1. Home
  2. Nieuws
  3. Inkoopmanager en F&B controller @ vijfsterrenhotel Karel V

Inkoopmanager en F&B controller @ vijfsterrenhotel Karel V

Oud-student Hotel-en Eventmanagement Fabian Soeters timmert stevig aan zijn carrière. Dagelijks is hij te vinden in Grand Hotel Karel V, een vijfsterrenhotel vol karakter in de Utrechtse binnenstad, waar hij hoofd inkoop is. Fabian: “Ik ben verantwoordelijk voor alle inkopen ten gunste van de operationele afdelingen binnen het hotel en maak er een uitdaging van de beste kwaliteit te krijgen tegen de scherpste prijs.”

Fabian verzorgt de inkoop van food en beverages en non-food producten zoals kantoor- en schoonmaakartikelen. Fabian: “Er moet worden onderhandeld over prijs, voorraden, levertijden en andere inkoopvoorwaarden die contractueel vastgelegd worden. Ik ben dus bezig met het ontwikkelen en beheren van een leveranciersnetwerk voor Karel V.”

Unique selling points

Grand Hotel Karel V is een vijfsterrenhotel dat vroeger als klooster en militair hospitaal diende. Het hotel telt 121 kamers en heeft een grote tuin, een brasserie en een restaurant bekroond met een Michelinster. Daarnaast heeft het hotel 13 zalen voor vergaderingen, conferenties en evenementen tot haar beschikking. Fabian: “Karel V bevindt zich op een toplocatie middenin het centrum van Utrecht met barretjes, winkels en er zijn verschillende bezienswaardigheden op loopafstand. De combinatie van de historische waarde van het pand met de service die de gasten krijgen is één van de unique selling points van het hotel."

Cost control

Fabian: “Eén van de belangrijkste aspecten voor mij is om, naast beheer van het inkoopbeleid, tegen de scherpste prijzen in te kopen. Bij ontvangst van artikelen in het hotel worden deze gecheckt op kwaliteit en gedistribueerd naar de desbetreffende afdeling. De pakbonnen worden gecontroleerd en de facturen worden ingeboekt. Hieruit ontstaan kosten op de balans welke – uiteraard - zo laag mogelijk gehouden moeten worden.”

Specificeren inkoopbehoefte

Een belangrijk onderdeel van het inkoopproces is het specificeren van de inkoopbehoefte voor het hotel en de voorraden die hieruit ontstaan. Fabian: “Het uitvoeren van het voorraadbeleid is één van de lastigste dingen. Ik maak dagelijks afwegingen tussen wat ik extra in moet kopen, wat er uit het magazijn geschrapt moet worden en wat volledig weggegooid kan te worden. Elke euro die ik kan besparen op inkoop is gunstig voor het bedrijfsresultaat van het hotel.”

Volg Fabian op LinkedIn.

Lees meer over: alumni, hotelschool, manager