1. Home
  2. Marketing en Communicatie
  3. Studieprogramma

Marketing en Communicatie mbo

Nieuw-stickerBOL - crebocode: 25727

Studieprogramma Marketing & Communicatie

Je leert het vak het beste in de praktijk. Dat is dan ook de basis van de opleiding Marketing en Communicatie: ruim 60% van de onderwijstijd wordt besteed aan leren door doen. Het studieprogramma is opgezet in overleg met brancheverenigingen,netwerkorganisaties en experts uit de praktijk. Hierdoor sluit het aan bij de behoefte van de branche en bij de laatste trends.

Praktijkgericht

Deze opleiding bestaat voor ruim 60% uit praktijk. Zo duik jij in de wereld van consumentengedrag, doe je marktonderzoek, leer je hoe je zakelijk schrijft, ga je op bedrijfsbezoeken en verdiep je je in grafische vormgeving. Je krijgt les van specialisten uit de branche en past toe wat je hebt geleerd tijdens de projectweken of tijdens twee (internationale) stages.

Vakkenpakket

Hieronder staan de vakken en projecten die je volgt bij de mbo-opleiding Marketing en Communicatie van Tio. Het vakkenpakket is opgedeeld in vier onderdelen: marketing & communicatie, corporate communicatie en PR, online en offline activiteiten, marktonderzoek en zelfontwikkeling.

Marketing & Communicatie

Naast algemene kennis zoals economie en financiën, vergaar je specialistische marketing- en communicatiekennis zoals online marketing, het schrijven van een communicatieplan en het analyseren van consumentengedrag. Je krijgt de volgende vakken:

  • Algemene economie                             
  • Bedrijfsbezoeken                                   
  • Begroten & budgetteren                       
  • Communicatiebeleid & -instrumenten 
  • Communicatieplan                                
  • Consumentengedrag                             
  • Financiële analyse                                 
  • (Online) marketing                                
  • Marketingcommunicatie                       
  • (Internationale) stage 1 (13 weken)
  • (Internationale) stage 2 (13 weken)

Corporate Communicatie

Tijdens de PR-week duik je in de wereld van interviews en mediatraining. Wat is een goede mediaboodschap en hoe ga je om met lastige vragen? Laat je tijdens de masterclasses inspireren door succesvolle (online) ondernemers zoals influencer Anna Nooshin. Haar boodschap: “Durf groot te denken en doe alleen wat je leuk vindt!” Je gaat daarnaast bezig met het redigeren van teksten, waarbij jij de kwaliteit goed in de gaten houdt. Je bent alert op fouten in teksten en onjuiste of onvolledige informatie. Zo weet jij te voorkomen dat jouw bedrijf een negatief imago krijgt. Je krijgt de volgende vakken:

  • Masterclasses                                                  
  • PR-week (project, 1 week)
  • Public Relations (PR)                                     
  • Tekst & structuur                                           
  • Zakelijk schrijven tekstredactie                         
  • Zakelijke (interne) communicatie                  

Online & offline activiteiten

Je kan verschillende on- en offline activiteiten opzetten en uitvoeren. En gebruikt je creativiteit bij vakken als Audio- & visuele producties, Eventmanagement en Grafische vormgeving. Je krijgt de volgende vakken:

  • Audio- & visuele producties (incl. fotografie)       
  • Basis Eventmanagement
  • Grafische vormgeving (incl. webdesign)                 
  • Search Engine Marketing                            
  • Search Engine Marketing advanced       
  • Storytelling & concepting                           

Marktonderzoek

Het assisteren bij het opzetten en uitvoeren van marktonderzoek vraagt om goede taal-, onderzoeks- en analysevaardigheden om ontwikkelingen te kunnen analyseren. Je krijgt de volgende vakken:

  • Marktonderzoek plan                                   
  • Marktonderzoek praktijk                                           
  • Trends & ontwikkelingen                                           

Zelfontwikkeling

Je beschikt over computer- en communicatieve vaardigheden, die passen binnen de marketing- en communcatieomgeving. Je gaat drie dagen op teamtraining in de Duitse buitenlucht. Tijdens deze dagen staan samenwerken en teambuilding centraal. Tijdens de (internationale) stages breng je het geleerde in praktijk en doe je werkervaring op. Je loopt twee stages van minimaal 13 weken. Je krijgt de volgende vakken:

  • Computervaardigheden                              
  • Engels
  • Huiswerkbegeleiding
  • Managementvaardigheden                       
  • Outdoor (project, 3 dagen)
  • Personal selling                                               
  • Professionele ontwikkeling                        
  • Rekenvaardigheid                                          
  • Studievaardigheden                                      
  • Voorbereiding stage                                     

Vakken onder voorbehoud.

