1. Home
  2. Nieuws
  3. Een dag als purser bij easyJet

Een dag als purser bij easyJet

Benieuwd hoe een werkdag voor een cabin manager (purser) van easyJet eruitziet? Elise van den Broek studeerde Steward(ess) Receptionist(e) Host(ess) aan Tio en werkt nu voor easyJet. Ze neemt ons stap voor stap mee tijdens haar werkdag: vandaag vliegen we om 17.05 uur vanaf Schiphol naar Milaan.

Voor de vlucht

16.00 uur
Ik kom aan in de crewroom. Ik check mijzelf in, zodat easyJet weet dat ik er ben. Ik controleer wie mijn crew is en of iedereen is ingecheckt. Daarna print ik de samenvatting van de vlucht met daarop de vluchtgegevens, het aantal verwachte passagiers, een eventuele PRM (Person with Reduced Mobility) en hoeveel bagage er in het ruim zit. Ook het Cabin Flight Report print ik uit. Hierop noteer ik alle tijden, het TOB (Total On Board) en eventuele gebeurtenissen.

16.05 uur
Ik ga met mijn papierwerk naar de briefingtafel. Ik haal voldoende bagagelabels en steps permits (hiermee mag het grondpersoneel de trappen weghalen). Ik begroet mijn crew maak een gezellig praatje. Dit doe je niet alleen om sociaal te zijn, maar ook om te kijken of zij niet oververmoeid of heel erg verkouden zijn, of ze fit to fly zijn dus.

16.10 uur
De briefing begint, en ik volg de checklist. De crewleden mogen zelf kiezen op welke posities ze willen vliegen vandaag. Na deze briefing heb ik samen met de piloten een briefing over de actuele vluchttijden en het weer.

16.25 uur
De crew vertrekt richting het vliegtuig. We doen onze jassen en gele hesjes aan.

16.30 uur
De piloten doen de deur van het vliegtuig open en aan boord controleer ik met mijn crew de veiligheidsmaterialen. Ook kijken we of er niets verdachts aan boord is. Als dit gebeurd is, geef ik dit door aan de captain. Hij geeft mij dan het sein dat de passagiers mogen instappen.

16.45 uur
De dispatcher (degene die ervoor zorgt dat het vliegtuig veilig kan opstijgen) komt aan boord en geeft mij het aantal ingecheckte passagiers en de hoeveelheid ingenomen bagage door. Ik vertel dit aan mijn crew en zeg tegen de dispatcher dat we kunnen beginnen met instappen. Tijdens het instappen heet ik de passagiers welkom bij de deur en zorg ik ervoor dat de veiligheidsregels worden toegepast.

16.55 uur
De dispatcher geeft aan dat de boarding compleet is en geeft mij de TOB. Mijn crew vertel ik “boarding complete”, en de passagiers laat ik weten dat de vliegtuigdeuren zo dicht gaan en dat zij hun mobiele gesprekken en berichten moeten beëindigen, voordat wij hen vragen de vliegtuigmodus te activeren.

17.00 uur
De dispatcher heeft al het papierwerk geregeld met de piloten en ik kan de deur sluiten. Ik overhandig de steps permit die ik al eerder noemde aan de dispatcher, zodat ik de deur dicht kan doen en zij mijn goedkeuring hebben om de trap weg te halen zodra de deur dicht is.

17.05 uur
Het vliegtuig wordt weggeduwd en we vertrekken. Ik verwelkom de passagiers aan boord op deze vlucht, informeer hen over de vliegtijd en introduceer mijzelf en de crew. Hierna doet mijn crew de veiligheidsdemonstratie.

Tijdens de vlucht

Zodra we mogen opstaan uit onze stoel, laat ik de oven voorverwarmen en zet ik de waterkoker aan. Als ik de cockpit in mag, breng ik wat te eten en drinken naar de piloten en vraag ik of ze nog iets nodig hebben en hoe laat we gaan landen.

Tijdens de vlucht doen wij een bistroservice (voor eten en drinken) en een boutiqueservice (voor luxeartikelen). Ik bel regelmatig met de cockpit om te vragen hoe het met hen gaat en of er nog iets veranderd is aan de landingstijd en het weer.

Ik probeer een gezellig praatje te maken met de kinderen aan boord en zorg dat mijn crew rust krijgt om iets te eten en drinken.

Als de daling wordt ingezet, krijgen wij een teken van de piloten om de cabine klaar te maken voor de landing.

Na de vlucht

Uitstappen
Ik open de vliegtuigdeur en bevestig met de dispatcher het aantal passagiers aan boord, en dat wij teruggaan naar Amsterdam. Dan kan het uitstappen beginnen en zeggen we iedereen gedag.

Turnaround
Als iedereen is uitgestapt, maken we de cabine netjes en controleren we of er niets is achtergelaten. Hierna kunnen de passagiers voor de vlucht naar Amsterdam beginnen met instappen.

Terug op Schiphol
Aan het einde van de dag gaan we terug naar onze crewroom voor de debriefing. Ik bespreek wat er goed ging en wat verbeterpunten zijn. Vaak krijgt iedereen persoonlijke feedback. We bespreken ook onze omzet en zorgen ervoor dat ik het geld veilig in de kluis plaats. Hierna laat ik weten dat de crewleden hun roosters mogen controleren en daarna naar huis kunnen gaan. 

Volg Elise op LinkedIn

We hebben Elise gevraagd hoe zij haar hogeschool en opleiding beoordeelt:
  • Hoe beoordeel je je opleiding? Uitstekend
  • Hoe beoordeel je Tio? Uitstekend