1. Home
  2. Nieuws
  3. Reisleidster GOGO

Rosanne loopt stage als reisleidster voor GOGO

Kalimera is goedemorgen, Kalinichta is goedenacht, Kleo dat is huilen, Jelao dat is een lach. Parakalo is alsjeblieft, Efcharisto is dankjewel… luister heel goed naar dit liedje, en je leert het Grieks heel snel!

'Wie kent het niet? Het welbekende liedje van Bassie en Adriaan. Net als vele anderen van mijn leeftijd was dit mijn eerste kennismaking met de Griekse taal. Nu ik stage loop op hét partyeiland Kreta in de plaats Chersonissos hoor ik niet anders. Ik ben hier aan het werk als reisleidster voor het jongerenmerk GOGO en dat betekent KEIHARD werken, dagen van 18 uur of meer maken, vrolijk en energiek zijn, ook als je dat even niet bent, van hot naar her vliegen, en altijd paraat staan voor problemen. Maar dat alles wel in een zomerse sfeer met temperaturen rond de 41 graden en over het algemeen alleen maar happy vakantiegangers om je heen!'

TIO-SAAMHORIGHEID

'In mijn gezellige team van 16 mensen werken nog twee andere Tio-studenten, en één van mijn klasgenoten werkt voor de concurrent Beachmasters. Dan hebben we ook nog een collega van X-Travel/TraXs, afkomstig van Tio Utrecht, en daarnaast is er een aantal Tio-studenten die hier in restaurants werken. Zo zie je maar weer, Tio zit overal en samen zorgen we voor een beetje saamhorigheidsgevoel in het buitenland!'

GEEN DAG HETZELFDE

'Een dag in Chersonissos is nooit hetzelfde. Alleen wat het weer betreft weet je zeker dat het warm zal zijn en de zon volop schijnt als je ’s morgens de deur uitstapt. Er komen en vertrekken elke week weer ontzettend veel mensen. Zo’n aankomst en vertrekdag ziet er ongeveer als volgt uit: ’s Morgens stap ik in de bus om de gasten op te halen uit de accommodaties. Dat gaat met jongeren niet altijd even gemakkelijk. Ze vergeten hun spullen, hebben het appartement gesloopt, zijn hun paspoort of ticket kwijt, kunnen maar geen afscheid nemen van hun ‘vakantieliefde’, of ze liggen zelfs nog in het zwembad doordat ze de hele nacht al feestend hebben doorgehaald en hun vertrek zijn vergeten.'

GOEDE SFEER

'Als iedereen dan uiteindelijk toch nog in de bus zit vertrekken we naar de luchthaven in Herakilon en vertel ik onderweg het transferpraatje. Aangekomen op de luchthaven help ik de gasten met inchecken om vervolgens meteen de aankomst te begeleiden. Dat betekent bussen indelen en snel klaar gaan staan met het GOGO-bordje om de gasten op te vangen. In de bus houd ik vervolgens natuurlijk weer een praatje. Zodra ik de gasten dan welkom heet en mijzelf voorstel begint de bus dankzij Nick & Simon vaak al te zingen, wat meteen voor een leuke sfeer zorgt! Na de transfer geven we welkomstinformaties en verkopen we excursies (soms wel voor 100 gasten tegelijk!). Vervolgens ligt er een hoop administratief werk klaar. Aan het eind van de dag hebben we dan nog bezoekuren bij de accommodaties, en daarna gaan we het avondprogramma in.'

EXCURSIES

'In het avondprogramma hebben we natuurlijk een Kroegentocht, Clubnight en Dutchnight. Verder hebben we nog een Sunset Party Cruise, wat absoluut een van mijn favorieten is! En als topper hebben we een Crazy Greek Night in een Grieks openluchttheater in de bergen. Hier draaien bekende DJ’s als Vato Conzales en Ida Engberg. Bij alle excursies zijn we naast reisleider ook entertainer! We staan dan ook regelmatig op de bar onze dansjes te doen, en we hebben verschillende acts en spelletjes. Ook het begeleiden van dagexcursies vind ik erg leuk. Dan denk ik wel eens aan de mensen in Nederland die van 9 tot 5 op kantoor zitten, terwijl ik op een boot zit, en over het eilandje Spinalonga loop in de zon! Kort gezegd is het dus hard werken en feesten tegelijk! Toch mis ik Nederland af en toe wel een beetje. Wie had dat gedacht? Ik niet in ieder geval. Tijdens een lange periode in het buitenland ga je alles van thuis nog meer waarderen, wat ook wel weer goed is natuurlijk! Het blijft oost, west, thuis, best voor mij…'

Jasas!

Volg Rosanne op LinkedIn.