Hoewel een groot aantal studenten tijdens de uitloopweek al richting zon en sneeuw waren vertrokken, werd de gastcollegedag op 21 februari op de vestiging in Utrecht uitstekend bezocht. De verschillende gastsprekers gaven de aanwezige studenten allerlei tips en tools die ze kunnen inzetten om zich te onderscheiden van ‘de mainstream’ en zo de aandacht van het publiek te trekken.
Corno van de Berg van Droomplekken.nl gaf een lezing over hoe hij erin slaagde een ‘influencer’ te worden en hoe hij hier een verdienmodel aan koppelde.
Wereldreiziger Erna Hoek van Viking Riviercruises putte uit haar meer dan 20-jarige ervaring als organisator van busreizen door de USA en Canada. Ze hield de studenten voor vooral ‘echt’ te zijn en oprechte interesse in je gasten te tonen. “Wees flexibel en open naar je gasten toe, ook als dat betekent dat je midden op de Donau al je gasten ineens op een ander schip moet plaatsen omdat het huidige schip teveel diepgang heeft voor de gedaalde waterstand.”
Hans van Wamel van het Jamaica Tourist Board gaf aan dat je helemaal geen torenhoge marketingbudgetten nodig hebt om een ‘gevoel’ over te brengen op je potentiële klant. Zo was voor Van Wamel een redactionele bijdrage over Jamaica in het tv-programma 3 op Reis van onschatbare waarde.
Iets wat Danique Aaftink en Julian Spekman van Surf Market beaamden. Kies de kanalen die bij je passen! Focus op waar je goed in bent, eerlijkheid, eigenwijs zijn en problemen oplossen waren de belangrijkste tips die de studenten meekregen. Ook wisten vele studenten niet dat Tio en Surf Market er samen voor zorgen dat studenten laptops, Office en overige ict-middelen voordelig kunnen regelen via de webshop SurfSpot.
Horecaman Leon Mazairac van Restaurant Podium onder de Dom had misschien wel de beste tip voor de studenten. “Eenvoud is al complex genoeg, natuurlijk is het leuk om een Michelin ster te krijgen, maar het moet niet je doel zijn. Je doel is iedere avond weer tevreden gasten.”
De sprekers van At & T benadrukten de cultuurverschillen van de verschillende landen waarmee zij werken en hoe daar mee om te gaan.
Door Marijn Tielemans van Agile talentmanagement werd met veel passie verteld dat managers als mieren zouden moeten opereren om succesvol te zijn. “Kijk maar eens goed hoe het er in een mierenhoop aan toegaat. Waar zit de CEO-mier en welke mier vervult de rol van architect of projectleider? Het lijkt een complex en ongeorganiseerd systeem, maar schijn bedriegt. Want de schade aan een mierenhoop wordt al snel hersteld. Wat voor een mierenhoop opgaat, kan ook voor organisaties gelden.” Marijn Tielemans gaf in zijn college een voorzet voor een nieuwe manier van managen.
Joost Moonen van Rabobank’s Export & Project Finance team gaf de studenten een introductie in de fascinerende wereld van Export & Project Finance.
Eventmanager Leonie Martens ging nader in op de verbindende rol van evenementen en hoe je daarop inspeelt. Ook lichtte zij enkele recente door Le Mar Events georganiseerde evenementen nader toe.
Carlina de Lorenzo is gecertificeerd ijsspecialist en runt samen met Roberto ijssalon Roberto Gelato in Utrecht. Voor kinderen schreef ze eerder ‘Lekker, IJS’. Carlina nam de studenten mee in deze ijskoude wereld en trakteerde iedereen op een tegoedbon voor heerlijk ijs!
Dennis Stokman van het SEO-bedrijf Blauwe Monsters lichtte toe hoe zij zijn uitgegroeid tot een topspeler in internet marketing. Zij bedienen inmiddels meer dan 100 websites en webwinkels. Hun kracht is organisch op 1 komen in de zoekmachine. Zij verslaan bedrijven zoals Zalando en Bol.com doordat zij het grootste linkbuildnetwerk van de Benelux hebben.
Zowel studenten als docenten en gastsprekers kijken terug op een geslaagde dag!