1. Home
  2. Nieuws
  3. Tio-student wint duurzaam toerisme scriptieprijs

Tio-student wint duurzaam toerisme scriptieprijs

Tio-studente Donné Verhoef is de winnares van de TUI-CELTH Sustainable Tourism Thesis Award. Deze prijs werd vrijdag 6 oktober, tijdens de diploma-uitreiking van Tio Utrecht, toegekend aan de beste duurzaam toerisme scriptie van Nederland en België.

Foto: Melvin Mak, Manager Sustainability TUI Benelux, winnares Donné Verhoef en afstudeercoach Mirjam Arnoldy.

Zes inzendingen

 Zes hogescholen (vijf Nederlandse en één Belgische) selecteerden hun beste scriptie op het gebied van duurzaam toerisme. Uit deze zes inzendingen werd de scriptie van Donné door de vakjury als beste beoordeeld waarmee ze de award en een reischeque van 1.000 euro won. In haar scriptie onderzocht Donné de probleemstelling: ‘Hoe kunnen Nederlandse touroperators toeristen beter voorbereiden op een cultuurshock, om zo positief bij te dragen aan duurzaam toerisme? De jury was vooral te spreken over het feit dat het onderwerp nog weinig benoemd is en erg relevant is voor de branche. Donné is dit jaar afgestudeerd aan de hbo-opleiding Internationaal Toeristisch Management aan Hogeschool Tio te Utrecht.

Veel potentie in praktische toepasbaarheid

Melvin Mak, Manager Sustainability TUI Benelux en juryvoorzitter: "Het onderwerp dat Donné naar voren brengt, is iets waar we in de branche nog nauwelijks over spreken. Er zit qua praktische toepasbaarheid veel potentie in dit onderzoek om toeristen beter voor te bereiden op wat hun te wachten staat op een bestemming. Dat is ook één van de doelen van deze scriptieprijs: studenten stimuleren om onderzoek te doen naar hoe we de reisbranche verder kunnen verduurzamen.” Ko Koens, van CELTH vult aan: “Op deze wijze brengen studenten niet alleen de reisbranche, maar ook universiteiten en hogescholen verder op het gebied van duurzaamheid”.

Vakantieganger beter voorbereiden op cultuurverschillen

De resultaten van het onderzoek beschrijven onder andere dat reisorganisaties weliswaar geen invloed hebben op hoe een vakantieganger een cultuurverschil of cultuurshock ervaart, maar de vakantieganger wel beter kunnen voorbereiden. Het managen van verwachtingen van klanten kan verbreed worden naar onderwerpen die te maken hebben met duurzaamheid, zoals culturele verschillen tussen vakantieganger en de situatie op de bestemming. De jury bestond naast Melvin Mak verder uit Gerben Hardeman (ANVR), Saskia Pepping (MVO Nederland), Raf de Bruijn (Toerisme Vlaanderen), Ilse Meyers (ABTO), Ko Koens (CELTH) en Nico van Gorp (TUI Belgium). De award is een samenwerking tussen TUI Benelux en Centre of Expertise, Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH).

Bron: TUI