Miniwijnproeverijen, fairtrade betaalbare koffiebonen, thuiswerkborrelpakketten… Tio-studenten draaien hun hand niet om voor de opdracht van de Minor Ondernemerschap en project Student Company! Tijdens deze projecten gingen ze aan de slag met hun eigen onderneming, en in de finale presenteren ze hun ideeën én resultaten aan de kritische jury.
Ondernemende types
Dat Tio-studenten ondernemende types zijn was al langer bekend, maar dat ondernemende karakter komt in deze finale wel héél duidelijk naar voren. De studenten hebben de afgelopen weken in teams hun eigen onderneming gestart en hebben alles tot in de puntjes uitgewerkt. De bedrijven die het schopten tot de finale:
- Co-Connect: een vrijdagmiddagborrelbox met een hapje en spelelement, voor de thuiswerkers die tóch gezellig willen borrelen in coronatijd.
- EasyBeans: fairtrade, lekkere koffiebonen die ook voor studenten betaalbaar zijn.
- Safebox: een box om autosleutels met keyless entry veilig in te bewaren, zodat autodieven geen kans krijgen.
- SIPatHome: een miniwijnproeverij voor thuis, om eenzaamheid onder studenten en ouderen in coronatijd tegen te gaan.
- Upscale Interior Styling: een dienst om een woning in één dag te stylen, zodat de verkoop sneller gaat én de verkoopprijs hoger uitvalt.
Kritische vragen en tips van de jury
Tijdens de finale werden de studenten kritisch ondervraagd door de expertjury, bestaande uit Marianne Nelisse en Emile Langerak van de Ondernemerschap Academy. “Wie is de hoofddoelgroep?”, “Is daar wel behoefte aan?”, “Wie beheert dan de voorraad?” en veel meer vragen passeren de revue en inspireren de studenten om nóg verder te denken dan ze al hadden gedaan. Heel leerzaam, want een deel van de studenten wil het bedrijf ook voortzetten en kan de onderneming met deze vragen verder vormgeven en verbeteren!
Wie wint de finale?
Welke onderneming uiteindelijk de meeste kans van slagen heeft? “Deze onderneming is het meest schaalbaar, er zijn veel verkoopkanalen, en we geloven echt in het team én in het netwerk dat erachter zit”: de mannen van Safebox gaan er met de eerste prijs vandoor! Doordat zij veel ervaring en connecties hebben in de auto-industrie (leuk feitje: een van de jongens is Formule 4-autocoureur) hebben ze al 150 boxen verkocht, en ze zijn van plan nog veel meer te verkopen. Én om een sleutelhangervariant te maken, voor onderweg. Dus heb je een auto met keyless entry, houd dan Glenn van Berlo, Sven van den Nieuwenhuijzen en Thomas Jurgens van Safebox in de gaten!