1. Home
  2. Nieuws
  3. 30 procent aankomende studenten stelt studie uit vanwege corona en digitale lessen

30 procent aankomende studenten stelt studie uit vanwege corona en digitale lessen

12 procent kiest vanwege crisis andere studie dan bedacht

Dertig procent van de jongeren die voornemens waren te gaan studeren in 2021 geeft corona en de daarbij horende digitale colleges als reden om een studie uit te stellen. Dit blijkt uit onderzoek van Hogeschool Tio (met opleidingen op het gebied van hospitality, toerisme en business) onder ruim 500 studiekiezers verspreid door heel Nederland. Twaalf procent kiest vanwege de crisis voor een andere studie dan van tevoren bedacht. Daarnaast geeft 63 procent aan vanwege de verhalen over online trajecten minder zin te hebben om te beginnen met studeren. In de meeste gevallen moeten studiekiezers die in september willen starten hun studiekeuze voor één mei doorgeven bij Studielink.

Verloren voelen en andere studie dan bedacht

Het overgrote deel (70%) van de studiekiezers is bang zich tijdens hun aankomende studietijd verloren te voelen vanwege het uitblijven van persoonlijk contact. En 82 procent denkt dat het straks lastig vrienden maken is. Een nog groter gedeelte (85%) denkt dat de kwaliteit van de studie achteruit gaat als de colleges allemaal digitaal blijven.

Katinka Reuling, algemeen directeur Hogeschool Tio: “Een studietijd moet naast leerzaam en een perfecte start voor een carrière ook leuk zijn. Daar horen sociale contacten en activiteiten bij, wat ook deel uitmaakt van de ontwikkeling van de student. Bij Tio blijven we ons inzetten voor een lesprogramma waarin persoonlijke aandacht en kwaliteit centraal staan; dat hebben we altijd gedaan en doen we nu ook. Studenten krijgen les in kleine klassen van gemiddeld 11 studenten, en kunnen altijd aankloppen bij hun studiecoach als ze ergens tegenaan lopen. Uitstellen van de studie is dan ook in de meeste gevallen niet nodig. Bovendien verwachten we in september weer fysiek bij elkaar kunnen komen op onze vestigingen. Tot die tijd bieden we via de digitale weg kwalitatief, persoonlijk en kleinschalig onderwijs.