1. Home
  2. Nieuws
  3. Directeur van hotel Corona

Directeur van hotel Corona

Als de muren van Hotel Corona konden spreken, dan hadden we die ook geïnterviewd. Het hotel is immers gevestigd in drie panden die honderden jaren oud zijn. Het was in het verleden een 'koffiehuys', waarna het een logement annex wijnhuis werd, vervolgens een sociëteit en tot slot weer een hotel. De muren hebben geen lippen, maar gelukkig kan de nieuwe directrice van het hotel, oud-Tio-studente Mariëlle van der Hilst - de Haas, enthousiast vertellen over het verleden van het hotel en - belangrijker nog - de veranderingen die op stapel staan.

"Zie je die lift daar? Dat is de oudste lift van Den Haag. En wist je ook dat dit één van de eerste hotels in Den Haag was met warm en stromend water?" Boutique Hotel Corona is het oudste viersterrenhotel in Den Haag en het hotelbedrijf gaat, met aandacht voor de rijke historie, zich klaarmaken voor de 21e eeuw. Mariëlle is vanaf 1 april werkzaam als directeur en zij zal de transformatie leiden, terwijl de eigenaar van het hotel op de achtergrond over haar schouder meekijkt...

Liefde op en voor het werk

De keuze voor de charmante directrice was een logische, zo blijkt. Mariëlle heeft de nodige ervaring en in deze functie maakt zij niet één, maar twee dromen waar. Ze gaat immers intensief samenwerken met haar grote liefde.
"Ja, dat klopt. Mijn man is manager van het restaurant en zodoende zien we elkaar niet alleen thuis, maar ook op de werkvloer vrijwel iedere dag. De exploitatie van het restaurant is in 2014 overgegaan naar Marcel van der Kleijn. In principe zijn het restaurant en het hotel gescheiden, maar de samenwerking wordt onder mijn leiding geïntensiveerd. Ik zie bijvoorbeeld graag dat één van de receptiemedewerkers van het hotel de kaarsjes in het restaurant aansteekt om de sfeer te verhogen en op het gebied van arrangementen is ook nog veel winst te behalen. Zo helpen we elkaar."

Hotelschool bij Tio

Mariëlle werkte hiervoor bij vastgoedbeheerder Metterwoon. De overstap van Metterwoon, dat naast het Badhotel in Scheveningen voornamelijk woningen in de portefeuille heeft, naar Boutique Hotel Corona lijkt groot. Toch heeft Van der Hilst de nodige bagage op het vlak van de hotellerie.
"In Utrecht heb ik de hbo-opleiding hotel- en hospitalitymanagement gedaan aan Hogeschool Tio. Mijn eindstage deed ik bij Grand Hotel Huis ter Duin en daar ben ik ook na mijn studie blijven hangen. Ik was daar verantwoordelijk voor leisure sales en heb er mijn man leren kennen. Daarna ben ik het vastgoed ingerold, als 'PA'. Het dienstverlenende aspect, dat iedere hotelier eigen is, komt daarbij uitstekend van pas. Toch bleef het hotelwezen kriebelen..."

"Ik kreeg kort geleden de kans om op de directeurszetel plaats te nemen. Hoe dat gebeurde? De eigenaar vroeg mij op een nieuwjaarsborrel of ik open stond voor een dergelijk aanbod. Ik hoefde er niet lang over na te denken."

Druk verbouwen

De voormalige directrice is met pensioen en ook van de huidige hotelkamers wordt binnenkort afscheid genomen volgens Mariëlle: "Zoals je ziet is het restaurant helemaal van deze tijd. Licht, trendy, sfeervol en open. De hotelkamers steken er nu wat schril bij af. Het zijn nette kamers, dat staat buiten kijf, maar ik vind ze zelf nogal 'klassiek'. Daarnaast willen we intern uitbreiden. De vergaderruimten worden omgebouwd naar hotelkamers en door het geheel anders in te delen ontstaat er ruimte voor meer kamers. Ook willen we misschien een nieuwe etage op de bestaande bouw gaan bouwen."

