Om meerdere redenen kan de gastcollegedag in Eindhoven als geslaagd bestempeld worden. Zo had de general manager van Designer Outlet Roermond een heuse marketingprimeur voor de studenten en verklaarde Pepijn van Bommel, CEO van schoenenfabrikant Van Bommel, het blijvende succes van het familiebedrijf.
De populairste attractie van ons land
Rudolf van Gompel, de general manager van Designer Outlet Roermond, trapt de dag af met de vraag wat de populairste attractie van Nederland is. De studenten komen tot de conclusie dat dit de Efteling moet zijn, maar tot hun verbazing vertelt Van Gompel dat het de Designer Outlet in Roermond is die het afgelopen jaar meer dan acht miljoen bezoekers heeft mogen ontvangen. Ondanks de hevige concurrentie van online verkopen laat de outlet door middel van een krachtige verkoopbeleving nog steeds mooie groeicijfers zien. De marketingafdeling is altijd op zoek naar grensverleggende events en van Gompel verklapt de studenten alvast dat er op korte termijn een heuse Rembrandt te winnen valt tijdens een dagje shoppen in Roermond.
Mise en place
Nadat hij zichzelf als “zelfverklaarde beunhaas die alles aanpakt” heeft geïntroduceerd, komt spreker Thomas Croughs al snel tot de kern van zijn verhaal. Hij komt het belang van netwerken met praktische voorbeelden kracht bijzetten en hij schudt de studenten met verschillende kleine oefeningen helemaal wakker. Nadat de studenten elkaar een ferme handdruk hebben gegeven en hij zijn filosofie “liever om vergeving dan om toestemming vragen” uitgebreid bespreekt, geeft Croughs aan graag in contact te willen komen met nieuwe, creatieve professionals in zowel horeca als marketing.
Van Bommel
Nadat de studenten van een heerlijk frietje hebben kunnen genieten tijdens de middagpauze is het tijd voor het gastcollege van Pepijn van Bommel. Hij en zijn twee broers zijn inmiddels de negende generatie die het familiebedrijf uit Moergestel onder hun hoede hebben. Van Bommel legt de studenten uit hoe belangrijk het is om als familiebedrijf achter je kernwaarden te blijven staan. Zijn familie wilde absoluut geen dozenschuiver worden en mede door die instelling zijn zij de enig overgebleven schoenfabrikant welke nog in Nederland zelf produceert. Het bedrijf heeft in zijn bestaan vele crisissen kunnen trotseren en Van Bommel schrijft dit toe aan het kunnen “managen van toeval”. Niet de tijdgeest willen veranderen maar deze juist leren te begrijpen; een eyeopener voor de studenten.
Event Design Collective
De laatste spreker van de dag is Marga Groot Zwaaftink. Zij toont zich erg geïnteresseerd in de toekomstplannen van de studenten en vertelt uit eerste hand hoe je een succesvolle professional kunt worden in het eventmanagement. Een voorbeeld waarmee ze de studenten aan het denken zet is het schaap met de vijf poten. Buiten het eventmanagement is het gebruikelijk dat verschillende mensen verantwoordelijk zijn voor een specialisme, maar binnen de eventwereld wordt er vaak verwacht dat je zowel financieel, creatief als organisatorisch een alleskunner bent. Haar advies is om dat idee los te laten en te kijken waar je in uitblinkt, pas dan kun je samen met een sterk team van andere professionals de top bereiken. Iets wat Groot Zwaaftink ook zelf doet met het Event Design Collective, een wereldwijd platform voor events waarvan zij voor Nederland de CEO is.