(Internationale) stages

Tio staat voor praktijkgericht studeren. Naast de projecten die aan bod komen tijdens je studie zijn de beste voorbeelden hiervan je stages. Hierbij breng je alle opgedane kennis in de praktijk en ontwikkel je je communicatieve vaardigheden. Veel studenten zien hun stage daarom als één van de leukste onderdelen van hun studie.
Een groot deel van de stageplaatsen komt automatisch beschikbaar voor Tio-studenten dankzij de jarenlange relatie die Tio heeft met grote namen in de branche. Studenten kunnen daarnaast zelf ook stageplaatsen aandragen. Tijdens je opleiding volg je twee stages van minimaal 13 weken. Het fasttrackprogramma kent één stage.

Begeleiding

Aan het begin van het studiejaar vertelt je studiecoach je alles wat je moet weten over de stage. Via het Studentenweb van Tio kun je je oriënteren op honderden stageadressen. Voordat je gaat solliciteren, geef je je voorkeur op bij je studiecoach. Ieder stageadres moet op zijn beurt aantonen dat het in staat is jou de benodigde begeleiding te geven. Tijdens je stage krijg je bezoek van je studiecoach. De meeste studenten in het buitenland worden ook bezocht. Alle studenten worden telefonisch, via videobellen of per e-mail begeleid.

Goede contacten

Tio onderhoudt intensieve contacten met aansprekende bedrijven en multinationals uit de branches hotellerie, event, toerisme, marketing en business. Van The Ritz-Carlton en Hilton tot Rotterdam Ahoy en van Mercedes en Groupon tot ABN AMRO.

Career Event

Jaarlijks organiseert Tio voor alle studenten het Career Event. Hier kun je je bij de aanwezige goed aangeschreven, bedrijven oriënteren op een stageplek en volg je gastcolleges en workshops van professionals uit de branche.

Verdiensten tijdens stage

Als richtlijn voor de vergoeding die je tijdens je stage van het stagebedrijf ontvangt, hanteert Tio het bedrag van € 62,- bruto per week. Er zijn echter ook bedrijven die geen stagevergoeding bieden.

Wereldstages

Afgelopen jaren liepen Tio-studenten stages in de volgende landen: Stages over de hele wereld door Tio-studenten


Excursies

Jaarlijks kun je zowel binnen als buiten het studieprogramma deelnemen aan verschillende studiereizen en de excursies van studentenvereniging Cognatio, zoals een wintersportreis.

Streepje voor met buitenlandervaring

Buitenlandervaring staat goed op je cv. Je leert zelfstandig problemen op te lossen, ontmoet nieuwe mensen en verbetert je talenkennis. Je krijgt hier bij Tio alle ruimte voor. Op verschillende momenten tijdens je studie kun je naar het buitenland gaan.

Internationale stage

Veel Tio-studenten lopen één of meerdere stages in het buitenland. Je moet dan behoorlijk zelfstandig zijn en veel initiatief nemen. Je maakt kennis met andere culturen en verbetert je talenkennis. Een stage duurt minimaal 13 weken. In het buitenland kan het voorkomen dat stages langer duren. Voor buitenlandstages geldt soms een minimumleeftijd van 18 jaar.

Erkende leerbedrijven

Het is bij wet verplicht om stage te lopen bij een erkend leerbedrijf. Dit is een bedrijf dat van de stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) de kwalificatie ‘erkend leerbedrijf’ heeft gekregen. Dit houdt in dat je als student stage loopt op een goede en veilige werkplek.

Kosten buitenlandstage

Binnen Europa kun je van zo’n € 675,- per maand rondkomen; € 375,- huisvesting en € 300,- huishoudelijke uitgaven. Het retourticket heb je soms al voor € 125,-. Buiten Europa liggen de kosten, volledig afhankelijk van de bestemming, vaak hoger. Een retourticket naar Australië zal misschien wel € 1.500,- kosten, maar veel bestemmingen zijn ook bereikbaar tegen een lagere ticketprijs. Dagelijkse kosten in niet-westerse landen zijn vaak relatief laag, terwijl dit in bijvoorbeeld Amerika vergelijkbaar of hoger ligt dan in Nederland. Ook een visum kan kosten met zich meebrengen. Bovengenoemde bedragen zijn indicatief. Wie studiefinanciering ontvangt, komt tijdens de buitenlandstage in aanmerking voor een vergoeding voor het stopzetten van het studentenreisproduct. Dit reisvoordeel kan met de eventuele Erasmusbeurs oplopen tot meer dan € 930,- per maand.
De kosten voor de buitenlandstage zijn niet opgenomen in het cursusgeld.

Erasmus+ beurs

De Erasmus+ beurs is een beurs voor mbo-studenten die in het buitenland (maar wel binnen Europa) stage willen lopen. Of een student een beurs kan krijgen, is afhankelijk van het aan Tio beschikbaar gestelde beursbedrag en het land waar je stage gaat lopen. Het bedrag kan variëren van € 2.000,- tot € 2.700,- voor je stageperiode.

Richt je opleiding zelf in met keuzedelen

Je kunt je mbo-opleiding zelf inrichten door middel van de keuzedelen. Met een keuzedeel kan je verbreding aanbrengen in je opleiding. In het eerste en tweede jaar krijg je twee keuzedelen aangeboden. In het tweede jaar mag je daarnaast één extra keuzedeel kiezen. 

