1. Home
  2. Nieuws
  3. Salesmanager bij American Express

Salesmanager bij American Express

Stefan Sprenkels werkt als salesmanager bij American Express en hielp bij het opzetten van een nieuwe afdeling voor American Express Nederland. Een vreemde switch? “Helemaal niet, want ook hier kan ik, net als in de hotellerie, service verlenen en verwachtingen overtreffen.”

Stefan: “American Express heeft drie verschillende takken, ik werk voor de corporate tak en ben verantwoordelijk voor de acquisitie van business-to-business. Ik implementeer de financiële producten die speciaal zijn ontwikkeld voor bedrijven bij het midden- en kleinbedrijf. Dit doe ik met name via de telefoon. Ik heb deze afdeling zelf opgezet en de processen ervoor ontwikkeld. En het is een succes: ik heb er nu inmiddels al een collega bij gekregen. Voor een groot internationaal bedrijf als American Express is Nederland een kleine markt. Maar we richten ons met name op reis- en representatiekosten en dat past goed bij een reislustig en internationaal georiënteerd land als Nederland.”

Kracht en meerwaarde

“Deze afdeling bestond al wel in de UK, maar in Nederland werd tot voor kort alleen met een buitendienst gewerkt. Sommige bedrijven zijn echter net te klein om bezocht te worden door de buitendienst, maar wel interessant voor American Express. Via de telefoon zijn deze bedrijven redelijk snel en relatief gemakkelijk te overtuigen van onze kracht en meerwaarde. Deze manier van werken was reeds een succes in de UK, daarom is ervoor gekozen om ook binnen de Nederlandse markt zo te gaan werken. Daar kwam nogal wat bij kijken, in Nederland werken wetten en regels namelijk heel anders dan aan de overkant van het Kanaal. Ik zie deze afdeling in Nederland echt groeien, mede door de veranderde manier van zaken doen. Eerder wilde men graag eerst een persoonlijk gesprek. Nu moet alles sneller en efficiënter en schaft men diensten die de efficiency verhogen eerder telefonisch aan.”

A-merk met status

“Ik werk nu drie jaar bij dit bedrijf en ik ben er echt van gaan houden. American Express is een A-merk, het staat voor status en servicegerichtheid. Het internationale netwerk van het bedrijf opent deuren en zorgt voor een uitstekend toekomstperspectief. Amerikaanse werkgevers zijn per definitie hard, maar ook heel duidelijk. Op basis van prestatie wordt je beoordeeld, zo simpel is het. Ik heb vanaf mijn veertiende altijd in de horeca en hotellerie gewerkt, in vier- en vijfsterrenhotels zoals Hotel de l’Europe en het Amstel InterContinental Amsterdam. Ik dacht dat ik nooit de horeca uit zou gaan. Maar toen kreeg ik hier, nog tijdens mijn afstuderen, zo’n mooie kans: die moest ik gewoon grijpen. Wat ik het leukste vind aan de hotellerie, namelijk service verlenen en verwachtingen overtreffen, dat kan hier ook.”

The American dream

“Een tijdje geleden ben ik in New York geweest, in het World Financial Center. Hier zit het hoofdkantoor van American Express. De sfeer hier sprak me enorm aan! Het is een droom om daar te mogen werken, dicht bij het vuur, waar de beslissingen worden genomen. Ik heb echt binding met het bedrijf en dat moet ook wel. Dat zie ik ook om me heen: collega’s werken hier of 1, of 20 jaar. Als het aan mij ligt ga ik voor de 20!”

Business - Stefan werkt bij American Express
Ja, ik accepteer cookies om optimaal van de mogelijkheden van Hogeschool Tio gebruik te kunnen maken. Accepteer cookies