1. Home
  2. Hbo Commerciele Economie & Generative AI
Digital Business & Generative AI
Hbo Bachelor Marketing, Sales & Communicatie 4 jaar 3 jaarFasttrack

Digital Business & Generative AI

Specialisatie van Commerciële Economie en Ondernemerschap

Hbo Bachelor Marketing, Sales & Communicatie 4 jaar 3 jaarFasttrack

Beste opleiding Commerciële Economie van Nederland volgens de Keuzegids HboJij snapt waar de commerciële kansen van de toekomst liggen: AI en de kracht van nieuwe digitale technologie. De specialisatie Digital Business & Generative AI, van de hbo-opleiding Commerciële Economie en Ondernemerschap, leert je grenzen te verleggen.
Ga bijvoorbeeld aan de slag als digital marketeer, AI-consultant, growth hacker of innovation & transformation specialist. Of start je eigen onderneming!

Keuzegids
"Uitmuntend"

Hbo Bachelor Digital Business & Generative AI
Specialisatie van Commerciële Economie en Ondernemerschap

Voltijd
4 jaar / 3 jaar Fasttrack
Praktijk
Theorie
Internationale stage
Onder voorbehoud van NVAO-accreditatie
Toelatingseisen
Havo-, vwo- of mbo4-diploma
Contacturen
16 - 20 / 20 - 24Fasttrack

Past deze opleiding bij jou?

De hbo-opleiding Commerciële Economie met specialisatie in Digital Business & Generative AI leert je hoe je AI en digitale innovaties kunt inzetten om bedrijven, merken en producten te transformeren. Herken jij jezelf in één of meer van deze eigenschappen? Dan is deze studie iets voor jou! Ben jij:

  • Experimenteel?

    Experimenteer jij graag met nieuwe technologie en media? Jij bent altijd nieuwsgierig naar wat er nieuw is in tech en media. Je vindt het leuk om te ontdekken hoe je tools zoals AI, apps of platforms kunt gebruiken. Bij Digital Business & Generative AI leer je hoe je nieuwe technologieën – zoals Big Data en AI-toepassingen – inzet om bedrijven te vernieuwen, slimme content te maken of digitale strategieën te bouwen die écht werken.

  • Dol op gadgets?

    Jij bent dol op de nieuwste gadgets en technologieën. Van slimme tools tot AI-snufjes, jij wilt weten hoe ze werken én wat je ermee kunt in de businesswereld. Je leert tijdens de studie hoe je nieuwe technologieën zoals AI, apps en digitale tools slim inzet voor marketing, sales en ondernemerschap. Zo ontdek je hoe innovatie bijdraagt aan commerciële groei en impact.

  • Oplossingsgericht?

    Zoek jij bij uitdagingen altijd naar de slimste en meest efficiënte oplossing? Als iets sneller, makkelijker of beter kan, dan zoek jij net zo lang tot je de beste aanpak hebt gevonden. Wij leren je hoe je met digitale tools, AI en data vraagstukken analyseert en efficiënte oplossingen bedenkt. Denk aan het automatiseren van processen, het optimaliseren van digitale strategieën en het slim inzetten van technologie om tijd, geld en energie te besparen.

  • Een visionair?

    Je wilt niet achter de feiten aanlopen, maar juist vooroplopen in de digitale wereld. Jij bent nieuwsgierig naar de nieuwste technologie, AI en slimme businessmodellen. Jij bent niet bang om te pionieren en ontdekt graag hoe je digitalisering inzet om verschil te maken. Tijdens de studie werk je met innovatieve tools, ontwikkelt digitale strategieën en leert hoe je als eerste kansen spot in een snel veranderende markt.

  • Een 360°-denker?

    Jij snapt dat online en offline elkaar versterken. Je denkt in slimme combinaties: van een goede website tot de beleving in een pop-upstore of op een event. Wij leren je hoe je online- en offlinekanalen naadloos op elkaar laat aansluiten. Denk aan omnichannel strategieën, customer journeys, digital marketing én hoe je AI en data gebruikt om de klant overal dezelfde topbeleving te geven.

  • Nieuwsgierig?

    Je bent benieuwd hoe technologie – en vooral AI – de wereld verandert. Jij wil weten wat er achter slimme tools als ChatGPT of TikTok-algoritmes zit én hoe je ze zelf kunt inzetten. Je ontdekt tijdens de opleiding hoe digitale technologie en generatieve AI businessmodellen veranderen, hoe bedrijven AI gebruiken voor marketing, data-analyse of klantenservice én hoe jij met tools als Cogniti of ChatGPT je werk slimmer maakt. Zo leer je technologie niet alleen begrijpen, maar ook strategisch toepassen.

  • Gericht op optimalisatie?

    Je ziet snel wat werkt, wat beter kan en je wilt blijven optimaliseren. Wij leren je hoe je data inzet om campagnes, platforms en klantreizen continu te verbeteren. Met tools zoals A/B-testing, dashboards en AI-analyses ontdek je wat het beste werkt voor je doelgroep en hoe je impact vergroot met slimme inzichten.

  • Toekomstgericht?

    Wil jij graag meewerken aan de toekomst van merken, platforms en klantbeleving? Jij ziet kansen om merken slimmer, persoonlijker en innovatiever te maken met behulp van technologie. Wij leren je tijdens de opleiding hoe je merken bouwt én versterkt met data, AI en digital business. Je duikt in customer journeys, digitale strategieën en slimme tools die bedrijven helpen om klanten te verrassen en te binden. Zo zorg jij straks voor de beste merkbeleving — online én offline.

