Commercie, sales, marketing, distributiestrategieën: alles wat hij zoekt in een baan komt samen in zijn functie als distributiemanager bij Telfort Zakelijk. Oud-Tio-student Rik Orta zit op zijn plek bij het dochterbedrijf van KPN in Amsterdam. Rik: “Die combinatie van verschillende facetten vind ik het mooist.”
Belangrijke schakel
Rik Orta werkt als distributiemanager voor Telfort Zakelijk. “Als distributiemanager schakel ik tussen de afdelingen financiën, marketing en sales”, vertelt Rik enthousiast. “Ik ben verantwoordelijk voor de optimale positionering van producten en diensten van Telfort Zakelijk. Het is onderdeel van een grote corporate, maar het opereert meer als een MKB-bedrijf. Dus met een klein team en een uitdagende markt waarop we ons richten.”
Ideale marktpositionering
“Ruim drie jaar geleden ben ik bij KPN begonnen in een HR-functie”, vertelt Rik gedreven verder. “Maar daar miste ik het stukje commercie. Toen kreeg ik de kans bij Telfort Zakelijk om me wat meer op de commercie te richten. Ik houd me nu bezig met vragen als: Wat doet de markt? Wat doet de concurrent? Welke kanalen zetten we in? En hoe bereiken we de ideale marktpositionering? Die combinatie van commercie met marketing en sales vind ik het mooist aan mijn werk.”
Veel profijt van Tio-opleiding
Ruim tien jaar geleden studeerde Rik Hospitality Management (de voorloper van Hotel- en Eventmanagement) aan Tio in Leidschendam. “Het was fijn dat ik in een korte periode mijn hbo-diploma kon halen”, vertelt hij terugblikkend. “Dit gaf mij de kans om vlot aan een master te beginnen. Daarnaast sprak het kleinschalige van Tio mij ook erg aan, met die kleine klassen. De hele cultuur op Tio vond ik fijn.”
Ondanks dat Rik niet in de hotellerie werkt, heeft hij nog veel profijt van zijn opleiding aan Tio. “Marketing en bedrijfseconomie waren erg belangrijk binnen de opleiding, dat pas ik nu nog vaak toe. Het was een hele commerciële opleiding, ik haal er nog dagelijks zaken uit die ik kan gebruiken. Ja, ik zou Tio absoluut aanraden aan anderen.”
Het betere denkwerk
Rik heeft het naar zijn zin bij Telfort Zakelijk. “Het is een toffe club mensen met wie ik werk. Iedereen gaat voor een goed resultaat, dat is mooi om te zien. En inhoudelijk vind ik het natuurlijk leuk, het is het betere denkwerk. Dat vind ik super. Maar op termijn wil ik wel verder groeien; ik zie mezelf wel ooit teruggaan naar het moederbedrijf KPN. Daar liggen uiteindelijk meer kansen. Maar dan wel in het verlengde van wat ik nu doe.”
Volg Rik op LinkedIn.