Hotelschoolstudenten Tim Vernooij, Stefan Sprenkels en Jorieke van der Vat liepen stage in het meest prestigieuze hotel van Nederland: het Amstel InterContinental Amsterdam. Een bijzondere ervaring die ze niet snel vergeten! Drie stages onder de loep.
Duty manager - Tim Vernooij
“Als duty manager heb ik veel verantwoordelijkheden. Ik ben eindverantwoordelijk bij calamiteiten zoals brand of bommeldingen, en fungeerde als probleemoplosser en aanspreekpunt voor gasten en collega’s. Ook handel ik klachten af, zorg ik voor een goede gang van zaken binnen het hotel en houd ik de kwaliteit in het oog. Ook het ontvangen en begeleiden van gasten behoorde tot mijn taken. Ik heb hier zoveel meegemaakt in korte tijd dat ik er wel een boek over kan schrijven! Het leukst vond ik de extreme situaties waarbij ik echt grote issues moest afhandelen. Zoals het brandalarm dat afging door een storing, boze gasten, die ik dan rustig en tevreden moest zien te krijgen, arrestaties van ongewenste gasten en het ‘in charge’ zijn van het hotel, dat geeft echt een kick. Er wordt ontzettend veel van je verwacht, maar je krijgt er ook veel voor terug. Een stage als duty manager is een ontzettend leerzaam en uitdagend, en dat bij het beste hotel van Nederland. Wat wil je nog meer?”
Inkoopmanager - Stefan Sprenkels
“Ik liep stage als assistent inkoopmanager. Het inkoop team zorgt ervoor dat alle goederen op de juiste manier besteld worden bij de juiste leveranciers. Wanneer de bestelde goederen binnen zijn, worden ze naar de juiste afdelingen gedistribueerd of op de juiste plek opgeslagen. Ik kijk met een zeer goed gevoel terug op mijn stage. Ik heb veel kennis opgedaan, doordat ik met mensen heb mogen werken met veel kennis van de hotelbranche. Het leukste aan deze stage zijn de onverwachte werkzaamheden. Zo was er een paar weken geleden een grote bruiloft binnen het Amstel hotel. Hiervoor waren verschillende goederen besteld bij een aantal leveranciers. Een aantal belangrijke goederen werd niet geleverd. De leverancier werd gebeld maar het was vrijdag 16.00 uur, dus het bedrijf in kwestie was gesloten! Het is leuk om voor dit soort uitdagingen een passende oplossing te vinden. Je bent dan aangewezen op je communicatieve-, innovatieve- en creatieve ‘skills’. Het Amstel InterContinental Hotel is een prestigieus en wereldwijd bekend hotel, dit kan een echt boost zijn voor je CV. Daarnaast is het een functie met verantwoordelijkheden en er is ruimte voor het doorvoeren van verbeteringen. Het hotel staat open voor de ideeën van stagiairs, dat is erg leuk.”
Supervisor - Jorieke van der Vat
“Ik was supervisor van de afdeling housekeeping. Kamers checken, roosters maken etcetera. In de avond had ik de supervisie over de linnenkamer, de turndownservice en de aanwezige houseman. De verzoeken van de gasten, zoals een extra bed, kwamen via mij binnen en die speelde ik door aan de juiste persoon. Het leukste vond ik de ochtenddienst. Je maakt dan de kamerindeling voor die dag en checkt alle kamers, dus ook de kamers die die nacht niet bezet zijn geweest. Verder zorg je ervoor dat alle traces worden geregeld, bijvoorbeeld bloemen of een extra bed en je maakt de kamers klaar voor alle arrivals voor die dag. Het is een ontzettend leuke afdeling waar je veel verantwoordelijkheden krijgt. Ook het Amstel InterContinental Hotel zelf is natuurlijk geweldig. Het is heel mooi om te zien hoe zo’n hotel met de inzet van iedereen draait en gasten het, op een heel hoog niveau, naar hun zin maakt.”
Volg Jorieke op LinkedIn, volg Stefan op LinkedIn en volg Tim op LinkedIn.