1. Home
  2. Nieuws
  3. Wie heeft de beste online onderneming?

Wie heeft de beste online onderneming?

Het opzetten van een echt online bedrijf is een droom voor veel studenten Commerciële Economie en Ondernemerschap. Tijdens het project Digital Student Company komt deze droom uit. In de online finale op 22 april hebben de vijf beste teams de eer om hun ideeën te pitchen aan de jury. De studenten laten vandaag zien al echte ondernemers te zijn. Welk bedrijf heeft de meeste kans van slagen?

Online business opzetten

Tijdens het project werken de studenten in teams toe naar het opzetten van hun online business. Ze bedenken een product of concept, doen marktonderzoek en stellen een ondernemingsplan op. En ze gaan natuurlijk echt aan de slag: van een website bouwen en inkoop tot financiële administratie en marketing. Alles wat bij het runnen van een bedrijf komt kijken dus!

Online pitchen voor vakjury

Dit jaar geen finale op locatie, maar een online finale. De spanning is er niet minder om! De studenten vertellen enthousiast over hun ondernemingen en moeten goed hun hoofd erbij houden tijdens de kritische vragen van de juryleden. Juryvoorzitter Sébastien Willems (CEO PressPage): “Waaraan gaan jullie je marketingbudget, naast Instagram, besteden?”, “Waarmee gaan jullie je onderscheiden van concurrenten?” en “Wat zijn jullie doelen/targets?”

De top 5

Na pittig juryberaad na alle pitches is dit de top 5:

5. Jesper de Wit, Raoul Maes & Sam Vanderzaken van de Tio-vestiging Rotterdam hebben Studentenplanning.nl opgezet. Hiermee helpen zij mbo- en hbo-studenten binnen 24 uur met een studieplanning op maat. Ze houden hierbij zelfs rekening met de unieke leessnelheid van de student.

4. Het team van Floris-Jan Keus, Kim Nolten, Job The, Sybren Giesbers en Merijn Awater (Tio Utrecht) bedacht een concept om de verspilling in restaurants tegen te gaan. Op het online platform Discount Dinner kunnen restaurants last minute hun gerechten met korting plaatsen en bezoekers kunnen deze direct kopen en een tafeltje reserveren.

3. Startboxy is het bedrijf van Joost van Lange, Anouk Loenen, Kim Loenen en Damian Matthew van Tio Hengelo. Voor elke ruimte in huis of speciale gelegenheid bieden zij boxen aan met benodigdheden: van de Keukenboxy en de Badkamerboxy tot een speciale Kerstboxy.  Anouk: “De eerste Boxy is al verkocht! We gaan ons inschrijven bij de KvK, zodat we kunnen inkopen bij groothandels en kunnen groeien.”

2. Kim van de Poppe, Eva Komin en Ronin Frantsen (Tio Amsterdam) vertellen enthousiast over hun website My Tabbo, waar ze abonnementen verkopen voor pakketten met tampons, maandverband en inlegkruisjes van hun eigen merk. Juryvoorzitter Sébastien Willems: “Een goed businessmodel, wat op lange termijn schaalbaar is. Echt een heel goed idee.”

1. En de winnaar is… Simplace! Het bedrijf is van Jesse Simons, Ruben van Dongen, Bas Nell, Noah Wilken en Reinier Dix van de vestiging Tio Utrecht. Simplace biedt een market place met het grootste aanbod voor game simulation (zoals race, flight en boat simulation). De studenten hebben een uitgebreid marketingplan van onder andere Google Ads, social media en SEO. Met passie vertellen zij over hun ideeën.

Beste online Tio-onderneming van het jaar

Student Jesse Simons uit het winnende team vertelt over het project.“Ik kwam op dit idee omdat ik vroeger piloot wilde worden, toen heb ik in een flight simulator gezeten. Door marktonderzoek kwam ik erachter dat er nog geen overzicht was van het totale aanbod game simulators. Simplace biedt nu deze market place! We gaan 100% zeker door met dit bedrijf zodat het kan groeien, waarbij we ons ook meer gaan richten op internationale markten. Ik heb al contact met mensen in Amerika en Australië.”

Wat vond Jesse, tot slot, van de online finale? “Goed geregeld! Gezien de situatie is Tio met een prima oplossing gekomen om deze finale toch nog door te kunnen laten gaan. We konden ons idee op deze manier goed presenteren. Ik wil Tio bedanken dat we deze kans hebben gekregen om vanaf niets een heel bedrijf op te zetten! Het was een gave strijd, we hebben heel veel dingen geleerd.”

Ondernemers in spé

Jurylid Edwin van der Horst, ondernemer en directeur van Digitale Publicatie Makers, was onder de indruk van de finalisten. “Ik heb vandaag echt een aantal ondernemers in spé gezien. Regelmatig dacht ik: wauw, wat leuk! Ja, ik was echt wel verbaasd. Ik heb hele mooie dingen gezien en het was voor mezelf ook leerzaam. De finale vond online plaats en dat werkte fantastisch. Zo’n online finale is makkelijk, scheelt reistijd en is kostenefficiënt. Ook voor mij als jurylid was dat makkelijk. Echt een hele goede oplossing, nooit meer anders doen, zou ik zeggen!”

Prijzengeld én bloemen

De top 3 ontvangt respectievelijk 500, 250 en 100 euro aan prijzengeld. De teams gaan dit investeren in hun bedrijf. Omdat de finale online plaatsvond, krijgen de winnaars bloemen thuisgestuurd.