Bekijk voor meer informatie het studieprogramma. Of kom sfeer proeven en maak kennis met studenten en docenten van deze opleiding op de open dag.

Commerciële Economie in 2 minuten

  • Dit is Commerciële Economie en Ondernemerschap
    Dit is Commerciële Economie en Ondernemerschap
  • Tio-student Thomas runt zijn eigen game bedrijf FruskyGames
    Tio-student Thomas runt zijn eigen game bedrijf FruskyGames
  • Stages bij Commerciele Economie
    Stages bij Commerciele Economie
  • Celine en Anouk lopen stage op de marketingafdeling van Grolsch
    Celine en Anouk lopen stage op de marketingafdeling van Grolsch
  • Projecten bij Commerciële Economie en Ondernemerschap
    Projecten bij Commerciële Economie en Ondernemerschap

Generative AI in de praktijk

Met de specialisatie Digital Business & Generative AI leer je werken op het snijvlak van AI, ondernemerschap en digitale (marketing)strategie. In een wereld waar digitale transformatie en het gebruik van kunstmatige intelligentie de norm worden, is het ontzettend belangrijk om te weten hoe jij deze nieuwe en snel veranderende technieken kunt inzetten om waarde en kansen te creëren. Zo leer je hoe je AI en marketing automation inzet als drijvende kracht om bestaande plannen en campagnes te upgraden en nieuwe marketingmodellen vorm te geven. Tijdens projecten en cases kom je erachter hoe je commerciële beslissingen kunt maken op basis van de nieuwste data-tools en AI-algoritmes. Houd klanten tevreden, maak processen efficiënter, en scoor!

Maak het als digital marketeer

Jij tilt salescijfers en bedrijfsresultaten naar een hoger level. Met kunstmatige intelligentie (AI) en voorspellende technologie speel je in op de wensen van klanten, nog voordat ze die zelf kennen. Je ontwikkelt online strategieën en zet Big Data om in slimme manieren om klanten te trekken, nieuwe digitale verdienmodellen te creëren en bedrijven futureproof te maken. Na deze specialisatie kun je AI en digitale innovaties inzetten om bedrijven, merken en producten te transformeren en ver op de concurrentie voorblijven.

Maak het als influencer
Les van de beste

Les van de beste

De Keuzegids hbo heeft de opleiding Commerciële Economie en Ondernemerschap sinds 2017 uitgeroepen tot beste hbo-opleiding Commerciële Economie en in de Nationale Studenten Enquête (NSE) behaalt de opleiding de hoogste scores. Onze ondernemende docenten, die hun kennis en expertise rechtstreeks uit het bedrijfsleven halen, nemen de ervaring uit hun (internationale) carrière direct mee de klas in. Jij zit dus goed bij Tio!

Locaties

Tio Open dag Amsterdam

  • 17 januari

    Starttijden van de voorlichtingsrondes
    10:30 uur - 11:30 uur
    12:00 uur - 13:00 uur
    13:00 uur - 14:00 uur
    14:30 uur - 15:30 uur

    Aanmelden

Waarom kiezen studenten voor Commerciële Economie en Ondernemerschap?

  1. Je kunt bij Tio versneld studeren: hbo-bachelor in 3 jaar en hbo-ad in 2 jaar.

  2. In kleine klassen van gemiddeld 10 studenten heb je bij Tio 20-24 contacturen per week.

  3. Je studeert aan de beste Commerciële Economie-opleiding van Nederland (al 10 jaar op rij, Keuzegids Hbo).

  4. Bij ons kun je rekenen op een persoonlijke studiecoach die je van start tot finish begeleidt en ondersteunt.

  5. Deze marketingopleiding biedt je unieke specialisaties in: Influencer Marketing, Experience Travel en Digital Business & Generative AI.

  6. Stap in de wereld van morgen, wat je leert past perfect bij wat er gaat komen. Je bereidt je voor op een succesvolle toekomst. 

  7. Je duikt meteen de echte wereld in! Tijdens projecten, stages en businesscases ontwikkel je de skills die je tijdens je hele carrière inzet.

  8. Door samenwerking met Thuiswinkel.org, Ecommerce Foundation en Sales Management Association voldoet de studie aan de wensen van de (online-)marketingwereld.

Na de studie

Je ontwikkelt een ondernemersmindset: deze commerciële en proactieve houding helpt je de rest van je carrière vooruit. Jij bent de professional die bedrijven vooruithelpt in een digitale economie die steeds belangrijker wordt. Bedrijven die niet meebewegen raken achterop. Wil je weten wat je allemaal kunt worden?

Bekijk jouw toekomstperspectief
Deze hbo-opleiding is door de NVAO geaccrediteerd. De bacheloropleiding Commerciële Economie en Ondernemerschap (CROHO-nummer 30119) leidt je in drie of vier jaar op voor de internationaal erkende titel Bachelor of Science (BSc). Kies je voor een van de specialisaties, dan komt deze als aantekening op je cijferlijst te staan. De opleiding is gebaseerd op het landelijk opleidingsprofiel Commerciële Economie. Het Associate degree-diploma Commerciële Economie & Ondernemerschap (CROHO-nummer 80171) kun je in twee jaar behalen. Na afronding van de opleiding ontvang je het felbegeerde getuigschrift van Hogeschool Tio.

Meer weten? Vraag vliegensvlug de studiegids aan