“Iedereen is positief over de online lessen op Tio”

Al sinds dag één van de scholensluiting vanwege het coronavirus biedt Hogeschool Tio alle hbo- en mbo-lessen online aan aan de studenten. Hoe wist Tio dit, op zo’n korte termijn, voor elkaar te krijgen? “We waren goed voorbereid op de maatregelen”, zegt Tio’s ICT-manager Louis van Dieteren. “Met elkaar doen we een fantastische job!”

Hard gewerkt achter de schermen

In het weekend dat de scholensluiting aangekondigd werd, heeft o.a. de ICT-afdeling van Tio alle zeilen bijgezet om direct op maandag al online lessen aan te kunnen bieden. “We zijn dat weekend erg druk geweest om samen met de functioneel beheerder van Blackboard Collaborate Ultra alles goed te laten werken zodat de lessen hier goed op functioneren”, legt Louis uit. “Ook hebben we veel webcams aangeschaft en geïnstalleerd die de docenten kunnen gebruiken voor hun lessen. Daarnaast zijn we druk bezig geweest met het schrijven van instructies en versturen van instructiefilmpjes om de docenten zo goed mogelijk voor te bereiden.”

Eerste lessen een succes

Inmiddels vinden er al veel lessen online plaats en is Louis tevreden. “Alles verloopt heel goed en we horen veel positieve berichten. In het begin kwamen er nog wel wat vragen, maar deze hebben we goed kunnen oplossen en alles draait heel goed. Op iedere vestiging is een systeembeheerder aanwezig die bij problemen direct bij kan springen. Waar nodig pakt de functioneel beheerder van Blackboard de 2e-lijns calls direct op. Daarnaast kunnen de docenten de servicedesk benaderen.”

Tio was goed voorbereid

Dat Tio zo snel en kordaat kon handelen met het aanbieden van online lessen, komt mede doordat de ICT goed voorbereid was, vertelt Louis. “Blackboard Collaborate Ultra gebruikten we al voor de online examentrainingen, dus hier beschikten we al over. Het was nog wel de taak om de docenten goed voor te bereiden. Veel docenten hebben nog niet eerder met dit systeem gewerkt en we zagen nog wat onwennigheid en onzekerheid. De meeste docenten zijn de dag voordat ze online les gingen geven, nog specifiek door de systeembeheerders benaderd om te checken of het ze lukte en directe ondersteuning te geven. De functioneel beheerder was ook continu beschikbaar voor de meer inhoudelijke vragen. Prachtig om te zien dat we als Tio in staat zijn zo snel in te spelen op de situatie.

Iedereen is positief

Hoe de komende weken eruitzien op de ICT-afdeling? “Dat is lastig te voorspellen. We hebben ons eerst gericht op de realisatie dat de lessen op afstand gegeven kunnen worden. Er kunnen wellicht meer geavanceerde gebruikersvragen ontstaan. Dagelijks wordt de FAQ daarmee aangevuld.” Louis vult aan: “We hebben hard gewerkt om alles goed werkende te maken, dit kunnen we de komende weken blijven gebruiken. Iedereen is positief over hoe het gaat op dit moment. Met elkaar doen we een fantastische job!”