1. Home
  2. Nieuws
  3. Tio-studenten starten actie voor goede doel

Tio-studenten starten actie voor het Rode Kruis

Met de actie #SAMENVOORELKAAR willen vier enthousiaste Tio-studenten in tijden van corona graag iets terugdoen voor de maatschappij. Als onderdeel van de minor ondernemerschap ontwikkelden ze een polsbandje dat ze op de markt brachten. De winst gaat volledig naar het Rode Kruis. Valentijn, een van de initiatiefnemers van deze toffe actie: “Heel leuk om op deze manier bij te kunnen dragen aan zo’n belangrijk goed doel!” 

Vier derdejaars Hotel- en Eventmanagementstudenten, Gina, Valentijn, Maarten en Lennard, volgden begin dit jaar de minor ondernemerschap. In korte tijd wisten de studenten hun ondernemersskills een flinke boost te geven en inmiddels is hun eigen onderneming #SAMENVOORELKAAR alive and kicking! 

Polsbandjes voor het goede doel 

“Het doel van de minor was om in groepjes een fysiek bedrijf op te richten en een echt product te verkopen of dienst aan te bieden”, vertelt Valentijn. “We kwamen met ons team tot de conclusie dat we mensen weer dichter bij elkaar wilden brengen. Tegelijkertijd wilden we iets doen voor een goed doel. Uiteindelijk kwamen we met het idee om polsbandjes te laten ontwikkelen met de hashtag #SAMENVOORELKAAR. In het oranje, omdat dat de kleur is die Nederland verbindt én omdat het een vrolijke, zomerse kleur is.” 

Van idee tot uitvoering 

En zo gezegd, zo gedaan. Het team deed marktonderzoek, zocht een leverancier, richtte zich op de marketing én bouwde een website met webshop. Inmiddels zijn er al heel wat polsbandjes verkocht, vertelt Valentijn enthousiast. “De aanvragen komen uit heel Nederland, van Noord-Holland tot Limburg, en zelfs van bedrijven. We krijgen hele leuke reacties. Mensen vinden het een leuk initiatief en dragen op deze manier graag bij aan het goede doel. ” 

Voor het Rode Kruis 

Het team wil de volledige winst doneren aan het Rode Kruis. “Dit goede doel helpt mensen concreet in tijden van corona, bijvoorbeeld met voedselpakketten of psychische steun”, legt Valentijn uit. “Dat vinden we heel mooi. Ons doel is om zo’n € 2.000,- te kunnen doneren. Of dat gaat lukken weten we nog niet, we hebben nog wat polsbandjes te verkopen, maar we zijn in ieder geval aardig op weg. Het Rode Kruis zal er sowieso blij mee zijn!” 

Leren van de praktijk 2.0 

Valentijn koos voor deze minor om ervaring op te doen met het ondernemerschap, vertelt hij. “Ondernemen leer je niet uit een boek, maar in de praktijk. Daar was deze minor heel geschikt voor, je leert alles in de praktijk: van de marketing en sales tot de financiën en het management. Dat ging trouwens niet zonder slag of stoot hoor, je loopt altijd wel tegen dingen aan. Daarom was het fijn om in groepjes te werken, zo kon je elkaar aanvullen en van elkaar leren. Ik vond het een leuke minor!” 

Tio’s persoonlijke onderwijs 

Valentijn studeert Hotel- en Eventmanagement aan Tio Amsterdam. “Hospitality zit in mijn bloed. Ik wil deel uitmaken van een organisatie waar de hoogste service wordt aangeboden, maak het andere mensen graag naar de zin en voel me helemaal thuis in de internationale wereld van hotels”, legt hij uit. “Daarom sprak deze opleiding mij heel erg aan. Het fijne van Tio is dat het onderwijs persoonlijk en kleinschalig is, alle docenten kennen je bijvoorbeeld bij naam. Het is fijn studeren hier en je maakt er makkelijk nieuwe vrienden.” 

We hebben Valentijn gevraagd hoe hij zijn hogeschool en opleiding beoordeelt:
  • Hoe beoordeel je je opleiding? Uitstekend
  • Hoe beoordeel je Tio? Uitstekend