Terwijl de mussen van het dak vielen van de hitte, werden in congrescentrum en theater De Reehorst in Ede de nieuwste Tio-studenten getrakteerd op een dag vol boeiende gastcolleges. Professionals uit het vakgebied als reisexpert Chris Zegers en Holland Casino-CEO Erwin van Lambaart wisten de studenten volop te inspireren. Voor de enthousiaste eerstejaars was het letterlijk een warm welkom. De kop is eraf: let the year begin!
Bekijk ook de foto's onderaan de pagina
Cees Verkuyl: durf voor jezelf te kiezen
Cees Verkuyl, dit jaar verkozen tot commercieel directeur van het jaar, geeft studenten Commerciële Economie en Ondernemerschap en International Business Management tips en tricks om succesvol te worden in de sales: wees eerlijk en oprecht, verdiep je in de vraag áchter de vraag, wees creatief en innovatief en durf voor jezelf te kiezen. “Het gaat uiteindelijk om wie jullie zijn en om wie jullie willen worden.”
Belevingen creëren met Sjoerd Weikamp
De studenten in de richtingen event, hospitality en toerisme werden door eigenaar van Eventbranche.nl Sjoerd Weikamp direct aan het (denk)werk gezet en mochten meepraten over de campagnes van wereldmerken als Audi, Ben & Jerry’s en C&A. “De branche verandert”, demonstreerde de eventprofessional. “Voor succesvolle marketingcampagnes worden nu live events ingezet. Belevingen creëren, daar draait het om.” Een interessant gastcollege, vond Hotel- en Eventmanagementstudente Anouk. “Hij nam je echt mee in zijn verhaal, met voorbeelden uit de praktijk, waardoor je precies begreep wat hij bedoelde.” Hotel- en Eventmanagementstudente Nynke vult aan: “Leuk dat Tio dit organiseert. Het is interessant om ervaringen vanuit het bedrijfsleven te horen; de sprekers vertellen hoe het er echt aan toe gaat in de branche. Dat is heel inspirerend.”
Thomas Landen over uitdagingen binnen toerisme
Hospitality-expert Thomas Landen nam de studenten mee de wereld van hotels en toerisme in. Zijn indrukwekkende boodschap: “Over 12 tot 15 jaar is het wereldtoerisme verdubbeld. We zijn op weg naar twee miljard (!) toeristen per jaar. Dat brengt kansen met zich mee, maar ook uitdagingen. Het is aan jullie om daarmee aan de slag te gaan.”
Erwin van Lambaart: maak fouten
“Je moet fouten maken om succesvol te worden,” vertelt Holland Casino-CEO Erwin van Lambaart zijn publiek. Zijn grootste angst is dat een organisatie niet wil veranderen of groeien, uit angst om fouten te maken. Zijn motto: “Work hard, learn fast, enjoy life, conquer the world and make the difference!”
Op ontdekkingstocht met Chris Zegers
Tv-presentator en reisexpert Chris Zegers gaf de toerismestudenten een kijkje in zijn leven. Op geanimeerde wijze vertelde hij over zijn ervaringen van junior accountant tot profvoetballer en van acteur tot tv-presentator. Zijn liefde voor reizen bracht hem waar hij nu is. Chris’ boodschap: “Het is niet erg als je nog geen ‘plan’ hebt. Ga op ontdekkingstocht, leer wie je bent en doe waar je energie van krijgt. Dan is alles mogelijk.” Steward(ess) Receptionist(e) Host(ess)-studente Kaitlyn was onder de indruk van Chris’ verhaal. “Het is een man met veel ervaring, dus het was leuk om zijn verhaal te horen. Dat ging niet alleen over het vakgebied, maar ook over zijn eigen ervaringen. Dat maakte het persoonlijk. Ja, ik vond het heel inspirerend!”
De beste salestips van Patrick Albers
Accountmanager en salesprofessional Patrick Albers bracht de businessstudenten alle kneepjes van het salesvak bij. Hij deelde zijn ervaringen in het vak én vertelde over zijn pitch waarmee hij Senior sales professional van het jaar 2018 werd. Zijn tip: “Gebruik in je presentatie een anekdote. Dan creëer je gelijk een persoonlijke sfeer.”
Milo Berlijn: het kan zo leuk zijn
‘Gangmaker in aardigheid’ Milo Berlijn leert de Hotelmanagementstudenten een lesje over gastvrijheid. Met hilarische anekdotes uit zijn privéleven laat hij zien hoe leuk het leven en werken kan zijn, als je maar aardig en positief blijft: “Je hebt enorm veel invloed op je eigen leven.” Geniet, ga met mensen in gesprek, geef elkaar complimenten en wees vooral proactief.
Gastcollege over geld met Marco Groot
Geld vliegt de International Business Management-studenten letterlijk om de oren tijdens het gastcollege van Marco Groot. De eigenaar van consultancy- en coachingbureau 8 days a week vertelt over de geschiedenis van geld, de waarde van geld en deelt zelfs verschillende valuta uit. Wat beschouwt hij als economische groei? Health, Homies and Hobbies. “Doe vooral waar je heel blij van wordt,” sluit hij af.
Leren van de besten
“Ik vind het vandaag heel interessant, met al die sprekers. Je krijgt een kijkje in het leven van professionals uit de branche. Ik heb er zeker iets aan gehad”, vertelt een International Business Management-student uit Amsterdam. “Het is heel leuk om van de sprekers te horen wat ze precies doen en wat hun ervaringen zijn”, beaamt Twan, student Steward(ess), Receptionist(e), Host(ess). “Je hoort nu hoe het echt in de praktijk gaat. Dat is heel informatief. Vanaf de zomer keek ik er al naar uit, maar nu heb ik helemaal zin om te beginnen met mijn studie!” Businessstudent Aaron voegt toe: “Wat ik heb geleerd van vandaag? Dat je een doel voor ogen moet hebben; weten waar je het voor doet. Zo volg ik een opleiding aan Tio om te investeren in mijn toekomst.”