Veel jongeren vinden het lastig om na de middelbare school een studie te kiezen. Terwijl ze druk bezig zijn met het voorbereiden van de eindexamens, komt die studiekeuze steeds dichterbij.
Leerlingen kunnen open dagen en proefstudeerdagen bijwonen van (hoge)scholen en universiteiten om een beter beeld te krijgen van de studies die elke onderwijsinstelling aanbiedt. Middelbare scholen moedigen leerlingen aan om in gesprek te gaan met een decaan, mentor of met ouders. Ook zijn er veel online studiekeuzehulptools die leerlingen gebruiken om erachter te komen welke studie het beste bij hen past. Maar waar letten jongeren eigenlijk op bij het kiezen van een studie? Hogeschool Tio deed onderzoek onder 571 leerlingen (tussen de 15 en 21 jaar oud)1 naar wat zij belangrijk vinden bij het maken van hun studiekeuze. Daaruit is de volgende top vijf samengesteld:
Persoonlijke begeleiding
De absolute nummer één factor waar jongeren op letten bij het kiezen van een studie is persoonlijke begeleiding. Uit het onderzoek blijkt dat bijna 85 procent van de jongeren persoonlijke begeleiding belangrijk vindt bij een studie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een studiecoach. Studenten kunnen bij deze studiecoach terecht wanneer zij vragen hebben over onder andere hun studieloopbaan, de vakken die zij (willen) volgen of over het lopen van een stage. Ook kunnen studenten persoonlijke omstandigheden bespreken en hun vragen aan iemand stellen die er verstand van heeft. Dit zorgt ervoor dat studenten een goed onderbouwd advies krijgen.
Toekomstperspectief
Naast persoonlijke begeleiding blijkt dat jongeren veel waarde hechten aan het toekomstperspectief dat een studie hen biedt. Bijna 82 procent van de ondervraagden gaf aan te kiezen voor een studie die veel toekomstperspectief biedt. Jongeren gaan voor zekerheid en kiezen een vakgebied met veel werkgelegenheid. Ook is het werken aan je cv al veel belangrijker geworden tijdens de studententijd voor dat toekomstperspectief. Studenten doen een bestuursjaar bij hun vereniging, lopen stage, studeren in het buitenland of doen bijvoorbeeld mee aan competities binnen en buiten de studie. Zo vergroten zij de kans dat ze binnen aanzienlijke tijd een baan vinden.
Reputatie universiteit of hogeschool
Een ander component dat jongeren belangrijk vinden bij het kiezen van een studie is de reputatie van de onderwijsinstelling. Maar liefst 72 procent van de jongeren neemt de reputatie van een hogeschool of universiteit mee in hun overweging. Reputaties van onderwijsinstellingen kunnen gemakkelijk met elkaar worden vergelijken via ranglijsten (zoals de Keuzegids) die de kwaliteit van de studie en onderwijsinstelling weergeven. Het fijne van de Keuzegids is dat beoordelingen van andere studenten worden meegenomen, maar ook informatie over toelatingseisen, baankansen en het gemiddelde startsalaris
Praktijkervaring docenten
Een andere factor die jongeren relevant vinden bij hun studiekeuze, is de ervaring die docenten in het bedrijfsleven hebben. Zeven op de tien ondervraagde jongeren vindt het belangrijk dat een docent veel praktijkervaring heeft. Docenten die in de praktijk werkzaam zijn (geweest) kunnen een brug slaan tussen theorie en praktijk. Dit waarderen jongeren enorm!
Reputatie studie
Niet alleen de reputatie van de onderwijsinstelling is van belang, maar ook de reputatie van de studie wegen jongeren mee in hun keuze. Zes op de tien ondervraagde jongeren geeft aan de reputatie van een studie belangrijk te vinden. Uiteraard kiezen meer mensen voor een opleiding die goed staat aangeschreven in vergelijking met een opleiding die een mindere reputatie heeft.
De vijf bovengenoemde punten zijn natuurlijk niet de enige die jongeren belangrijk vinden bij het kiezen van een studie, maar wel de voornaamste die blijken uit het onderzoek. Andere zaken die een rol kunnen spelen bij studiekeuze zijn bijvoorbeeld de locatie van de onderwijsinstelling en de studiekeuze van vrienden/vriendinnen. Elke jongere zal voor zichzelf een afweging maken tussen de factoren die voor hem of haar het belangrijkst zijn. Een onderwijsinstelling doet er goed aan om naar die individuele voorkeuren te luisteren en een leerling daarmee zo goed mogelijk in zijn studiekeuze te begeleiden.
Meer weten over de overwegingen van scholieren in hun studiekeuze? Download het rapport: De studiekeuze nader bekeken.
- Hier zitten zowel jongeren bij die nog gaan studeren als jongeren die al aan een studie begonnen zijn.