Sharon Teeuwen is docente Engels op Tio Eindhoven en is daarnaast docentencoach, een functie waarbij ze docenten traint en begeleidt. “Het draait daarbij om de vraag hoe je de lesstof prikkelend overbrengt op de studenten, waardoor de informatie zo goed mogelijk beklijft.”
Bachelor, master en lerarenopleiding
Ze begon ooit met een studie Engelse Taal en Cultuurstudies in Utrecht. Hierop volgde een master in Internationale Betrekkingen en uiteindelijk ook nog een lerarenopleiding. “Mijn hart ligt bij het onderwijs, dat realiseerde ik me tijdens een opdracht voor mijn baan bij de gemeente”, vertelt Sharon Teeuwen. “Toen ben ik in het diepe gesprongen en heb ik de lerarenopleiding gedaan.”
Docent Engels
Het vak van docent bleek perfect bij haar te passen, “maar van tevoren wist ik dat niet”, lacht ze. Na een paar jaar in het bekostigde onderwijs gewerkt te hebben, kwam ze bij Tio terecht als docent Engels op het mbo en hbo.
Werk en gezin goed te combineren
De vrijheid die Teeuwen krijgt bij Tio, bevalt haar: “De flexibiliteit is ideaal; ik kan mijn werk en mijn gezin goed combineren. Daarnaast krijg je bij Tio veel kansen; ik ben bijvoorbeeld gevraagd om docentencoach te worden en ik vind het ontzettend leuk om te doen.”
Advies over activerende werkvormen
Als docentencoach houdt van Teeuwen zich, samen met twee collega’s, voornamelijk bezig met wat ze ‘activerende werkvormen’ noemt. “Het draait daarbij om de vraag hoe je de lesstof prikkelend overbrengt op de studenten, waardoor de informatie zo goed mogelijk beklijft.” Tio-docenten komen uit de praktijk en hebben zodoende vaak nog weinig of geen ervaring met lesgeven. De docentencoaches helpen hierbij. “Hoe maak je de stof boeiend, hoe bereik je deze doelgroep, dat soort vragen.”
Klein en intiem
De groepsgrootte en de manier van lesgeven verschillen met het bekostigd onderwijs, merkt Teeuwen. “Tio is kleiner en intiemer en ik krijg de ruimte om een leuke draai te geven aan mijn lesprogramma.” Vooral het onderlinge contact maakt dat Teeuwen zo graag voor de klas staat. “De goede gesprekken, de humor van mijn studenten, de manier waarop je ze ziet groeien. Dat vind ik mooi.”