1. Home
  2. Nieuws
  3. Marketingmanager bij Thomas Cook

Marketingmanager bij Thomas Cook

Koen Klomberg studeerde Internationaal Toeristisch Management en maakt carrière bij Thomas Cook. Als joint promotions manager is hij verantwoordelijk voor de marketingcontacten met verkeersbureaus en hotelketens. Komt Koen je bekend voor? Dat kan kloppen, hij verschijnt namelijk ook regelmatig op televisie als adviseur in het programma RTL Snowmagazine.

Tijdens zijn toerisme-opleiding liep Koen stage bij VakantieXperts, waar hij later ook zijn eerste baan heeft gevonden, en daar maakte hij een studiereis op uitnodiging van Thomas Cook. Daar werd hij getipt over een vacature, hij solliciteerde en werd aangenomen als accountmanager. Koen maakte stappen binnen het bedrijf: hij groeide door en werkt nu als joint promotions manager. Koen: “Ik heb het erg naar mijn zin in deze functie, het is gewoon leuk werk. Ik houd me nu meer bezig met marketing en denk mee met partijen, terwijl ik in mijn vorige functie meer bezig was met sales.”

Adviserende rol

Koen: “Thomas Cook heeft twee merken, Neckermann en Vrij Uit. Ik werk voor beide merken en ben verantwoordelijk voor de marketingcontacten met verkeersbureaus en hotelketens. Ik doe accountbeheer, deel informatie en beheer de budgetten die beschikbaar komen voor marketing. Ik adviseer verkeersbureaus hoe ze hun marketingbudget het beste in kunnen zetten: tv-reclames, online advertenties, brochures, magazines, etcetera, en via welk kanaal: via direct selling of juist via reisbureaus.”

Marketing en netwerken

Koen: “Daarnaast adviseer ik partijen over de beste periode om marketingacties in te zetten en over de mogelijkheden om bij de eigen campagnes van Thomas Cook aan te sluiten. Ik plan de marketingacties door het jaar heen, zet intern acties uit naar verschillende afdelingen en werk samen met de productmanagers om te bekijken welke acties het beste zijn voor welke klant. Uiteraard ben ik regelmatig op pad om de partijen te bezoeken, in Nederland maar ook in Brussel. Daarnaast ben ik op veel vakbeurzen te vinden. Deze functie is als het ware een eenmanszaak binnen het bedrijf, er is niemand anders met dezelfde functie. Tio heeft een goede basis gelegd voor deze functie. Ik heb in mijn dagelijks werk veel profijt van alle toeristische vakkennis. En van mijn kennis voor Engels en Duits uiteraard.”

Televisie

Naast zijn werk als marketingmanager is Koen als adviseur te zien in het tv-programma RTL Snowmagazine. Koen: “Dit hoort eigenlijk niet bij mijn functie, ik ben hier als het ware in gerold. Voorheen nam de productmanager wintersport deze taak op zich. Toen deze er een paar jaar geleden niet was, was ik de meest geschikte kandidaat. Ik ga zelf ook graag op wintersport en weet er dus ook wat van. Bovendien is het erg leuk om te doen.”

Heden en toekomst

Koen is erg blij met Thomas Cook als werkgever. “Het is een transparant bedrijf. We werken hard, maar hebben het ook gezellig met elkaar. Bovendien is er veel betrokkenheid onder alle collega’s. Als er een last-minute productpresentatie is, dan zit de hele kantine vol. Bovendien is Thomas Cook een internationaal bedrijf. Hierdoor heb je veel contact met internationale partijen en kun je internationaal ervaringen delen en samenwerken.” Toch heeft Koen ook ambities voor de – verre – toekomst: “Als ik ooit mijn passie voor toerisme met die voor sport zou kunnen combineren dan zou dat echt heel gaaf zijn.”

Volg Koen op LinkedIn.

Lees meer over: alumni, manager, marketing, toerisme