Studenten starten onderneming en presenteren hun start-ups

Ondernemen als een baas, hoe doe je dat? In de minor Ondernemerschap leren de studenten de kneepjes van het vak. Leren door doen staat centraal en dus worden de studenten zelf aan het werk gezet. De opdracht? Zet je eigen onderneming op! Vandaag in de finale presenteren de studenten hun start-ups. Welke onderneming heeft de meeste potentie?

Leren door doen

In elf weken tijd hebben de studenten van de minor Ondernemerschap geleerd én ondervonden wat er allemaal komt kijken bij het ondernemerschap. De studenten mochten namelijk zelf, in teams, een nieuw product ontwikkelen en op de markt brengen. Van onderzoek tot inkoop en van marketing tot financiën: alles moesten ze zelf doen. Extra uitdaging: ondernemen in coronatijd! Maar deze studenten waren niet voor één gat te vangen. Hun concepten presenteren ze tijdens de (online) finale aan de vakjury.

Van tassen tot t-shirts

Een voor een presenteren de vijf teams hun start-ups, afwisselend live op de vestiging en online vanuit huis.

  1. Team Totelly kwam met een multifunctioneel product: een toffe tas met daarop een afbeelding van Mens erger je niet! Natuurlijk wordt de tas geleverd mét pionnetjes en dobbelstenen. Zo hoef je je ook onderweg nooit meer te vervelen.
  2. Kerststress is verleden tijd met de handige kant-en-klare kerstboomboxen van team Holiyays. Met een box van Holiyays heb je alles in huis voor een schitterende kerstboom!
  3. Team Boardom Saviors ontwikkelde met What’s Poppin’ the next best drinking game. Het is bovendien het eerste drankspel met een spelbord, vragen én opdrachten. Het doel van het spel? Plezier hebben samen met je vrienden.
  4. De meiden van team MVMNT, alle drie toerismestudenten, ontwikkelden unisex t-shirts met op de achterkant foto’s van wereldplekken. Een ode aan de wereld. En mooi: een deel van de opbrengst gaat naar het Rode Kruis.
  5. Het team van Mates & Dates ontwikkelde twee boxen met spellen, één voor vriendengroepen, en één voor dates. Wat erin zit? Dat is een verrassing. Maar, verzekeren de studenten, alle klanten waren tot nog toe heel enthousiast. Dat belooft wat!

Jury: niveau is hoog

Tijdens de spannende finale wordt al snel één ding duidelijk: de lat ligt hoog! De jury, bestaande uit Emile Langerak (eigenaar Ondernemerschap Academy) en Anne-Mariecke Haijtink (programmamaker, begeleider en coach Ondernemerschap Academy), is onder de indruk. Emile vlak voor de bekendmaking: “Complimenten aan alle vijf de teams, want het niveau is echt hoog! Onze taak als jury is zeker niet makkelijk. Wat jullie in deze minor gedaan hebben is ontzettend leerzaam. Die kennis en ervaring gaat jullie zeker verder brengen in het ondernemerschap.”

En de winnaars zijn ...

Welke onderneming heeft volgens de jury de meeste potentie? Dat is team Totelly, bestaande uit Charlotte Rhemrev en Josephine Rengers Hora Siccama van Tio Utrecht! Zij winnen een cheque ter waarde van € 500,-. Jurylid Anne-Mariecke: “Wat zij hebben neergezet is echt een totaalconcept. Ook de vormgeving klopt helemaal. Het product heeft een goede winstmarge en veel potentie. Deze tassen zie ik nog wel verschijnen op de festivals!” Team Boardom Saviors eindigt op plek twee en team MVMNT op plek drie.