1. Home
  2. Nieuws
  3. Hospitalitytrainingen door oud-Tio-studente

Hospitalitytrainingen door oud-Tio-studente: maak gastvrijheid concreet

Bedrijven als de Bijenkorf, RTL4 en Holland Casino staan voor haar hospitalitytrainingen in de rij en haar agenda is standaard driekwart jaar vooraf volgeboekt. Tio-alumna Tanja Schilthuizen mag met recht een autoriteit op het gebied van hospitality worden genoemd. Tanja: “Ik wil gastvrijheid concreet maken, zodat je precies weet wat je moet doen voor die 9+-beleving bij je gasten.”

Universele trainingsmethode

“De basis van mijn trainingen is hoe je dankzij een onderscheidende gast- of klantbeleving commercieel succesvol kunt zijn”, vertelt Tanja enthousiast. Sinds ze twaalf jaar geleden haar trainings- en coachingsbureau IMPROVE oprichtte, traint ze met veel plezier hotels, restaurants, musea en grote bedrijven. “Maar mijn trainingsmethode is universeel en daardoor ook buiten de hotellerie toepasbaar. Zo heb ik bijvoorbeeld ook Vue bioscopen en Mediq apotheken gedaan.”

Vliegende start

Een van Tanja’s eerste klanten, twaalf jaar geleden, was niemand minder dan De Librije in Zwolle. “Jonnie en Thérèse Boer waren destijds bezig met de bouw van een hotel en zochten een partner op het gebied van trainingen. Ik heb toen alle medewerkers getraind. Dat was een goede start van mijn bedrijf.” Tanja moet lachen. “Als je voor Jonnie en Thérèse werkt, gelooft iedereen wel dat je wat kan.”

Succesformule

De methode die Tanja in haar trainingen gebruikt heeft ze, na jarenlange ervaring in de hotellerie, zelf ontwikkeld. “Bestaande theorieën waren wollig; ik wilde het juist SMART maken en gastvrijheid terugbrengen naar instructieniveau”, legt Tanja uit. “Ik ontwikkelde de HEP-theorie: Hoffelijk, Emotie en Pro-actief. Dat is de basis van mijn trainingen. HEP in ieder contactmoment zorgt voor HEPpy gasten, excellente belevingen en een verhoging van de NPS (Net Promoter Score).”

Van Tio-studente tot hoteldirecteur

Tanja’s liefde voor het vak kwam tot bloei op Tio. “De docenten uit het werkveld, de praktijkopdrachten en de bedrijfsbezoeken tijdens mijn studie Hotelmanagement vond ik enig. Mijn keuze om voor de hotellerie te kiezen werd daar echt bevestigd. Ik kreeg op Tio de droom om als vrouw ooit directeur te worden van een mooi hotel in Amsterdam”, blikt Tanja terug. Op 30-jarige leeftijd, voordat ze met IMPROVE begon, is het haar gelukt en werd Tanja directeur van het Bilderberg Hotel Jan Luyken in Amsterdam.

Tip van Tanja

Tot slot nog een persoonlijke tip van Tanja voor alle Tio-studenten: “Wees altijd proactief en wees iedereen een stapje vóór, werk vanuit bevlogenheid en passie, en onderschat de kracht van mooie omgangsvormen nooit. Daarmee word jij een 9+-medewerker en ligt er een 9+-wereld voor je open!”

Volg Tanja op LinkedIn