden.”

Volg je passie

Dat Rob ambitieus is, blijkt wel uit zijn carrière. Ook voor de toekomst blijft hij ambities houden. “Zonder ambitie geen toekomst, zeg ik altijd. Ik zal wel altijd aan de commerciële kant van de hotellerie werkzaam blijven maar juist deze is continue aan het veranderen. De groeiende opkomst van hotel management companies, waarbij hotels onder verschillende labels worden geëxploiteerd, heeft zeker mijn interesse maar ook hotel development blijft een uitdagende tak van sport. Daarnaast hoop ik mijn ervaring en kennis in de toekomst in te kunnen zetten via mijn eigen bedrijf. Mocht je al een passie hebben voor een carrière richting, volg die! Mocht je die passie, zoals zo velen, nog niet gevonden hebben, ga er dan naar op zoek. Want uit passie ontstaat motivatie en gedrevenheid, de belangrijkste aspecten om succesvol te zijn!”

Over World Hotels

Rob: “Niet iedereen zal Worldhotels noemen als ze naar een hotelgroep gevraagd wordt. Toch bestaat de groep dit jaar 43 jaar en vertegenwoordigt Worldhotels bijna 500 hotels. De belangrijkste reden voor onbekendheid is het affiliatie principe. Hierdoor kunnen individuele 4- of 5-sterren hotels of regionale hotelgroepen hun eigen identiteit behouden. Het motto van Worldhotels is “If you own a hotel, it should feel like your own hotel”. Worldhotels zet deze hotels international op de kaart via 32 saleskantoren wereldwijd, levert de technology en sluit de hotels aan op de vele boekingsystemen en -sites. Zeer recent is Worldhotels ook begonnen met het bieden van een soft franchise module, waarbij de naam Worldhotels op de gevel komt in combinatie met de hotelnaam. Deze hotels ontvangen sales- en distributiesupport op alle segmenten en gaan een nauwere samenwerking aan met Worldhotels, maar ook hier zonder verplichtingen in de ‘hardware’ van het hotel. Recente voorbeelden hiervan in Nederland zijn het Worldhotel Bel Air en Worldhotel Grand Winston, beiden in Den Haag. Voor gasten is de diversiteit in de portfolio van Worldhotels een grote plus, geen standaardisatie maar wel gewaarborgde kwaliteit. Voor het hotel betekent dit lokaal opereren maar globaal vertegenwoordigd zijn, ook wel glocal genoemd.”

Volg Rob op LinkedIn.

Lees meer over: alumni, hotelschool, manager