1. Home
  2. Marketing en Communicatie

Marketing en Communicatie mbo

Nieuw-stickerBOL - crebocode: 25727

Marketing en Communicatie in 1 of 2 jaar

Welkom in de veelzijdige wereld van reclame, communicatie en marketing. De klant is koning; jij snapt dat als geen ander. Jij weet wat mensen willen. Hoe je ze overtuigt om een product of dienst te kopen. De mbo4-opleiding Marketing en Communicatie leidt je op tot allround communicatieprofessional en marketingtalent.
Ga bijvoorbeeld aan de slag als (online) marketeer, grafisch vormgever, communicatiespecialist of socialmediamedewerker. Of start je eigen onderneming.

Meer weten? Vraag vliegensvlug de studiegids aan

Past deze opleiding bij jou?

Precies de juiste doelgroep bereiken, dat is wat jij wil. Samenwerken doe je graag. Jij stelt marketingplannen op en communiceert online én offline. Met de skills die jij opdoet tijdens mbo-opleiding Marketing en Communicatie schud jij in no-time de beste teksten uit je mouw en weet jij precies wat nodig is voor het opzetten van PR-campagnes.

Tio’s mbo-opleiding Marketing en Communicatie leidt je op tot allround marketing- en communicatiespecialist. Passen de volgende termen bij jou? Ben jij:

Creatief?

Het verzorgen van aantrekkelijke en effectieve content is belangrijk in het marketing- en communicatievak. Met een creatieve geest weet jij dit te realiseren en heb jij vele ideeën hoe jij de doelgroep het beste kan bereiken en aanspreken!

Een salestijger?

Heb jij een vlotte babbel en weet je anderen te overtuigen? Dan je je commercieel en communicatief sterk! Jij bent resultaatgericht ingesteld. Je stelt vooraf duidelijke doelen en laat je niet zomaar uit het veld slaan. Je kunt goed luisteren en toont hierbij interesse in anderen. Ook ben jij een echte onderhandelaar, waarbij je het doel niet uit het oog verliest. 

Proactief?

Als allround marketing- en communicatieprofessional pak je alle onderdelen van het vak aan; van het opstellen van marketing- en communicatieplannen, het ontwikkelen van campagnes tot het uitvoeren van promotie- en wervingsacties. Met jouw proactieve houding weet jij in no-time campagnes op te zetten om nieuwe klanten te werven en om de zichtbaarheid te verbeteren.

Een teamplayer?

Je vindt het leuk om in teamverband te werken en stimuleert en motiveert jouw medestudenten en later collega’s om er samen het beste uit te halen.

Flexibel?

Jij past je makkelijk aan in een werkomgeving en door je creativiteit bedenk je snel een oplossing in nieuwe situaties. Ook kun je snel schakelen tussen verschillende projecten.

Een social media goeroe?

Het eerste wat je doet als je ’s ochtends wakker wordt is het checken van alle socialmediakanalen! Social media is steeds belangrijker, ook voor bedrijven. Dat hoeven wij jou niet meer te vertellen.

Nauwkeurig?

Het werk op de marketing- en communicatieafdeling is soms hectisch en je hebt vaak te maken met deadlines. Een nauwkeurige en gestructureerde aanpak helpt je om de gevraagde informatie netjes op tijd aan te leveren én volgens de juiste specificaties. Ze zeggen niet voor niks: it’s all in the details.

De sterkste schakel?

De juiste doelgroep bereiken, daar draait het om in het marketingvakgebied. Dat weet jij als geen ander! Maar hoe breng je de juiste boodschap over op de juiste doelgroep? Zorg ervoor dat je de klant direct weet te binden en boeien met je verhaal.
In dit vakgebied is het ook belangrijk dat je je goed kunt inleven in iemand anders zijn leefwereld. Door jouw inlevingsvermogen kun je informatie goed afstemmen op de doelgroep en daarbij het juiste communicatiekanaal kiezen om de doelgroep te bereiken.

Herken jij jezelf in bovenstaande termen? Bekijk dan het studieprogramma. Of kom sfeer proeven en maak kennis met studenten en docenten van deze opleiding op de open dag.

Marketing en Communicatie in beeld

Marketing en Communicatie in 1 of 2 jaar (mbo4)

Waarom kiezen studenten voor Marketing en Communicatie?

  1. Mbo4 in 1 of 2 jaar: bij Tio kun je versneld studeren.
  2. Je hebt veel kans op een baan: je kunt aan de slag in diverse functies en branches.  
  3. Je bent je verzekerd van kwalitatief hoogstaand onderwijs: Tio's opleidingen gaan al jarenlang aan kop in verschillende rankings.
  4. Ruim 60% van de opleiding staat in het teken van de praktijk: projecten, stages en trainingen. 
  5. Je wordt breed opgeleid: van vormgeving tot eventmanagement en van teksten schrijven tot woordvoering.
  6. Door samenwerking met brancheverenigingen sluit het studieprogramma naadloos aansluit bij de laatste trends en ontwikkelingen.
  7. Bij Tio is er veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en begeleiding.

Studenten aan het woord

Tijn Calis | Tio-student
Ik heb voor Tio gekozen vanwege de ervaren docenten die in de praktijk succes hebben behaald. Het is leuk dat je wat je hebt geleerd tijdens de vakken zelf in de praktijk brengt tijdens je stage.
Tijn Calis | Tio-student
Julie Versluis | Tio-student
"De kleinschaligheid van Tio is heel fijn. Iedereen in de klas helpt elkaar en je hebt echt het gevoel dat je erbij hoort."
Julie Versluis | Tio-student
Rutger de Weert | Tio-student
"Dat ik mijn mbo-diploma in één jaar kan halen en daarna in het tweede jaar van de hbo-opleiding kan instromen, was voor mij extra motivatie om voor Tio te kiezen."
Rutger de Weert | Tio-student

Na de studie

Je kunt veel kanten op met je mbo-diploma Marketing en Communicatie. Wat dacht je bijvoorbeeld van (online) marketeer bij een bedrijf als Grolsch, communicatiemedewerker bij een innovatieve start-up of ga aan de slag als content- of socialmediamedewerker. Wil je weten wat je allemaal kunt worden?

Deze mbo-opleiding, Marketing en Communicatie, is door de Onderwijsinspectie erkend en leidt in één of twee jaar op voor de kwalificatie Marketing & Communication Specialist (BOL - crebocode: 25727) op niveau 4. Na afronding van de opleiding ontvang je het felbegeerde diploma van Hogeschool Tio.