Van Crowdmanagement en de Brabantse Nacht tot Durex en de online travel journey van Vacansoleil. Het waren vier hele afwisselende en inspirerende gastcolleges tijdens de Gastcollegedag in Eindhoven.
De spits werd afgebeten door Heleen Huisjes van Visit Brabant met een mooie presentatie over de prijzen winnende campagne ‘Brabantse Nacht’ om meer bezoekers uit België en Duitsland naar Brabant te lokken. Op negen verschillende plaatsen stelden steden en attracties de nacht beschikbaar aan bezoekers, zoals de Efteling, ’s-Hertogenbosch en de Beekse Bergen. Door bloggers en vloggers uit te nodigen heeft de campagne veel bekendheid gerealiseerd voor de Brabantse steden en attracties. Dit moet gaan leiden tot een enorme groei in de boekingen.
Ingenieuze sensoren
Tinus Kanters is de oprichter van Dutch Institute of Technology Safety & Security (DITSS) en bekend van de organisatie van de festivals Dynamo Open Air en Koningsdag Eindhoven. Hij is crowdmanager en nu bezig met LivingLab. Een ingenieus systeem van sensoren in de uitgaansomgeving van Tio Eindhoven, het Stratums Eind. Deze sensoren ‘zien’ of er sprake is van spanning en onrust, agressie of erger en dan kan de politie bijvoorbeeld de verlichting op straat aanpassen en zelfs een geur verspreiden om mensen weer rustiger te krijgen. Dit systeem is uniek in de wereld en tot nu zeer succesvol in de aanpak van escalaties in het uitgaansleven. Dit innovatieve systeem is uniek en zal binnen nu en een aantal jaar wereldwijd worden uitgerold.
Voorpret van de vakantie
Jacky Lambert verdiende zijn sporen in het rebranden van de look & feel van de winkels PABO en Christine Le Duc. In het gastcollege liet hij daar een aantal mooie voorbeelden van zien. Nu werkt hij als directeur E-commerce bij Vacansoleil, waar hij de totale experience van het boeken van een camping en de voorpret op weg naar een vakantie integreert in een mooi online plan van mails en berichten.
Nut van marktonderzoek
Edwin te Beule is een jonge ondernemer die 12 jaar geleden het bedrijf Markteffect heeft opgericht, dat is gespecialiseerd in marktonderzoek. Dit bedrijf is inmiddels uitgegroeid tot één van de grotere onderzoeksbureaus in Nederland. Hij liet de studenten zien hoe leuk marktonderzoek is en wat je er als bedrijf aan kunt hebben. En hoe groot de verschillen soms zijn in de perceptie van een bedrijf over associaties die mensen hebben met een merk en de daadwerkelijke associaties en merkkenmerken. Een mooie basis die je in communicatie weer kunt benutten.