1. Home
  2. Nieuws
  3. Eurovisiesongfestival en guerrillamarketing bij Tio Amsterdam

Eurovisiesongfestival en guerrillamarketing bij Tio Amsterdam

Backstage-info, succesvolle campagnes en vragen stellen aan vakmensen… Wie wil dat nou niet? Het kan bij de gastcolleges op Tio! In oktober kregen de Amsterdamse studenten de kans om gastcolleges bij te wonen over twee uiteenlopende onderwerpen: Eventmanagement bij het Eurovisiesongfestival en alles over guerrillamarketing.  

Backstage bij het Eurovisiesongfestival 

Richard Rouwendaal, eigenaar van Rauw Events & Productions, ademt eventmanagement. "De show must go on", vindt Richard. Hij werkt al jaren in binnen- en buitenland als stagemanager bij mega-events zoals Formule 1 en ook bedrijfsevenementen voor Transavia en Sixt. Hij vertelt over de grande finale van het Eurovisiesongfestival en wat er misging tijdens het optreden van Griekenland. “Door samen te werken, heldere communicatie konden we snel beslissen. De show ging door en het publiek had niets in de gaten.”  

Max, student Hotel- en Eventmanagement, is enthousiast over de eventbranche. “Dit soort events zie je alleen van de voorkant op tv, het is wel heel gaaf om hier achter de schermen te werken.” Richard’s belangrijkste tip? Bouw aan je netwerk. “Je komt verder in het leven met hulp van anderen en ook jij kan anderen verder helpen met hun carrière!” 

Guerrillamarketing begint met lef 

Guerrillamarketing: wat is het en hoe zet je het in? Alexis Verschueren van Raul & Rigel vertelt alle ins en outs over deze spannende marketingvorm. Vaak denken mensen bij marketing aan dure advertenties op tv of op internet. Met een flinke dosis creativiteit, lef en een goed doordacht plan kun je je boodschap op een hele andere manier overbrengen. En dat kan al met een klein budget!  

Van marketingcampagnes voor Playstation en de heropening van het Rijksmuseum tot een campagne voor Oxfam Novib: guerillamarketing gaat om het creëren van 'buzz'. Het aanhoren van dit soort succesvolle campagnes is smullen voor de marketingstudenten. Zorg ervoor dat mensen gaan praten over jou, je campagne en zo interesse krijgen in je product of dienst. Tip van Alexis: Heb lef en wees creatief. Zorg er voor dat je boodschap je publiek bijblijft. “Make it stick!”