Laptop aan, microfoon en webcam werken, teamgenoten zitten klaar… pitchen maar! Maar liefst 13 studententeams van Tio’s studierichting Commerciële Economie en Ondernemerschap zitten klaar om hun ideeën te pitchen aan de jury. De finale Branding Project kan van start!
Activeer een nieuw merk
De hele dag staat in het teken van de finale, met om 10.00 uur een aftrap, in de ochtend werken aan de opdracht en in de middag tijd voor het echte werk: de pitches! De opdracht bestaat uit drie delen: kies een nieuw merk, ga aan de slag met de merkactivatie en visualiseer de merkactivatie.
Creatieve ideeën
In de pitches ’s middags blijkt dat de studenten niet hebben stilgezeten: nieuwe creatieve merken en belevingen vliegen je om de oren. Wat dacht je van een horloge dat andere devices kan opladen (Smart Charge), ijsjes die energie geven (Energy Ice Stick) of een platform voor vrijwilligers (Unite!)? In slechts vijf minuten per groep proberen ze allen de jury te overtuigen.
Het moment van de waarheid
En dan is het aan de jury om te bepalen welk team zijn merk het best heeft gepresenteerd. Juryleden Anke Muijzers van Boston Consulting Group, Wim Fase van Adne Consultancy en Martijn Nillesen van Combinatie van Factoren steken de koppen bij elkaar. Het was nog een pittige discussie, maar uiteindelijk komen ze uit op één duidelijke winnaar: FUIF van studenten Joost van Lange en Jorrit Honig van Tio Hengelo, en Trevor de Groot en Maurice Kremers van Tio Amsterdam! Het team bedacht een app voor het organiseren van huisfeesten. Hoe krijg je dat aan de man? Door op festivals aanwezig te zijn, red cups met QR-codes uit te delen én bij downloaden van de app gratis muntjes weg te geven.
Slim met budget
Onder de toepasselijke klanken van We are the champions licht de jury toe: “Het concept is heel goed overgebracht in prachtige bewoordingen en met een scherpe tone of voice. Het team is vooral heel slim met het budget omgegaan, door red cups in te zetten,” aldus jurylid Anke Muijzers.
“Leuk vak waarin je creatief moet zijn”
“Super leuk dat we gewonnen hebben!” is de eerste reactie van Joost van het winnende team, die met zijn teamgenoten de cheque van € 500,- mag verdelen. “Ik vond het ook een leuk vak; echt iets waar je creatief in moet zijn. Iedereen geeft een eigen presentatie met een uniek idee.”
Er zijn nog twee prijzen te vergeven: de tweede plaats gaat naar Energy Ice Stick met hun op sporters gerichte gezonde ijsje dat energie geeft, en op de derde plek is team Social Call geëindigd met hun initiatief om studenten in te zetten tegen eenzaamheid bij ouderen.