Een afstudeeropdracht op het gebied van city marketing heeft zo z’n voordelen. Je kunt er niet alleen enorm veel leren over (online) marketing en aan je professionele netwerk werken, je leert ook de omgeving op een heel andere manier kennen. De gemotiveerde toerismestudente Laura Elbers studeert af bij Convention Bureau Brabant (CBB) en leert nog iedere dag bij. Maar haar onderzoek is ook waardevol voor het CBB!
City marketing in Brabant
Sinds begin dit jaar doet Laura, studente Internationaal Toeristisch Management in Eindhoven, haar afstudeeropdracht bij Convention Bureau Brabant (CBB). Laura: “CBB is een marketing- en promotieorganisatie voor de provincie Brabant op het gebied van zakelijke bijeenkomsten. We brengen meeting planners bijvoorbeeld in contact met geschikte locaties. We zijn een onafhankelijk adviesbureau en bieden kosteloos advies aan.” Het kantoor van CBB staat midden op de markt in het bruisende Den Bosch. “Ja, dat is inderdaad een gezellige locatie”, voegt ze lachend toe.
Online communicatie en onderzoek
Hoewel Laura op het moment van het interview pas enkele weken voor CBB werkt, heeft ze haar draai al helemaal gevonden. Enthousiast vertelt ze: “Ik houd me voornamelijk bezig met de online marketing; nieuwsbrieven maken, social media bijhouden, artikelen schrijven voor de website, data van de website bijhouden. En ik verwerk aanvragen en probeer partners te koppelen aan passende locaties.”
Verder werkt Laura aan de nieuwe website voor Meet Brabant en doet ze onderzoek voor de organisatie. “Meet Brabant is de naam van het Convention Bureau; een nieuwe naam om het aantrekkelijker te maken voor internationale planners. Daarnaast onderzoek ik welke strategie het beste werkt voor city marketing; ik ben bijvoorbeeld aan het kijken of virtual reality interessant is om te gebruiken.”
Van theorie naar praktijk
De minor ‘communicatie & digital marketing’ komt Laura tijdens haar afstuderen goed van pas. “Ik heb veel kennis opgedaan die ik nu in de praktijk kan brengen, zoals het opzetten van een website en het beheren van het content management systeem. Ook de vakken Marketing en Eventmanagement waren handig. Het is leuk om te merken dat je de theorie uit de lessen nu zelf in de praktijk kunt brengen.”
Laura leert veel bij, maar andersom kan CBB ook nog veel leren van Laura. “Op het gebied van online marketing, waar ik me voor mijn onderzoek mee bezig houd, valt er nog wel winst te behalen hier. De onderzoeksresultaten kunnen voor CBB erg waardevol zijn!”
Passie voor online marketing
Laura heeft het naar haar zin op haar afstudeerplek. “Online marketing vind ik gewoon heel erg leuk. Ook vind ik het interessant om met zoveel verschillende partners en mensen in contact te zijn. Onlangs stond ik nog op een beurs; EvenementContact. Het was zo leuk om daar te staan en face to face contact te hebben met de doelgroep.” Daarnaast heeft het afstuderen voor Laura nog een praktisch voordeel. Laura moet lachen: “Ja, dat klopt. Ik leer Brabant op een heel andere manier kennen nu. Ik woon zelf in Eindhoven, maar ik wist niet dat de provincie zo veel moois te bieden heeft!”
Volg Laura op LinkedIn.