1. Home
  2. Nieuws
  3. Jongensdroom komt uit: Pieter Bas loopt stage bij Nintendo

Jongensdroom komt uit: Pieter Bas loopt stage bij Nintendo

Vanaf zijn allereerste spelletje Super Mario 64, op 4-jarige leeftijd, was hij betoverd. Hoe gaaf zou het zijn om ooit voor Nintendo te mogen werken, dacht Pieter Bas Groeneveld later bij zichzelf. De ambitieuze Tio-student voegde de daad bij het woord en bemachtigde een toffe stageplek op de marketingafdeling van Nintendo Benelux. Pieter Bas: “Deze stage is echt een droom die uitkomt. Ik kan hier zo veel leren!”

Het van oorsprong Japanse Nintendo werd zo’n 130 jaar geleden opgericht en is inmiddels een van de meest invloedrijkste bedrijven ter wereld binnen de videogamemarkt. Op het kantoor van Nintendo Benelux, in Nieuwegein, loopt Pieter Bas stage op de marketingafdeling.

Marketing, pr en brandmanagement

“Ik assisteer de brand- en marketingmedewerkers bij verschillende opdrachten”, vertelt Pieter Bas, “en heb daarnaast diverse eigen taken en verantwoordelijkheden. Zo houd ik me bezig met het managen van content van diverse socialmediapagina’s van Nintendo, assisteer ik de brandmanager bij de digitale communicatie naar de doelgroep, brainstorm ik met het team over de pr en houd ik in de gaten waar op het gebied van social media en brand management kansen benut kunnen worden.”

Veel verantwoordelijkheden

Zijn stage bevalt hem heel goed, vertelt Pieter Bas. “Ik heb een breed takenpakket en mijn werkzaamheden zijn gevarieerd. Omdat ik vanaf het begin een proactieve houding had, kreeg ik al snel meer verantwoordelijkheden. Ik kan hier zo ontzettend veel leren en merk dat ik daardoor sneller initiatief neem. Verder werk ik vanwege corona maar één dag op kantoor en vier dagen thuis, maar ik heb dagelijks contact met mijn stagebegeleidster en dat gaat heel goed.”

 Naar gamebeurs in Los Angeles

“Vanaf mijn jeugd ben ik een groot Nintendo-fan en dat ik nu voor dit merk mag werken, is heel bijzonder”, gaat Pieter Bas enthousiast verder. “Tijdens mijn vorige stage, voor Ubisoft in Australië, mocht ik naar de gamebeurs E3 in Los Angeles. Daar kwam ik in contact met de managing director van Nintendo Benelux. Dat hij me uiteindelijk deze stage aanbood, was zo gaaf. Daar ben ik hem nog steeds dankbaar voor. Het is heel speciaal om te mogen werken voor zo’n groot en internationaal merk als Nintendo. Daar ben ik heel trots op!”

Doorstromen binnen Tio

Pieter Bas volgt de hbo-opleiding Commerciële Economie en Ondernemerschap bij Tio (en volgde daarvoor Tio’s mbo-opleiding Commercieel Business Management). “De opleiding Commerciële Economie en Ondernemerschap vind ik heel leuk en ook het doorstromen binnen Tio is mij goed bevallen. Een van de belangrijkste redenen waarom ik voor Tio koos, was dat je hier versneld kunt studeren. Mbo in twee jaar en hbo in drie jaar. Ik wil mijn tijd optimaal benutten om zo snel mogelijk een start aan mijn carrière te maken. Ook het persoonlijke contact met de docenten vind ik heel fijn; ze beschikken over veel expertise en brengen de stof goed over. Studeren aan Tio bevalt mij super; ik heb het hier enorm naar mijn zin.”

Carrière in de game-industrie

Het duurt nog even voor Pieter Bas begint met afstuderen, maar hij weet al heel goed wat hij daarna wil. “Het is mijn ambitie om carrière in de game-industrie te maken. Het is echt mijn ultieme droom om van mijn passie, gamen, mijn werk te maken. Werkervaring is in deze branche superbelangrijk, en dankzij Tio heb ik straks tijdens vier verschillende stages in binnen- en buitenland kennis en ervaring op kunnen doen”, zegt hij tot slot. “Ik weet zeker dat ik daarmee later een voorsprong heb!”

Lees meer over: business, marketing, stage