1. Home
  2. Nieuws
  3. Studenten zetten nieuw biermerk in de markt (minor Sales)

Biertje?! Studenten zetten nieuw biermerk in de markt tijdens finale Minor Sales

Bier en studenten, een goede combi! Dat blijkt ook uit de presentaties van studenten tijdens de finale Minor Sales. Vier groepen hbo-studenten presenteren vandaag hun salesstrategie om een Sloveens biermerk in de Nederlandse markt te zetten. Met succes!

Inzicht in de markt

Pivovarna Pelicon, zo heet het Sloveense biermerk. Het doel is om het merk in de Nederlandse markt te zetten, en daarbij minimaal een miljoen liter bier in drie jaar te verkopen. Hotel- en Eventmanagementstudente Nienke vertelt: “In deze minor leer je hoe je meer inzicht kunt krijgen in de markt, leer je verkooptechnieken en onderhandelen. Het is zeker een leerzame minor als je verder wilt in sales.” Nienke gaat straks de presentatie voor haar groepje doen, samen met studente Robin. “Ik heb er zin in, maar ik ben wel een beetje zenuwachtig!”

Bier verkopen

Van de zenuwen is weinig te merken: de studenten brengen hun ideeën vol overtuiging over op de jury. Verschillende ideeën passeren de revue: het bier verkopen op (foodtruck)festivals, deelnemen aan horecabeurzen, het bier verkopen in supermarkten, samen met concurrenten een nieuwe biersoort introduceren of het biertje integreren met een food and beer app waarin je maaltijden combineert met bier. Welk idee is volgens de jury het meest haalbaar?

Realistisch en creatief

“Het winnende idee is creatief, maar vooral ook goed realistisch gemaakt,” aldus de jury. “De risico’s zijn goed gespreid.” De eerste prijs gaat naar Hotel- en Eventmanagementstudentes Iris en Tessa van Tio Amsterdam, die het bier willen verkopen via de Lidl, Aldi, Vomar en Dirk. Met een concreet driejarenplan en ideeën voor co-creatie als een bierspijspakket in samenwerking met de supermarkt, een samenwerking met het Nationaal Glasmuseum voor de bierglazen en een eigen brouwerij samen met de Lidl slepen zij de cheque voor een custom made maatpak in de wacht.

Leuke minor

De winnaressen zijn blij: “Heel leuk dat we hebben gewonnen. Ik vond het ook echt een hele leuke minor. Het was vooral interessant om eens met een supermarkt bezig te zijn; dat is weer eens wat anders dan de horeca waar we normaal op focussen”, vertelt Iris enthousiast.

En nu: tijd voor een biertje!

Bekijk de foto's

+25
Lees meer over: minor, project, sales, winnaar