Interculturele communicatie

Omgaan met gasten van andere culturen staat centraal. Interculturele verschillen kennen, herkennen en hierop inspelen, bewustwording van eigen cultuur, waarden, overtuigingen en gedrag.

Dit keuzedeel krijg je aangeboden in het eerste jaar. 

Organisatie interne evenementen

Lijkt jou het leuk om evenementen te organiseren? Tijdens dit keuzedeel leer je wat je allemaal rekening mee moet houden, zodat jouw evenement straks op rolletjes verloopt! Communicatie, coördinatie en aansturingsvaardigheden staan hierbij centraal.

Online marketing

De online wereld en social media hebben een grote stempel gedrukt op het mkb en de commercie. Je leert daarom in dit keuzedeel hoe je online marketing kan toepassen in jouw vakgebied. 

Dit keuzedeel krijg je aangeboden in het tweede jaar. 

Spaans

Grammatica en uitspraak, presenteren, schrijven en lezen van korte vakteksten, communiceren met gasten, luisteren.

Voorbereiding hbo

Wil je na afronding van je mbo-opleiding doorstuderen binnen het hbo, kies kan dit keuzedeel. Je wordt voorbereid op een hbo-opleiding: je wordt begeleid in het kiezen van een passende hbo-opleiding en het ontwikkelen van hbo-competenties.

Keuzedelen
Interculturele communicatie
Organiseren evenementen
Online marketing
Spaans
Voorbereiding hbo
Keuzedelen
Interculturele communicatie
Organiseren evenementen
Online marketing
Spaans
Voorbereiding hbo

* GL: gemiddeld aantal lesuren per week. Uren en vakken onder voorbehoud.

Meer dan de helft praktijk

De mbo-opleiding Marketing en Communicatie bestaat voor ruim 60% uit praktijk. Leren door doen dus! Zo heb je een week lang de PR-week en ga je gedurende de opleiding twee keer op (internationale) stage. 
Middelbare hotelschoolopleiding (mbo) met veel praktijkonderwijs bij Tio

Studiebelasting

Tijdens het tweejarige programma heb je ± 28 tot 30 contacturen per week in het eerste en tweede jaar. Daarnaast moet je zelf 3 tot 10 uur studeren per week. De studiebelasting van het fasttrackprogramma is ± 40 tot 42 contacturen per week. De studie is intensief, doordat je in de zomermaanden stage loopt.

Mbo in 1 jaar (fasttrackprogramma)

Je kunt vanaf 2023 deze mbo4-opleiding in slechts één jaar afronden als je kiest voor het fasttrackprogramma. Je studeert dan supersnel. Iets voor jou?
Tijdens deze supersnelle studeerformule volg je vakken uit het eerste en tweede studiejaar. Het fasttrackprogramma is bedoeld voor zeer gemotiveerde studenten met een goede vooropleiding.


september-december

januari-mei

juni-augustus

Jaar 1

Lesperiode 1

Lesperiode 2

Stage 

Intensief studeren

Zeer gemotiveerde studenten met een havo-, vwo-, mbo3- of relevante mbo2-vooropleiding kunnen vanaf 2023 de mbo4-opleiding Marketing en Communicatie in slechts één jaar afronden. Alle vakken van het studieprogramma volg je dan in één jaar, waarbij sommige vakken versneld worden aangeboden. Het fasttrackprogramma heeft ± 40 tot 42 contacturen per week. 

Vrijstellingen

Afhankelijk van je vooropleiding kun je in aanmerking komen voor één of meerdere vrijstellingen. In een persoonlijk gesprek kan het aanvragen van vrijstellingen worden toegelicht.

Hbo in 2 na mbo Marketing en Communicatie

Na de mbo4-opleiding Marketing en Communicatie kun je instromen in het tweede jaar van de hbo-opleiding Communicatie en PR. Je kunt dan in slechts twee jaar je hbo-diploma behalen.

Mbo in 2 jaar

Je krijgt de kans om de mbo-opleiding in slechts twee jaar af te ronden. De studie is intensief, doordat je in de zomermaanden stageloopt. 


september-december

januari-mei

juni-augustus

Jaar 1

Lesperiode 1

Lesperiode 2

Stage 1

Jaar 2

Lesperiode 3

Lesperiode 4

Stage 2

In je eigen tempo

Ook is het mogelijk om naast de standaardprogramma’s van 1 of 2 jaar, de studie in je eigen tempo af te ronden, bijvoorbeeld in 2,5 of 3 jaar. Samen met je studiecoach bepaal je dan wanneer je welke vakken en stages afrondt.

Waar kan ik studeren?

Hogeschool Tio heeft vestigingen in:

Alle hbo- en mbo-opleidingen worden aangeboden op alle vestigingen. 

Ontdek meer
Created with Sketch.
Je krijgt les in kleine klassen. Het gewogen gemiddelde is 8 studenten per les.