1. Home
  2. Nieuws
  3. E-commerce-studenten richten bedrijf op en zoeken investeerders

E-commerce-studenten richten bedrijf op en zoeken investeerders

Een relaxte sfeer, wat geroezemoes aan de bar, een stel poolende studenten en op de achtergrond de radio zacht. Het lijkt een normale woensdagavond op de Amsterdamse Tio-vestiging. Maar niets is minder waar: nog geen uur later worden tijdens een aandeelhoudersmeeting drie keiharde pitches gehouden om investeerders te winnen. Tio-docent Steven Lips: “Hier staat de toekomst van BV Nederland!”

Echte ondernemersvaardigheden

De tweedejaarsstudenten E-commerce Marketing Sales sluiten vanavond het eerste deel van het project Digital Student Company af. 11 weken aan voorbereidingen gingen hier aan vooraf: van het doen van marktonderzoek en het schrijven van een businessplan tot sales en het bouwen van een website. Docent Steven Lips licht toe: “Alles wat in de praktijk komt kijken bij het opzetten van een bedrijf dus. Je ontwikkelt hier echte ondernemersvaardigheden.”

Professionele pitches

Vanavond moeten de jonge ondernemers, tijdens de door hen zelf georganiseerde aandeelhoudersmeeting, het publiek zien te overtuigen om te investeren in hun bedrijf. Tijdens professionele pitches presenteren de studenten hun ideeën aan het publiek. Eén van de ideeën is gebaseerd op een (succesvol) Amerikaans concept. E-commercestudente Noëlle Stevens: “Mensen kunnen dan geld doneren aan een goed doel en daarbij bijzondere ervaringen met Bekende Nederlanders winnen. Bijvoorbeeld een biertje drinken met Johnny de Mol.”

Maatschappelijk probleem

Soms ontstaan de ideeën ook uit eigen behoefte. Tio-Student Antoine van Hulst: “Ons idee is via een klasgenoot ontstaan. Hij drinkt regelmatig een biertje en wil vervolgens weten wanneer hij nog verantwoord achter het stuur mag zitten. Wij willen daarom betrouwbare alcoholtests gaan verkopen. Het verkeer moet veiliger worden.” Een maatschappelijk probleem dus. Niet alleen erg interessant, maar ook leerzaam voor de studenten. Of niet? Antoine: “Zeker. Dit is praktijkervaring 2.0!”

Ja, ik accepteer cookies om optimaal van de mogelijkheden van Hogeschool Tio gebruik te kunnen maken. Accepteer cookies