Valkuilen

De nieuwe functie is nog even wennen voor de jonge directrice, vooral 'time management' is van belang: "Voor de directrice die nu met pensioen is, was het geen fulltime baan. De eigenaar wil nu professionaliseren en daarvoor zijn meer kamers nodig. Met 36 kamers ben je als hotel namelijk aan de kleine kant."
"Het professionaliseringstraject is gestart met mijn komst; ik werk dan ook fulltime. Méér dan dat zelfs, en dat is best een valkuil. Als je voor een keten werkt, dan heb je een vast omkaderde functie. Nu ben ik vrijer en kan ik doen wat ik wil, maar daardoor wil ik vaak te veel. Als alles op de rit is, zal ik vast en zeker meer structuur in mijn leven krijgen. Zover is het echter nog niet, want er is werk aan de winkel."

Focus op sales

Den Haag staat inderdaad (nog) niet zo op de kaart als hotelstad, maar de bezettingsgraad van Hotel Corona is prima volgens Mariëlle: "De bezetting is dit jaar een stuk beter dan vorig jaar, en dat terwijl sales nog niet zo is opgepakt. Op dat vlak verwacht ik ook nog een slag te maken. De bezettingsgraad is evenwel met zeven tot acht procent gestegen bij een hogere kamerprijs afgelopen jaar. Ik pak de komende periode de sales op, terwijl de hotelmanager de operationele kant op zich neemt. Op dit moment ben ik aan het nagaan welke contacten er zijn geweest en daarbij focus ik op de kleinere bedrijven in de regio. Grotere firma's gaan toch eerder contracten aan met Novotel of een vergelijkbaar hotel; wij lopen toch tegen de beperking van het beperkt aantal kamers aan. Dat wordt aangepakt, mede door het opofferen van de vergaderruimten. Of die vergaderzalen dan niet rendabel waren? Nou, het is meer een kwestie van gebrek aan sales. De vergaderfaciliteiten worden door het restaurant verkocht en zij maken daar vanwege de drukte weinig tijd voor vrij. Dat kan ik ze niet kwalijk nemen. We denken met een groter aantal kamers beter te scoren."

Vrouwen aan de top

Het is goed om een vrouw op een hoge positie binnen een hotel te zien en ook Mariëlle ziet dat vrouwen zich meer laten gelden binnen de hotelbranche. "Dat steeds meer vrouwen hoge functies vervullen binnen de hotellerie kan geen toeval zijn. Hier in Den Haag zie ik dat Vanessa van der Vaart GM is bij het Novotel, Esther Boers is dat bij Carlton Ambassador en bij Suites Novotel zit ook een dame. Zo kan ik wel even doorgaan."
"Vrouwen hebben misschien wel meer oog voor detail, ze zijn vaak socialer en de manier van benadering is anders. Het clichébeeld van een calculerende mannelijke hotelmanager in een donker pak verdwijnt nu wel een beetje naar de achtergrond. Op de opleiding zag ik al veel vrouwen, maar die zie ik lang niet allemaal in de hotellerie terug. Studenten van hotelscholen vinden vaak een betrekking buiten de hotellerie en veel meiden zijn de evenementenbranche of een andere sector ingerold."

Toekomst met een gouden randje

We verlaten Den Haag met een goed gevoel. De toekomst van dit unieke hotel is in handen van een bekwame en gedreven vrouw, die bruist van de energie en niet kan wachten om haar visie los te laten op het hotelbedrijf. Ongetwijfeld zien de hotelkamers er over niet al te lange tijd compleet anders uit en zal de bedrijfsvoering nog professioneler zijn dan dat die al is. Als het hotel het voorbeeld van het naastgelegen restaurant volgt, dan lijkt die toekomst een gouden randje te hebben.

Volg Mariëlle op Linkedin.

Bron: Hospitality Management

Ja, ik accepteer cookies om optimaal van de mogelijkheden van Hogeschool Tio gebruik te kunnen maken. Accepteer cookies