1. Home
  2. Nieuws
  3. Studenten tonen knap staaltje sales in online finale

Studenten tonen knap staaltje sales in online finale

Hoe zet je een product of dienst van een internationaal bedrijf in de Nederlandse of Duitse markt? Tio-studenten die de minor Sales volgen, draaien er hun hand niet meer voor om. Dat blijkt vandaag wel, in een spannende finale. Tijdens strakke pitches tonen de vier finalisten een knap staaltje sales en wordt één ding duidelijk: aan sales skills geen gebrek!

The game is on(line)

Vanwege corona vindt de finale van minor Sales grotendeels online plaats. De teams presenteren live vanaf de vestiging, terwijl hun medestudenten online meekijken. Spannend? Zeker! Maar daar is bij de finalisten, een team van Tio Amsterdam en een team van Tio Utrecht, weinig van te merken. Met overtuigende pitches gaan ze de strijd met elkaar aan. De presentaties steken goed in elkaar en alle salesaspecten, van marktonderzoek tot verkoop en van marketing tot financiën, komen aan bod.

Team 1: pakketzuilen van Cleveron

Hotel- en Eventmanagementstudenten Anouk Strikkers en Inge van Wortel van Tio Utrecht mogen het spits afbijten. Zij presenteren een plan om pakketzuilen en -automaten van Cleveron, een bedrijf uit Estland, in de Nederlandse markt te zetten. Ze willen zich daarbij zowel op de B2B- als B2C-markt gaan richten. De winstprognose voor het eerste jaar? Ruim 19 miljoen euro!

Team 2: chocolademelk van Cacaolat

Exchangestudenten Salua Katiela en David Lam van Tio Amsterdam willen zich juist op de Duitse markt richten. Zij presenteren een strategie om de chocolademelk van het Spaanse Cacaolat in Duitsland aan de man te brengen. Duitsland kent al verschillende grote merken chocolademelk, maar dat is volgens Salua en David geen probleem. De unique selling points van dit merk volgens David? “De productiewijze is milieuvriendelijk. En daarnaast smaakt het geweldig!”

Jury is onder de indruk

Het niveau ligt hoog en de jury is onder de indruk. Beide presentaties zijn professioneel en businesslike, vertelt jurylid en Tio-docent Gérard van den Hondel vlak voordat hij de winnaar bekend maakt. “Wat een rollercoaster; de teams hebben het de jury niet makkelijk gemaakt. Ze hebben beide een professioneel plan gemaakt en wisten ook onze vragen naderhand goed te beantwoorden. Toch kan er natuurlijk maar één winnaar zijn ...”

En de winnaar is ...

Wie mag er met de eerste prijs, een cheque ter waarde van € 500,-, naar huis? De jury laat de finalisten én de studenten thuis niet langer in spanning en maakt de winnaar bekend: team Cacaolat! David is blij verrast. “Salua en ik zijn heel blij dat we gewonnen hebben”, vertelt hij na afloop. “De minor sales is goed bevallen. We vonden de vakken erg leuk en het zal ons zeker gaan helpen in de toekomst. We raden deze minor zeker aan!”