1. Home
  2. Nieuws
  3. Directeur Marketingcommunicatie

Directeur Marketingcommunicatie bij Kamer van Koophandel

Oud-student Hans Scholten is directeur Marketingcommunicatie bij de Amerikaanse Kamer van Koophandel in Nederland (AMCHAM). Een diverse functie waarbij hij internationaal zaken doet, evenementen organiseert en regelmatig CEO’s van multinationals ontvangt. “Het omgaan met veel verschillende mensen maakt het werk interessant.”

Hans studeerde in 2008 af bij Hogeschool Tio en startte zijn loopbaan bij Intercontinental Hotels en Resorts. Tijdens zijn studie vervulde hij diverse functies bij het Toeristen Bureau Curaçao en Delta Airlines in Amsterdam. Direct na zijn afstuderen werd hij aangenomen als directeur marketingcommunicatie bij de Amerikaanse Kamer van Koophandel in Nederland (AMCHAM). AMCHAM bestaat dit jaar 50 jaar.

Internationaal zaken doen

“Ik ben verantwoordelijk voor de marketingactiviteiten en het relatiebeheer van de Amerikaanse Kamer van Koophandel. Hieronder vallen ook alle evenementen die georganiseerd worden door de Kamer. Je kunt dan denken aan het bezoeken van leden, ministeries en de ambassade. Ook vertegenwoordig ik de Kamer op publieke evenementen. Op het gebied van marketing ben ik verantwoordelijk voor de positionering van de Kamer in de toekomst, het beeld naar buiten toe en de richting. Bij onze eigen evenementen ontvang ik de eregasten en begeleid hen naar onze Raad van Bestuur, zo ontvangen we regelmatig CEO’s van multinationals, ministers, ambassadeurs en leden van het Koninklijk Huis.“

Direct aan de slag

“Na mijn afstudeeronderzoekvoor Amcham heb ik direct een contract voor onbepaalde tijd aangeboden gekregen. Het omgaan met veel en verschillende mensen is leuk, zo krijg je nieuwe inzichten op het gebied van internationaal zaken doen, diplomatieke betrekkingen en politiek. Het inschatten en afwegen van belangen – wij zijn een netwerk en lobbyorganisatie zijn voor Amerikaanse investeerders - maakt dit werk extra interessant. Amcham als werkgever op je c.v. opent bovendien interessante deuren.”

Leren en werken

“Naast mijn fulltime baan studeer ik aan de University of Liverpool, die een nieuw online leerprogramma heeft ontwikkeld voor Young Professionals. Nog even hard doorwerken, zeg maar gewoon ‘bikkelen’, en dan ga ik voor mijn graduation ceremony naar Liverpool met mijn hele familie om mijn Master of Science in Global Marketing in ontvangst te nemen. Het is heel zwaar om dit naast je drukke baan te doen, maar het geeft ook energie omdat je zoveel leert en ontdekt. Het doen van een vervolgstudie na Tio zou ik zeker aanbevelen, na de praktische benadering van Tio is het leuk om ook de theorieën achter het praktische raamwerk te bestuderen. “

Online netwerken

“Voor proactieve mensen is er altijd werk te vinden. Oriënteer je in Nederland maar kijk ook verder over de grens, door globalisering is de wereld een stuk kleiner geworden waardoor kansen voor afgestudeerden groter worden.”

Volg Hans op LinkedIn.

Lees meer over: manager, marketing