1. Home
  2. Nieuws
  3. Bijzondere stage in China

Als guest service manager aan de slag bij JW Marriott in China

Ruben Landman, student Hotel- en Eventmanagement, liep stage in China. Ruben: "Ik zie mezelf nog staan; zes maanden geleden op de eerste dag van de opleiding. Toen ik hoorde dat ik al binnen drie maanden een stage moest regelen, realiseerde ik me dat ik echt in het diepe werd gegooid. Een stageplek in Azië was mijn doel. Maar hoe vaak ik vervolgens 'nee' heb gehoord... Toch zette ik door, en ik had toen nooit durven dromen dat ik nu stage loop bij het grootste hospitalitybedrijf ter wereld: JW Marriott in Chengdu, China."

Cultuurshock

"Bij aankomst was alles een shock. Van terechtkomen in een stad met meer dan tien miljoen mensen met een volledig andere cultuur naar een verblijfplaats in het 5-sterrenhotel zelf. Ik kon mijn ogen niet geloven. Na een hartelijk ontvangst werd ik al snel meegenomen om een pak te passen en kreeg ik verschillende trainingsdocumenten te bestuderen. Nog geen dag later zat ik in meetings met de managers en werd ik als een echte guest service manager behandeld. Na het voltooien van alle trainingen was het tijd voor het echte werk."

Gasten een geweldige tijd bezorgen

"Als guest service trainee ben ik verantwoordelijk voor het welzijn van alle gasten. Ik behandel klachten en zorg ervoor dat elk verblijf zo probleemloos verloopt. Door de taalbarrière die ik heb met sommige gasten is dit een stuk lastiger dan ik had verwacht. Wat ben ik dan ook blij als gasten Engels spreken en ik mijn volledige potentie kan tonen door deze gasten zo goed als mogelijk te helpen."

Goeie reviews

"De taalbarrière kan mij niet stoppen om mijn uiterste best te doen voor elke gast en zijn/haar ervaring in het hotel zo geweldig mogelijk te maken. Dit komt dan ook terug in de reviews die de gasten achterlieten via verschillende apps en websites als TripAdvisor."

Onvergetelijke ervaring

"Het werken in een hotel is een bijzondere ervaring. Het is een machine die 24/7 draait en waar je aparte dingen meemaakt. Elke gast is anders en hier moet jij je op aanpassen. Samen met het cultuurverschil ging ik van 'in het diepe gegooid worden' naar 'in het diepe gegooid worden door mezelf'."

Goede voorbereiding Tio en collega’s

"Desondanks heeft Tio geholpen me voor te bereiden op mijn stage in de geringe tijd die ik had. Van interviewvaardigheden tot eventmanagement; ik denk dat ik wel iets in elk vak terug zie komen in mijn werk als stagiair bij JW Marriott. Dankzij de voorbereiding van Tio en de training van mijn geweldige collega’s is dit een hele bijzondere, gave, mooie en leerzame ervaring die ik nooit meer zal vergeten."

Volg Ruben op LinkedIn