Mariëlle van der Hilst-de Haas riep vroeger al dat ze graag hoteldirecteur wilde worden. En ze heeft woord gehouden, want ze is inmiddels directeur van Boutique Hotel Corona in Den Haag. Een hotel met een rijke historie, die helemaal teruggaat tot de 17e eeuw. Én, met Mariëlle aan het roer, met een veelbelovende toekomst: het aantal hotelkamers werd onlangs verdubbeld. Aan Mariëlle nu de taak de succesvolle koers van het viersterrenhotel voort te zetten.
Oud hotel in nieuw jasje
“Boutique Hotel Corona is het oudste viersterrenhotel van Den Haag. En de lift in het hotel is zelfs de oudste van de hele stad!” Vol enthousiasme vertelt de jonge directeur over het hotel. Onder Mariëlle’s leiding werd het hotel de laatste jaren volledig gerenoveerd, werden er aan de achterzijde twee etages bijgebouwd én werd het aantal hotelkamers verdubbeld naar 72 stuks in totaal. Mariëlle moet lachen. “Ja, een hele klus. De laatste kamers moeten nog opgeleverd worden. En die lift, die moet ook nog gerenoveerd worden. Best spannend!”
Veelzijdige baan
Het vaste team van het hotel is relatief klein en dat betekent dat Mariëlle zich, naast de verbouwing, met veel verschillende zaken bezighoudt. “Denk aan marketing, sales, personeelszaken, operationele zaken, financiële administratie en de aansturing van het personeel. Die diversiteit is hartstikke leuk”, vertelt ze bevlogen. “Vooral de combinatie van gastencontact, personeel aansturen en beleid bepalen vind ik heel leuk. Hoe kunnen we het hotel bijvoorbeeld nog beter op de kaart zetten? 72 kamers vullen zich niet vanzelf. En zeker niet in deze tijd …”
Rare tijden
Want ja, het hotel mag dan klaar zijn voor heel wat extra hotelgasten, de coronacrisis gooit behoorlijk wat roet in het eten. “2020 was zo’n gek jaar”, blikt Mariëlle terug. “We hebben in het begin van het jaar twee redelijk goede maanden gehad, maar vanaf maart waren er periodes dat het hotel zelfs helemaal leeg stond. En doordat de zakelijke markt ingestort was, ontvingen we ineens een heel ander publiek dan we gewend waren. Tsja, het is roeien met de riemen die we hebben. Gelukkig ondersteunt de eigenaar van het hotel ons waar hij kan.”
Girlboss
Naast hoteldirecteur is Mariëlle ook mede-eigenaar van modelabel Leo&Libra. “Mijn beste vriendin en ik werken in functies waarin het belangrijk is om er representatief uit te zien, maar we vonden het allebei lastig om mooie, betaalbare kleding met een goede pasvorm te vinden”, legt ze uit. “We besloten het daarom zelf te gaan doen. En met Leo&Libra doen we echt alles zelf: van ontwerp tot productie en verkoop. Heel leuk!”
Basis bij Tio gelegd
Mariëlle studeerde Hotel- en Hospitalitymanagement (het huidige Hotel- en Eventmanagement) bij Hogeschool Tio in Utrecht. “Ik heb de hotelschool destijds ook overwogen, maar bij Tio had ik een beter gevoel”, vertelt ze over haar studiekeuze. “Tio’s opleiding was breder, meer gericht op management én je kon versneld studeren. Dat is me goed bevallen. Tio heeft een goede naam en dat heb ik, ook na mijn studie, ook echt zo ervaren. Daarnaast heb ik er een netwerk aan overgehouden. Terugkijkend denk ik dat Tio een goede basis is geweest om op voort te bouwen.”
Van droom tot droombaan
En nu is Mariëlle directeur van een chic viersterrenhotel in Den Haag. Was dat altijd al haar droom? Mariëlle moet lachen. “Ik heb het vroeger wel geroepen! Maar ik ben er niet heel doelbewust mee bezig geweest hoor.” Een aantal jaar na haar opleiding ging Mariëlle zelfs even de hotellerie helemaal uit en werkte ze als executive assistant voor een vastgoedbeheerder. Tot het weer begon te kriebelen. “Toen de eigenaar van Boutique Hotel Corona me vier jaar geleden vroeg of ik zijn hotel wilde gaan runnen, hoefde ik daar niet lang over na te denken. Heel graag!”