1. Home
  2. Nieuws
  3. Sales en pitches tijdens de Salesweek

Studenten brengen sales- en pitchtrainingen in praktijk tijdens finale Salesweek

Voor eerstejaarsstudenten International Business Management en Commerciële Economie was vandaag een spannende dag: de finaledag van de Salesweek! Na een week vol gastcolleges en trainingen brachten ze vandaag hun kennis in de praktijk. 

Ruil een pen

De studenten kregen op de finaledag anderhalf uur de tijd om een Tio-pen te ruilen tegen iets mooiers, groters of kostbaarders. Het nieuw verkregen voorwerp mocht vervolgens weer tegen iets anders geruild worden, zodat een grote ruilketen ontstaat met een mooi eindresultaat. Op elke Tio-vestiging gingen studenten in duo’s op pad; het duo met het beste resultaat én de beste pitch over hun ruilketen wint! Business-student Tom: “Het is een leuke opdracht, we hebben er zin in. We gaan onze charmes in de strijd gooien. Ondertussen weten we hoe we goed moeten verkopen, dus het gaat zeker goedkomen.”

Sales- debat- en pitchtrainingen

De studenten gaan niet onvoorbereid op pad: de afgelopen dagen hebben ze verschillende trainingen gevolgd. Zoals salestrainingen, debattrainingen en pitchtrainingen. Business-studente Julia: “De theorie die we aan het begin van deze week leerden, konden we later direct in de praktijk toepassen. Het debatteren vond ik het leukst. Met je groep was je voor of tegen een stelling en moest je voor een jury debatteren tegen de andere groep. De interactie tijdens het debatteren gaf mij echt energie. En mijn groepje had gewonnen!”

Deze trainingen komen nu mooi van pas: om een pen te ruilen tegen iets moois en kostbaars heb je aardig wat verkooptechnieken nodig, en om de groep te overtuigen dat jij het beste resultaat hebt behaald komt de pitchtraining ook goed van pas!

Het resultaat

Het resultaat mag er zijn: studenten hebben hun pennen omgeruild tegen onder meer een tas met Ritualsproducten, een horloge en een stropdas. Maar de bijzonderste ruil gaat naar studenten Max (International Business Management) en Ole (Commerciële Economie en Ondernemerschap) van Tio Rotterdam; zij kwamen namelijk terug met een heuse stageplaats! “De opdracht was erg leuk, vooral om toe te passen wat je heel de week geleerd hebt en om interactief bezig te zijn. Om uiteindelijk de stageplek te bemachtigen hebben we gebruik gemaakt van ons netwerk en nagedacht over hoe je de waarde steeds weer kunt vergroten. De belangrijkste les is dat je moet doorzetten en nooit zomaar ergens genoegen mee moet nemen.”

Gefeliciteerd!

Ook op de andere vestigingen zijn verschillende winnaars uit de bus gekomen, met onder meer een giftbox en een auto voor een dag. Alle prijswinnaars gefeliciteerd!

Bekijk ook de salesweek-video!