1. Home
  2. Nieuws
  3. Tio’s toerismestudenten aan de slag voor Stromma

Tio’s toerismestudenten aan de slag voor Stromma

Hoe kun je meer Nederlandse bezoekers aantrekken voor een kanaaltouroperator die rondvaarten door de Amsterdamse grachten organiseert? Voor deze uitdaging schakelde opdrachtgever Stromma.com de hulp in van Tio’s tweedejaarsstudenten Internationaal Toeristisch Management. In een spannende (online) finale zetten de studenten hun beste beentje voor en presenteerden ze hun ideeën aan de jury!

Toerisme-innovatie in de praktijk

Tijdens de 5-daagse bootcamp Tourism Business Innovation die deze week (online) plaatsvond, doken Tio’s toerismestudenten in de wereld van toerisme-innovatie. Normaal gesproken, pre-corona, maken jaarlijks zo’n 3,7 miljoen bezoekers een rondvaart door de Amsterdamse grachten, veelal internationale toeristen. Maar, vroeg kanaaltouroperator Stromma zich af, hoe trekken we nu meer Nederlandse bezoekers aan? Gelukkig wisten de Tio-studenten raad! Vandaag tijdens de finale presenteerden ze hun concepten waarmee Stromma meer Nederlanders kan aantrekken.

Hoog niveau tijdens online finale

Laptop aan? Check. Webcam en microfoon aan? Check. Vanwege corona vond ook de finale helemaal online plaats. Dat betekende dus: in je eentje voor je webcam presenteren terwijl je medestudenten én de juryleden live meekeken. Best spannend natuurlijk! Maar de lat lag er niet minder hoog om en tijdens de professionele presentaties kwamen de meest veelbelovende ideeën voorbij. De studenten hadden zich goed voorbereid!

Jury blij met creatieve ideeën

De studenten werden vandaag beoordeeld door een jury die bestond uit professionals uit de toerismebranche, waaronder Carola Hoekstra, CEO bij Stromma, en Frank Oostdam, directeur van de ANVR. Ook hen was het hoge niveau van de finale niet ontgaan! Jury: “De studenten hebben het heel professioneel aangepakt, de presentaties waren van hoge kwaliteit. Het was heel interessant om alle creatieve ideeën te horen, de studenten hebben echt out of the box gedacht. We zijn onder de indruk van wat we vandaag hebben gezien!”

En het beste idee was van…

De finale eindigde met een awardshow waarin de winnaar werd bekendgemaakt. Maar voordat het zo ver was, werden de studenten eerst nog getrakteerd op een minishow door dj Kav Verhouzer. En toen was het moment eindelijk daar. De eerste prijs ging naar… team 6, met Jaimy Betlehem, Rachel Hahn, Larissa Kraaijenbrink, Helen Wu en Milou Sengers. Met hun idee Stromma’s Crazy 48 combineren ze de gamificationtrend met bestaande hop-on-hop-off-tours van Stromma door de Amsterdamse grachten. Voor € 3,50 extra per ticket speel je je eigen route door Amsterdam met allerlei uitdagingen.

Carola van Stromma: “Dit team kwam met een vernieuwend concept dat interessant is voor een breed publiek. Makkelijk te implementeren en goed te verkopen. Je kunt zien dat ze echt over alle details hebben nagedacht. De jury was het unaniem eens!” Team 6 won een ‘open boat VIP tour’ van Stromma, natuurlijk door de grachten van Amsterdam. Van harte gefeliciteerd!

Lees meer over: project, toerisme